2018. június 1., péntek

Alán amulett a "nagyságos Bél a magas kő" mondattal

Az alán amulettek egyik legérdekesebbje ez a különös fémtárgy. Antropomorf (mert feje, szeme és szája is van), de mintha fogalma sem lett volna a készítőjének arról, hogy milyen is egy ember alakja. A már tárgyalt, elolvasható alán amulettek alapján tudjuk, hogy az amulettek készítői nem az emberábrázolás pontosságára, hanem egy ősvallási tétel felidézésére, hieroglifákkal való rögzítésére törekedtek. Ezért esetenként a testrészek helyére szójeleket tettek, az alak antropomorf vonásai éppen csak felidézték a jelekkel megnevezett Istent. 


1/a. ábra. Az amulett (középen, az amulett szójelei (balra fent) és a megfelelő székely betűk (jobbra fent)


Ez az amulett a magyar hieroglif írás X alakú Bél szójelét, a magyar isteni triász fiú tagjának a nevét viseli magán (a székely írásban ebből a jelből alakult ki a formailag hasonló "b" betű). Nyilván Őt (a keresztény magyar krónikák Nimródját) kívánták megidézni az amulettel. Nyitray Szabolcs említi is az egyik, Mubaraz Helilovval közösen írt könyvében, hogy a Kaukázusban élő hunok egyikét Bél-nek hívták. A veleméri rajzos sindükön és tejesköcsögökön is szerepel az X alakú rontáselhárító jel. 

Azaz lenne okunk azt gondolni, hogy ezek az alán amulettek valójában magyar amulettek - de ennek eldöntése maradjon a régészek dolga. Gondolhatjuk azt is, hogy az alánok - a magyarul beszélő szkíták és hunok hatására - magyar jeleket használtak és magyar isteneket imádtak. 



1/b. ábra. A nagyságos Bél a magas kő mondatként elolvasható alán amulett (fotógrafika)


A Bél hieroglifa az Ószövetségben is említett, egy forrásból négy irányba induló szent folyók, az isteni középpontból szétáradó élet jelképe. Ezért tették az X alakú jelet a nemzőszerv helyére.



2. ábra. Az amulett nagy hieroglifája



3. ábra. Az amulett Bél hieroglifája



4. ábra. Az isten fején a magas kő, a Tejúttal azonos világoszlop egyfajta ábrázolása látható


A magas kő ábrázolása azt jelzi az Isten fején, hogy Bél azonos a fejünk felett az eget tartó Tejúttal (égig érő fával).



A magyar hieroglif írásban a magas kő ábrázolásából alakult ki két szójel, az önálló magas (balra) és a (jobbra) hieroglifa, amelyekből a székely írás "m" és "harmadik k", meg "csíki ö" betűi lettek az akrofónia és egy (a kő szójelet érintő) jelhasadás következményeképpen



5. ábra. A hun csat íve az égboltot, a csatnyelv pedig az eget alátámasztó világoszlopot szimbolizálja - ezért tették rá Bél isten X alakú jelét



6. ábra. Hun csak a lépcsős toronytemplom (a magas kő) rajzával



7. ábra. A XIX. század végén, vagy a XX. század elején készített veleméri rajzos sindü Bél isten jelével, vihar esetére óvó-védő szerepet szántak neki




 8. ábra Rovásírásos hun(?) leletek magyarországi és morvaországi lelőhelyekről a Tejútra utaló Ak a nagyon nagy ügy (mai magyarsággal: Heraklész a nagyon nagy folyó) mondattal, középen a magas kő (a világoszlop) rajzával








veleméri Cserépmadár szállás kertjében, kávé mellett




Irodalom



Varga Géza



Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióvalőrségi szállás medencévelőrségi szállás SZÉP-kártyávalőrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn szempontok alapján keres magának őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet, akkor nálunk megfelelő terepet talál. Nyilvánvaló, hogy különleges élményben lehet része. Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődők csak itt és csak nálunk kaphatják meg ezt a legjobbaknak való szellemi csemegét. Hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése