2025. augusztus 3., vasárnap

Az esztergomi oroszlános freskó hieroglifáinak olvasata

A feltehetően III. Béla korában készült esztergomi oroszlános freskón lévő jelek (1. ábra) régen foglalkoztatják a kutatókat, ám a jelekre vonatkozóan tudományos igényű feloldás nem született. Abban látszik csak közmegegyezés, hogy az oroszlán mögött az égigérő fa (életfa, világfa) látható. Az oroszlán testén lévő jelekkel kapcsolatban voltak megalapozatlan találgatások, például Badinyi Jós Ferenc szerint sumér ékjelek vannak rajta. Ám a jelekből alkotott világfa összetevőinek írásjel voltát fel sem ismerték. A szójeleket alkalmazó magyar hieroglif írás felfedezése tette lehetővé a freskó jeleinek teljesebb olvasatát. A jelen cikkben ezt az olvasatot adom közre.



1. ábra. A jeleket hordozó esztergomi oroszlán mögött jelekből alkotott világfa áll, az olvasatuk lentről felfele: Égi magas szár ten, mai magyarsággal: Égi magasságos úr(is)ten, az ábra jobb szélén a székely írás "g" (ég), "m" (magas) rovásbetűi, egy magyarszombatfai tányér szár "növényi szár, úr", valamint a székely írás ten "élet, isten" jele látható  


A hieroglifákkal megjelölték (magyarázattal látták el) az ősvallási történetek legfontosabb szereplőit: az égig érő fát, a turult, a csodaszarvast és társaikat. Ez az ősvallási íráshasználat végső soron kőkori eredetű, több földrészen elterjedt és a hímes tojásokon, a fazekasjelek világában, valamint a magyar államcímerben ma is él. Az esztergomi elolvasható világfa ennek az egykori ősvallási jelhasználatnak az egyik maradéka. 

A közelmúltban az akadémikus tudomány kebelében eredménytelenül lezajlott világfa vita időszerűvé tette a Pócs Éva által felvetett kérdés megválaszolását. Pócs Éva azt állította, hogy a honfoglalóknak nem volt világfa képzete. Amit világfának vélnek egyesek, arról a világfa volta nem bizonyítható és az nem értelmezhető. A néprajzkutatók által kimutatott világfa - szerinte - későbbi átvétel idegenektől. 

A helyzet azonban ennek éppen az ellenkezője. A világfa nem természethű, mint amit a kutatók keresnek, hanem jelszerű, azaz elolvasható és értelmezhető. A hieroglifákból kialakult székely jelek ismeretében a múzeumok polcain porosodó többszáz honfoglalás kori és más korból való világfa magyar jelekkel írt szövege magyarul elolvasható és értelmezhető (1. ábra).   

Az esztergomi freskó fája ugyanúgy az elolvasható világfa képviselője, miként a magyar címer hármas halmon álló kettős keresztje, vagy a Bakay Kornél által közölt somogyvári ezüstgyűrű mondatjele is. 

Némely elolvasható világfa jellegzetessége, hogy "hármas gyökérzete" van, ami valójában a székely írás "g" betűjének előzménye, a magyar hieroglif írás ég szójele (2 - 4. ábra). Ez a hieroglifa adja az esztergomi szöveg alulról induló olvasatának első szavát.



2. ábra. A Bakay Kornél által közölt somogyvári ezüstgyűrűnek ugyanúgy "hármas gyökérzete" van, mint az esztergomi elolvasható világfának




3. ábra. Az 1420 tájáról ránk maradt székesfehérvári sírkő címerpajzsában a szójelekből összerakott, lentről felfele az Égben ragyogó Isten olvasatú hieroglifikus mondatjel szerepel, az ábra jobb oldalán a székely írás "g" (ég), "r" (ragyogó), ten és ős jelei láthatók


4. ábra. XVIII. századi szibériai (baraba) tatár sámándob a lentről felfele Ragyogó szár "Ragyogó úr" és Égi szár "Égi úr" olvasatú világfa-ábrázolásokkal (Strahlenberg 1730, VI/D tablója alapján a képet Somfai Kara Dávid közli)


Az oroszlán testén lévő, lépcsőszerűen az élére állított hármas halom a két halomból álló székely "m" rovásbetű előzménye, a magyar hieroglif írás magas szójelének előfordulása. A kínai írásban megtalálható párhuzama a "magasba vezető út" jele. A jel előfordul hun, meroving és magyar írásemlékeken is az égbe vezető út, a világfa ábrázolások kísérő jeleként (5 - 8. ábra). 



5. ábra. Kínai "kaptató, magasba vezető út" szójel (Karlgren 1108/d)




6. ábra. Merovig turulmadár a Ragyog Lyukó szár magas kő (mai magyarsággal: Ragyogó Lyukó úr magas köve) mondattal, a magas jel itt három hegyből áll, mint az esztergomi előfordulásban is




7. ábra. A Magyar Nemzeti Múzeumban őrzött hun lelet világfát jelképező tulipánjának "fogazott sziromlevelei" a magas kő szópárt rögzítik, a magas szójele itt is három hegyből áll 




8. ábra. A magyar koronázó palást képszerkezete a Tejúttal azonos világfát jelképezi, a fa függőleges szára mellett kétoldalt a magas kő szópár jeleit találjuk, a magas szójele itt is három hegyből áll



Jegyzetek

Varga Géza (2017): Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest

Varga Géza (2018): Az égig érő fa ábrázolásai 

Varga Géza (2019): Hiteles turulábrázolások 

Varga Géza (2024): A világfa vita