Az acoma nemzet magas sziklafennsíkra épített különös településéhez aligha van fogható a világon. A fantasztikus környezet, a szívet-lelket melengető épületek és emberek mellett szinte már természetes, hogy a székely rovásírás elődjének, a magyar hieroglif írásnak a párhuzamaival találkozunk az acoma edényeken. Hol, ha nem itt? Ebben a cikkben egy különösen szép madaras edény jeleit soroljuk fel és próbáljuk meg elolvasni, vagy inkább csak értelmezni.
1. ábra. A székely írást ismerő olvasó azonnal kiszúrja a rombusz alakú "ek" (kebel?) jelünk megfelelőjét a madár mellén, ha gondosabban nézi meg az edényt, akkor egy sor további jelet is találhat, mert ezek az ábrázolások nem csak díszíteni akartak, hanem közöltek is valamit a környezettel
2. ábra. Az acoma pueblo
3. ábra. Egy szép épület a fennsíkon
4. ábra. A madár felett az égbolt ívét ábrázolja ez az acoma jel (balra), amely a magyar hieroglif írás nagy szójelével egyeztethető (népi változata az őriszentpéteri tálról jobbra), ma is mondjuk, hogy Nagy ég! - amiből valószínű, hogy az ég állandó jelzője a nagy lehetett és ez a jelek világában is nyomot hagyhatott
5. ábra. Az acoma jel és a székely ős szójel
6. ábra. A rombusz alakú acoma jel és a székely "ek" (kebel?) jel
7. ábra. Az acoma kacskaringó és a székely "j" (jó "jó, folyó, az Isten neve/állandó jelzője") jel
8. ábra. Az acoma madár fején nem egy tarajt látunk, hanem a székely "m" (magas) rokonát, érdekes, hogy a magántulajdonban lévő Árpád-kori gyűrűn egy hasonló jel szintén madár társaságában látható
9. ábra. A székely "ny" betű és acoma megfelelője
10. ábra. A "nagy" szójel eredetileg egy domború hátú hegyet ábrázolt és csak a rovástechnológia hatására fordult el 90 fokkal (valószínűbb azonban, hogy a madár farkában lévő két azonos jel nem két nagy, hanem egyetlen magas hieroglifa)
11. ábra. Acoma és magyar virág, mindegyik a Napot idézi
A szöveg eleje a madár feje felett lévő hatalmas boltív a "nagy" szójel lehet, amely az ég boltozatát ábrázolja. Ebből nyilvánvaló, hogy az ív alatti madár egy isten zoomorf alakja, vagy képviselője - ugyanis tudjuk a mitológiából és az ábrázolási konvenciókból, hogy az eget a Tejúttal (égig érő fával) azonos isten tartja a fejünk felett.
A madár fejével majdnem érintkező taréjszerű jel a magas, magasságos szójele. Az elolvasásával azonban óvatosnak kell lennünk, mert a kőkorban ebből feltehetően csak az első szótag létezett, ezért a legjobb esetben is mindössze a ma szótagot tudjuk elolvasni, ami persze jelenthetett "magasságos"-t is.
12. ábra. Az acoma madár feje a "magas" jellel együtt emlékeztet az indiánok egész Amerikában leggyakrabban használt elolvasható isten-jelképére, a Jóma ligatúrára, jobb oldalon egy perui Nazca edény Jóma ligatúrával
A madár feje és csőre annyira görbe, hogy kedvünk lenne egy kacskaringó alakú jó "folyó" jelet látni benne. Ez esetben a képi tartalom alapján a magasba vezető folyóval azonos isten nevét látjuk. Azonban nem vagyunk elég merészek ehhez az olvasathoz. Ha nem lennénk ennyire bátortalanok és visszafogottak, akkor a "magas" jellel (annak a tövével) együtt a Jóma istennevet adnák s ez esetben indokolt is lenne a megtisztelő (fejen és égboltot alátámasztó) elhelyezése.
A madár mellén lévő "ek" (kebel, kobak, kéreg?) jel megfejtése nem befejezett, amint a mellette lévő "ny" (nyugat?) jelé sem - ezért erre nem vállalkozunk.
A madár farkán lévő jó és magas jelek értelmezhetőknek tűnnek, amint a madár alatti ős és Nap jelek is.
Az egy, vagy több mondatnyi értelmes szöveg összeállítását az olvasóra bízom. Különösen akkor lehet rá jobb esélye nálam, ha bátor és ráadásul ismer néhány acoma táltost is. Ez esetben kérem hívja fel a 06(20)534-2780-as telefonszámon a szerzőt, akinek a neve alább olvasható.
Irodalom
Varga Géza: Rovology in English
Varga Géza: Magyar hieroglif írás
Varga Géza: Indián tartalom
Varga Géza: Az őriszentpéteri tál jelei
A csempeszkopácsi templom, amelynek két csodaszép és tanulságos rovológiai nevezetessége is megtekinthető
A csempeszkopácsi templom kapubélletének Isten országa olvasatú hieroglifikus mondatjele
Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióval, őrségi szállás medencével, őrségi szállás SZÉP-kártyával, őrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn skeresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődők aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!
Onogesius hun vezér szobra a Csinyálóház (egy különleges őrségi szállás) alatt áll és vár a Teremtővel való koccintásra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése