2018. május 25., péntek

Rézből készült alföldi pásztorgyűrű az Atya hieroglifával

Azon népművészeti tárgyaknak, amelyeken a magyar hieroglif írás valamilyen jele látható, se szeri, se száma. Csak elolvasni nem tudja őket szinte senki. Ezen segítendő, e cikkben egy alföldi rézgyűrű egyetlen szójelét olvassuk el. A magyar írásokat ismerők tudják, hogy a gyűrű jele a székely írás "ty" betűjének egyik formájával rokon, a magyar hieroglif írásban pedig az atya jele. 

A jel képi tartalma az Orion csillagkép egyfajta ábrázolása. A jel közepe egy X, amely azonos a magyar Bél hieroglifával, a székely írás "b" betűjével. Az Orion körül az égen néhány csillag látható, ezek megfelelői az írásjel kiegészítő pontjai és vonalai. Az Orion csillagképet a sumer írás homokóra alakú "Orion, atya" jelén kívül az égi szarvasvadászat is Nimróddal azonosítja. Egy lapp monda szerint ugyanis az Orion a mögötte lévő Gemini/Ikrek csillagképpel, azaz a fiaival a Tejúton előle a Sarkcsillag felé menekülő csillagszarvasra vadászik. A szarvas azért csalja az üldözőit a napisten palotája felé, hogy ott a feleségük legyen és megtalálják végre a boldogok országát. A történet széles körben ismert, például az Oriont a közép-amerikai indiánok is vadásznak tartják. Egy nemzetközileg ismert, ősvallási kapcsolódású jelszótár (a magyar hieroglif írás) egyik elemét látjuk tehát ezen a pásztorgyűrűn. Könnyű ebben az összefüggésrendszerben felfedezni a hunok által is ismert csodaszarvas mondát, a sztyeppén vonuló nép új hazát kereső ideológiájának ősvallási alapozását


1. ábra. Alföldi pásztorgyűrű az Atya hieroglifával


 A kínai írás hasonló alakú "atya" jele alapján azt is tudjuk, hogy a székely "ty" betűje az atya szójeléből alakult ki az akrofónia során. A képi tartalom igazolja is ezt, mert eleink az Orion csillagképben Nimród ősapánkat (tehát az atyát) látták, akinek a magyar neve eredetileg nem Nimród, hanem Bél volt.



2. ábra. A székely írás "ty" betűje Kájoni Jánostól



3. ábra. A székely "ty" rovásbetű változatai Szemerei Zsolt nyomán, a táblázat nem tartalmazza a hieroglifikus megfelelőket



4. ábra. A kínai fu "atya" szójel



5. ábra. Zsohár Gyula őriszentpéteri fazekas mester pohara az atya hieroglifával és a Tejútat jelképező függőleges hullámvonallal, az "Ak" (patak "pater Ak") jel előképével



6. ábra. Avar gyűrű atya hieroglifával Budakalászról




7. ábra. A magyar koronázópalást hímzésének részlete a hieroglifikus magasságos atya mondattal


A magyar hieroglif írás alkalmazása kézenfekvően öröklődött a hun eredetű magyar Árpád-ház gyakorlatában. Később ez a jel kiveszett az uralmi jelhasználatból, amint az Árpád-ház is kihalt az uralomból. A magyar nép azonban napjainkig megőrizte az eredeti jelkészletet, bár annak jelentését feltehetően már az alkalmazói sem értik, pusztán megszokott, hagyományos díszítésképpen használják őket. 


8. ábra. A csempeszkopácsi templom freskójának részlete az Atyaisten olvasatú virágcsokorral (az edényre van rajzolva az atya szójel, a tulipánnak pedig az énlakai Egy Isten mondatjel alapján Isten az olvasata)


Javaslom a hagyománytisztelő olvasónak, hogy ha Őriszentpéteren jár, akkor keresse meg Zsohár Gyula fazekast és vásároljon tőle az 5. ábrán látható atya-jeles pohárból, hogy az Őrségben továbbra is fennmaradjon ennek az ősi jelnek az ismerete és használata!



9. ábra. A veleméri rajzos sindük egyikén az atya hieroglifához hasonló jelkompozíció látható (Sindümúzeum)



10. ábra. A veleméri Cserépmadár szállás  (egy hitelességre törekvő őrségi szállás) Belső szobájában szolgál ez a faldeszka, amelynek közepe az atya jelet idézi fel


A fenti faldeszkát festette:







További cikkek





A csempeszkopácsi templom, amelynek két csodaszép és tanulságos rovológiai nevezetessége is megtekinthető, a kapubélletben az Isten országa mondatjel, a freskón pedig az Atyaisten olvasatú virágcsokor


Ha Ön, kedves olvasó eddig eljutott a cikk olvasásával, akkor megérdemel egy kis ajándékot, egy különleges nyaralási ötletet.  Elfogadna olyan ajánlatot, amiben nem csak őrségi szállás, hanem némi kulturális csemege is van, ami nem kerül túl sokba? Akkor megtalálta! Ajánljuk magunkat! Ez persze nem mentes minden önérdektől, viszont kétségtelenül egyedi. Az általunk javasolt őrségi szálláson a magyar hieroglif írásról is folytathat eszmecserét, nem is beszélve a Sindümúzeum díjtalan meglátogatásáról az itt eltöltött nyaralás alkalmával. S mindez (a beszélgetés és a Sindümúzeum is) teljesen díjtalan. Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióvalőrségi szállás medencévelőrségi szállás SZÉP-kártyávalőrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn skeresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek, mint Ön is,  aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!




A veleméri Lugasvég (a Csinyálóházzal, egy különleges őrségi szállással szemköpszt) a nyári estéken igencsak alkalmas a baráti beszélgetések lefolytatására

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése