A néprajzkutatók szeretik a rendelkezésükre álló anyagot tárgytípus szerint csoportosítani, míg a régészek inkább hajlanak a korok és területek szerinti rendszerezésre. Ezen az oldalon a különböző korokból és tájakról származó, hieroglifikus mondatokat hordozó gyűrűket sorolom fel és jeleinek olvasatát adom közre. Ez a tartalomjegyzék nem csak egyik-másik gyűrű leírásának gyorsabb elérését, hanem a gyűrűk szerepének és e szerep kultúránkénti változásának áttekintését is segíti.
Ez nyilvánvalóvá teszi, hogy a gyűrű célja nem a díszítés, hanem a világnézet kifejezésre juttatása, sőt az Istennel való kapcsolattartás volt. A gyűrűk tehát jellemzően talizmánlént is szolgáltak.
Például feltűnő, hogy egyes Árpád kori gyűrűkön a pecsétlap mellett ferde és függőleges vonalakat (a magyar hieroglif írás Rá, ragyogó szójelét, a székely írás "kis r" betűjének előzményét) találjuk, míg a pecsétlapon általában az Isten valamelyik neve, vagy jelzője olvasható. Ez a hármas tagolás az ősvallási szertartási szövegkönyvekre jellemző. Ebből következően az Árpád kori gyűrű általában az Isten felidézésére szolgált, egy istenidéző ősvallási eljárás szöveghagyományát őrizte meg.
Ez a hagyományőrzés (a szertartásszövegek nyelv- és szöveghagyományának, jelkészletének megőrzése) etnikumspecifikus, vagy kultúraspecifikus. A jeltörténeti jelenség követése segíti a magyar nép és kultúrája gyökereinek azonosítását.
Katalin Simon
VálaszTörlésKöszönöm, hogy elolvashattam. Ritkán látni ilyen gondos gyüjtést.
Géza Varga
Örömmel, ha van, akit érdekel. Köszönöm a figyelmedet!
Kellene ekszerbolt rovasjeles motívumokkal Magyarországon is.
VálaszTörlésA könyveimet, a benne lévő ábrák miatt, elsősorban művészek, gyakran ötvösök keresik. Én örülnék a legjobban, ha lenne ilyen ékszerbolt és újra divatba jönnének ezek a szép és gondolatgazdag ékszerek.
TörlésEgyetértek.
Törlés