Az ismert antik írásrendszerek jelszámának és a székely írás eredetének összefüggései


Maurice Pope a hatvanas években közreadott tanulmányában azt szögezte le, hogy az antik írásrendszerek jeleinek száma a folyamatos használat során egyre szaporodott. Ha ebből a jelenségből időben visszafelé haladva extrapolálunk - írja - akkor egy olyan ősíráshoz jutunk el, amely sokkal egyszerűbb és „modernebb”, mint azt feltételeznénk. 

Tanulmányának leginkább figyelemre méltó adata az, hogy az időben visszafelé haladva a jelszám egyre csökken s nagyjából 200 jelben határozható meg a kiinduló jelszám. Ennek a különös jelenségnek (a jelszám csökkenésének) a magyarázatával azonban adós marad. 

Pedig meglehetősen különös a jelenség, mert arra számítanánk, hogy a régi szóírásoknak sok jele volt. Hiszen kevés jellel csak egy szótagírás, vagy inkább betűírás lehet használható a mai fogalmaink alapján. Ám ezeknek az antik írásoknak a kezdetek idején még sincs sok jelük. 

Hozzátehetjük, hogy azért, mert a kőkori eleink nem a Háború és békét, vagy az Egri csillagokat akarták leírni ezekkel az antik jelkészletekkel, hanem csak a legfontosabb ősvallási jelmondataikat. Ahhoz pedig - mint azt a néhány elolvasott kőkori írásemlék alapján megbecsülhetjük - elegendő lehetett 50 - 200 hieroglifa (vallásos jelentőségű szó- vagy mondatjel) is. 



1. ábra. A sumer-magyar egyező jelek táblázata a Magyar hieroglif írás c. kötetből 


Azt már e sorok írója teszi hozzá, hogy ez a Pope által kikövetkeztetett egyszerű és „modern” ősírás a jeleinek számát és a további jellemzőit tekintve is hasonló lehetett a székely íráshoz. Erre enged következtetni az a tény, hogy ha a világ régi írás- és jelrendszereit sorra vesszük, akkor annál több székely-azonos jelet találunk bennük, minél korábbi jel-rétegeiket vizsgáljuk. 

Például a sumer jelek közül a legkorábbi képjelek között bukkanunk olyanokra, amelyek feltűnően hasonlítanak a székely jelekre (1. ábra). A később bevezetett ékírás ugyanis eltorzította a sumer-akkád jelformákat és azok a felismerhetetlenségig megváltoztak. Ebből következően a sumer-magyar jelmegfeleléseket nem magyarázhatjuk úgy, hogy a sumerből örököltük a jeleink egy részét (mert akkor nagy valószínűséggel az ékjelek, vagy az ékjelekből kialakult jelek kerültek volna hozzánk). Könnyebb azt feltételezni, hogy a székely jeleknek és a legkorábbi sumer képjeleknek azonos kőkori ősforrása volt, amely a legnagyobb mértékben megfelelt a székely írás (pontosabban a magyar hieroglif írás) jellemzőinek.



2. ábra. A Tordos-Vincsa kultúra székely-azonos jeleinek a táblázata


Hasonló következtetéseket enged meg a székely írásjel-párhuzamok előfordulásának nagy száma a Tordos-Vincsa kultúra  (2. ábra) és a legkorábbi kínai jelek között (3. ábra) is.  Ezek kb. hatezer éves jelrendszerek és szinte a teljes székely jelkészlet megtalálható bennük. 



3. ábra. A legkorábbi kínai jelkészlet székely-azonos, vagy -hasonló jelei


Mindezekből aligha vonhatunk le más következtetést, mint hogy a székely írás őse, a magyar hieroglif írás azonos az emberiség első írásával, vagy nagyon hasonló hozzá. 





A veleméri Csinyálóház egy különleges szépségű őrségi szállás egy önálló épületben (2 háló, fürdőszoba, étkezőkonyha, 5 ágy, nagy terasz) szép természeti környezetben, patak és erdő között


További cikkek





A veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóház kertjében felállított Onogesius-szobor Hankó Péter szobrászművész alkotása


Tavasszal el kellene döntenünk, hová is menjünk majd nyaralni. Bevallani sem merjük magunknak, hogy szeretnénk egy jó ajánlatot kapni, amiben nem csak szállás, hanem kulturális csemege is van. Szeretne a szép szállás mellé valamiféle értelmiségi-vonzó, de nem túl drága szolgáltatást kapni? Ha Önnek a szállás mellé a veleméri Onogesius-szobor megtekintésére támadna kedve, akkor ajánlhatjuk magunkat. Ez az ajánlatunk nem mentes minden önérdektől, viszont kétségtelenül egyedi. Az általunk ajánlott őrségi szálláson nem csak az Onogesius-szobor megtekintésére, hanem a magyar hieroglif írásról folytatott eszmecserére, a Sindümúzeumban díjtalan tárlatlátogatásra is van lehetőség az itt eltöltött nyaralás alkalmával. S mindez (a beszélgetés, a múzeum meg a szobormegtekintés is) teljesen ingyenes. Ha Ön az őrségi szállás félpanzióvalőrségi szállás medencévelőrségi szállás SZÉP-kártyávalőrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn szempontok alapján keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a hun-magyar romantika mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! Az Onogesius, az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek, mint Ön is,  aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Másutt meg mutatóba sincs. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot az őrségi szállás lefoglalása végett!


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések