Szentgyörgyvölgy Zala megye szélső települése a Vas-Zala-Szlovénia hármas határnál. Évente falunapot tartanak s ott fényképeztem ezt az érdekes jeleket őrző cserépedényt. Minden bizonnyal helyben készült kb. 80-100 éve. A csupor díszítése két körbefutó hullámvonal, ami a teremtett és rendezett világ isteni középpontját körülölelő óceán jele. A két hullámvonal között a négy jó (mai magyarsággal: négy folyó) mondat ismétlődik körben, összesen négyszer, amit az Éden Ószövetségben is szereplő négy szent folyójának felidézése végett írtak az edény oldalára. Ez egy szokásos, igen régi hagyományt követő szimbolika, amivel végső soron az 50 000 évvel ezelőtti őshazára emlékezik vissza a magyar fazekashagyomány. Ezzel függ össze az is, hogy az edény szavunk hasonló az Éden szóhoz.
1. ábra. A szentgyörgyvölgyi négy jó mondatos csupor
A négyes számot a magyar
számrovás megfelelő jelével (négy függőleges vonallal) jelezte a fazekas, a jó
szót pedig az ismert kacskaringóval, amelyből a székely írás "j"
betűje keletkezett. Jó szavunk egykor (a mártonhelyi Szent
Kristóf freskó alapján az 1200-as években) a "folyó" jelentést is
hordozta, vagyis az edény oldalán mai magyarsággal a négy folyó mondat
ismétlődik.
Ez a négy folyó az Ararát tövében eredő Halüsz, Arakszész, Tigris és Eufrátesz. Az ősvallási világnézet szerint e folyók a vizüket az Ararát csúcsáról, végső soron az Istennel azonos Tejútból kapják. Ezt azért volt fontos a csupor oldalán is megörökíteni, hogy ezzel is jelezzék: az edényből elfogyasztott étel az Isten adománya, a Teremtőnek tartozunk érte hálával.
A fenti jelek formai változatainak és akrofóniájuknak a leírása a közelmúltban megjelent Magyar hieroglif írás c. kötetben olvasható.
Ez a négy folyó az Ararát tövében eredő Halüsz, Arakszész, Tigris és Eufrátesz. Az ősvallási világnézet szerint e folyók a vizüket az Ararát csúcsáról, végső soron az Istennel azonos Tejútból kapják. Ezt azért volt fontos a csupor oldalán is megörökíteni, hogy ezzel is jelezzék: az edényből elfogyasztott étel az Isten adománya, a Teremtőnek tartozunk érte hálával.
A fenti jelek formai változatainak és akrofóniájuknak a leírása a közelmúltban megjelent Magyar hieroglif írás c. kötetben olvasható.
2. ábra. A szentgyörgyvölgyi jó jel párhuzamai a sztyeppéről ismertek, a képen kazahsztáni szkíta bronzszarvas Kr. e. 500 tájáról, szarván az égbe vezető útra (a Tejútra) utaló jó "folyó" jellel, a szarvastól jobbra a szkíta jó jel, alatta a székely írás "j" betűje, a sztyeppi szarvasábrázolások szarva rendszerint az égbe vezető utat jelképezi azzal összefüggésben, hogy a Kassziopeia, Auriga és Perzeusz csillagképekből álló (az Orion és a Gemini csillagképek, tehát Nimród, Hunor és Magor által űzött) égi szarvas szarva megközelíti a Sarkcsillagot, az égbolt tetőpontját
3. ábra. A csukcs "jó" szójel Diringer nyomán
Az ismeretlen szentgyörgyvölgyi fazekas többezer éves jeleket és egy szépséges kőkori világnézet töredékét őrizte meg napjainkig azzal, hogy hűségesen másolta az előző generációk által használt jeleket és edénydíszítést.
A magyar írástörténet kutatását támogatja, ha nálam nyaral a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóházban, egy hiteles őrségi parasztházban
A veleméri Cserépmadár szállás kertjében, kávé mellett
Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióval, őrségi szállás medencével, őrségi szállás SZÉP-kártyával, őrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn szempontok alapján keres magának őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet, akkor nálunk megfelelő terepet talál. Volt szerencsém a milánói Boscolo-ban, egy ötcsillagos szállodában is eltölteni néhány napot és állíthatom, hogy az igen magas színvonalú kiszolgálásnak volt egy súlyos hibapontja: az alkalmazottak egy szót sem szóltak a magyar írástörténetről s a szállodai környezetben sem volt egyetlen rovásfelirat sem. Ha Ön ezt a nyaralási malőrt el szeretné kerülni, akkor - amennyiben javasolhatom - hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése