A gömöri tornácoszlop-kitámasztó díszítése arról tanúskodik, hogy a magyar hieroglif írás az egész magyar nyelvterületen el volt terjedve (1. ábra). A gömöriek is tudták, hogy a tornácoszlopot a Tejúthoz, az eget tartó oszlophoz kell hasonlítani. Ezt jelzi a kacskaringó alakú jó "folyó" szójel, mert a Tejút is folyó. A fölötte lévő napjelkép meg azt igazolja, hogy a napistennek az oszlop tetején lévő palotájáról is tudomással bírtak.
1. ábra. A gömöri tornácoszlop-kitámasztó (balra) és a jelei (jobbra fent), valamint a nékik megfelelő székely jelek (jobbra lent), az olvasata: Jóságos Nap
A jó "folyó" hieroglifa
A folyó és a víz az élet, meg az Isten jelképe volt évezredeken át, ezért igen sok folyóábrázolás maradt ránk. Megjelennek a magyar jelkincsben is. Amikor a népi jelkészletben lévő (például a most tárgyalt gömöri) kacskaringó jelentését kutatjuk, akkor könnyű dolgunk van, mert egy-két biztos fogódzónk akad.
A napjelkép
Az 1. ábra jobb alsó sarkában a székely írás "ü" (Üdő) jele látható, aminek a lényege egy kör és a belőle kiinduló sugarak. Ez az Üdő jel a fölötte lévő sugaras napábrázolás rokonságába tartozik, azonban korántsem bizonyos, hogy a kitámasztó napjelképének ez a legközelebbi rokona. A magyarságnak ugyanis több különböző olvasatú napjelképe is volt, amelyeket nem mindig könnyű elválasztani egymástól. A két koncentrikus kört tartalmazó napjelkép olvasata nem Üdő, hanem Lyukó, a csak sugarakat tartalmazó napjelkép olvasata pedig Nap.
A folyó és a víz az élet, meg az Isten jelképe volt évezredeken át, ezért igen sok folyóábrázolás maradt ránk. Megjelennek a magyar jelkincsben is. Amikor a népi jelkészletben lévő (például a most tárgyalt gömöri) kacskaringó jelentését kutatjuk, akkor könnyű dolgunk van, mert egy-két biztos fogódzónk akad.
2. ábra. Szent Kristóf egy folyón viszi át a kisdedet, az 1300-as évekből származó mártonhelyi (Szlovénia) freskón a folyót kacskaringókkal ábrázolták, mert akkor még ismert volt a jó szójel "folyó" jelentése is
3. ábra. A Diringer által közölt csukcs szójegyzék "jó" szójele
4. ábra. Szkíta szarvas a Jóságos Lyukó mondattal, a Napnak itt is ugyanaz a jelzője, mint a gömöri tornácoszlop-kitámasztón, jobbra lent a székely írás "j" és "ly" betűje
Az 1. ábra jobb alsó sarkában a székely írás "ü" (Üdő) jele látható, aminek a lényege egy kör és a belőle kiinduló sugarak. Ez az Üdő jel a fölötte lévő sugaras napábrázolás rokonságába tartozik, azonban korántsem bizonyos, hogy a kitámasztó napjelképének ez a legközelebbi rokona. A magyarságnak ugyanis több különböző olvasatú napjelképe is volt, amelyeket nem mindig könnyű elválasztani egymástól. A két koncentrikus kört tartalmazó napjelkép olvasata nem Üdő, hanem Lyukó, a csak sugarakat tartalmazó napjelkép olvasata pedig Nap.
5. ábra. Czibor Imre alsópáhoki fazekas mester napjelképe
6. ábra. Csótár Rezső szentgyörgyvölgyi fazekas mester napjelképe, a felmenőitől örökölt hagyományos naptiszteletnek megfelelően ma is megpuszilja ezt a jelképet a cserépedényén, amikor kiveszi a kemencéből
7. ábra. Papp Vilmos magyarszombatfai fazekas mester kancsójának olvasata Jó Nap lehet
8. ábra. Hun napjelkép Apahidáról
9. ábra. A mistelbachi avar boglár olvasata ugyanaz, mint a gömöri tornácoszlop-kitámasztóé: Jóságos Nap
10. ábra. Hun tükör hátoldala sugaras napjelképpel, közepén a székely írás "kis r" betűjének hun változatával, a Rá/ragyogó hieroglifával, a hátoldal olvasata: Ragyogó Nap
11. ábra. Hun napjelkép Tamanyból
12. ábra. Napjelkép egy szarmata ékszerről
13. ábra. A hettiták két "Nap" szójele
14. ábra. A sumer naab "napfelkelte, naplemente" szójel (L129), azaz a naab (magyarul Nap) szójel lényegében változatlan jelentéssel, hangalakkal és jelformával megtalálható a legkorábbi sumer képjelek között is, meg a magyar népi jelkincsben is - hörögjön bár "tudománytalan"-t a tanult honfitársaink tömege
15. ábra. Az Uljap kurgán szkíta szarvasának agancsába a Jó a jóságos Lyukó mondatot rejtették, amiből a Jóságos Lyukó kifejezés állandósult összetételnek látszik s ez, vagy ennek rokona jelent meg a gömöri tornácoszlop-kitámasztón is
A fentieket összefoglalva azt kell megállapítanunk, hogy a gömöri tornácoszlop-kitámasztó egy több évezredes ősvallási hagyomány képviselőjeként idézte fel azt a mondatot, amit már a szkíták is mondogathattak, amikor az Istent dicsérték.
A magyar őstörténet akadémikus kutatói a hasonló összefüggéseket két ok miatt sem fedezhették fel, ismerhették el. Polübioszt követve úgy értékelhetjük ezt a teljesítményüket, hogy vagy túl ostobák a jelkincs összefüggéseinek felismeréséhez, vagy egy haynauista-hunfalvysta prekoncepciót követve félre is akarták/akarják vezetni a magyarságot a saját őskultúráját illetően.
Ugyan mi másnak lenne betudható az, hogy a Magyar Nemzeti Múzeumba általam leadott, előtte öt régész által hunnak, vagy hun korinak minősített és a székely rovásjelek előképeivel az Északi sarok magyar szöveget tartalmazó budapesti hun jelvényt barbár módon lereszelték (azt állítván, hogy egy folyadék hatására tűntek elő a leleten a reszelésnyomok) és letagadták róla a rovásjeleket? Érthető a muzeológusok kétségbeesett és sikertelen tagadása, hiszen a régészeti leletek rongálása köztörvényes bűncselekmény és talán még finnugrista körökben sem számít prémiumdíjas cselekedetnek.
További blogbejegyzések
A veleméri műemléktemplom, amelynek két tanulságos rovológiai nevezetessége is megtekinthető
Ha Ön, kedves olvasó eddig eljutott a cikk olvasásával, akkor megérdemel egy kis ajándékot, egy különleges nyaralási ötletet. Elfogadna olyan ajánlatot, amiben nem csak őrségi szállás, hanem némi kulturális csemege is van, ami nem kerül túl sokba? Akkor megtalálta! Ajánljuk magunkat! Ez persze nem mentes minden önérdektől, viszont kétségtelenül egyedi. Az általunk javasolt őrségi szálláson a magyar hieroglif írásról is folytathat eszmecserét, nem is beszélve a Sindümúzeum díjtalan meglátogatásáról az itt eltöltött nyaralás alkalmával. S mindez (a beszélgetés és a Sindümúzeum is) teljesen díjtalan. Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióval, őrségi szállás medencével, őrségi szállás SZÉP-kártyával, őrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn keresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek, mint Ön is, aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!
Onogesius hun vezér szobra a Csinyálóház (egy különleges őrségi szállás) alatt áll és vár a Teremtővel való koccintásra
Édes fiam! Ha egy biztonságos helyet keresel nyaralás céljára, ahol a török idők óta nem járt felfegyverzett iszlámhitű, akkor Velemért ajánlom, abban a békés, erdőkkel koszorúzott, termálstrandokkal és tavakkal körülvett gyönyörű völgyben! www.csinyalohaz.hu www.cserepmadar.hu