2024. november 18., hétfő

Az anarcsi honfoglalás kori hajfonatkorong hieroglifáinak olvasata

Czóbel Imre anarcsi birtokán 1899-ben, feltehetően egy gazdag honfoglalás kori női temetkezésből került elő a világfa, égig érő fa ábrázolásával díszített, művészi tehetségről és a magyar hieroglif írás ismeretéről árulkodó, aranyozott ezüst hajfonatkorong (1. ábra).



1/a. ábra. Az anarcsi honfoglalás kori hajfonatkorong a hegyen álló, kettőskereszt alakú világfát (a Tejutat) jelképezi, az olvasata Egy sar ős ten (mai magyarsággal Egy úristen), az ábra jobb szélén lentről felfele a székely írás "s" (sar "sarok, úr"), "gy" (Egy), ten és ős jelei sorakoznak




1/b. ábra. Az anarcsi honfoglalás kori hajfonatkorongon, a világfa  leveleiben ismétlődik a Ragyogj, ragyogj, ragyogj nagy Lyukó szár (mai magyarsággal: Ragyogj, ragyogj, ragyogj nagyságos Lyukó úr) mondatjel 



Az anarcsi korongról, annak életszerűsége miatt, a "szakma" képviselői általában elfogadják, hogy az életfát, világfát látjuk rajta. A Pócs Éva tudományos alapot nélkülöző, A honfoglaló magyarok világfája a kutatói illúziók fényében. rekonstrukció, konstrukció, dekonstrukció című fanyalgása folytán mégis megkérdőjeleződhetett a világfa léte, vagy bizonyíthatósága. A kialakult világfa vita legmegdöbbentőbb tanulsága, hogy a résztvevők a rovológiai ismerethiányuk miatt nem tudták érdemi alátámasztását adni annak, hogy a honfoglalóknak volt-e világfájuk s hogy a régészeti hagyatékukból világfának gondoltak valóban annak tekinthetők-e. 

Pedig az anarcsi korong a seregnyi párhuzamával egyetemben alkalmas a vita eldöntésére. Belátható, hogy ez a világfa és a többi is a magyar hieroglif írás szójeleiből felépült mondatjel, amelynek elolvasásával feltárható hieroglifikus szöveg a világfára jellemző. Világfát ábrázoló egyedi hieroglifák és A világfát bemutató ábrázolási konvenciók típusai c. cikkeimben felsorolt ismérvek segítségével a világfa-előfordulások azonosíthatók.

Az anarcsi világfa szójeleink segítségével kapott olvasata (Egy sar ős ten, mai magyarsággal Egy úristen) lehetőséget nyújt az ellenőrzésre. 

Berze Nagy János ugyanis a magyar népmesék alapján azt állapította meg, hogy a néphit szerint a világfa azonos az Istennel. Ha pedig az anarcsi világfa szójeleiből az Isten (Úristen) neve elolvasható, akkor az anarcsi korongon egy világfa látható, a magyar népmesék pedig - ahogyan azt a legjobb néprajzkutatóinktól eddig is tudtuk - az ősvallási történetek foszlányait örökítették ránk. 

Az anarcsi korong magyar jelhasználata (a székely jelekkel való azonosíthatósága) egyúttal kizárja a világfa gondolatának idegen népektől való eredeztethetőségét is. Nem tekintve idegen népnek, pusztán a magyarság korabeli elődeinek, a szkítákat, hunokat és avarokat, akiknél szintén kimutatható a székely jelekből (magyar hieroglifákból) összeállított, világfát ábrázoló, Isten olvasatú mondatjel (2. ábra). 



2. ábra. Krími szkíta aranykorona az uralmat legitimáló világfát (a Tejút hasadékában kelő Napot) idéző Isten ligatúrával, az ábra jobb alsó sarkában a székely írás ős és ten hieroglifája látható




Irodalom

Pócs Éva:  A honfoglaló magyarok világfája a kutatói illúziók fényében. rekonstrukció, konstrukció, dekonstrukció. In Bárdos Dániel–Tuboly Ádám Tamás (szerk.): Emberarcú tudomány. Áltudományok és összeesküvés-elméletek szorításában, 283–324. Budapest: Typotex Kiadó. 2023. 

Varga Géza: Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2017.

Varga Géza: A világfa vita

Varga Géza: Világfát ábrázoló egyedi hieroglifák





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése