Ebben a cikkben mutatom be azt az alán amulettet, ami ráterelte a figyelmemet e fontos emlékcsoportra. Azért fontosak, mert a segítségükkel tisztázható, hogy az antropomorf alán amulettek (és ezek kiszombori, honfoglalás-kori párhuzamai) miért dermedtek torz pózba és némelyikük testrészei helyén miért vannak szójelek. Nos, azért, mert ezekkel az elolvasható amulettekkel az ősvallás egy-egy elméleti tételét rögzítették és illusztrálták. Egyúttal az ősvallás istenének az oltalmába is ajánlották a viselőjét, kifejezvén a világnézeti hovatartozását is. A jeltörténeti párhuzamok alapján ezeknek az amuletteknek az eredete (elterjedtsége) és jelentése is tisztázható valamelyest.
1. ábra. Az alán amulett olvasata: nagy ős, jobbra fent az alán jelek székely megfelelői: az "n" és az "us" ős
A minden bizonnyal hegyet, talán a jégből, vagy üvegből elképzelt égi hegyet ábrázoló alán nagy hieroglifa még a talpán áll, a székely "n" betű azonban már az "élére van állítva" (1. ábra). A székely "n" a rovástechnológia igényeinek megfelelve fordult el 90 fokkal, mert vízszintes jelet nem lehetne könnyen pálcába róni.
2. ábra. Az alán nagy szójel (középen) egy nagy hegyet ábrázol, balra fent a hettita (luviai) hieroglif írás "nagy" szójele, jobbra fent a ni szótagjele
A bemutatott leletek és jelformák alapján kétségtelen a hettita, alán és székely jelkészlet genetikus kapcsolata. Sőt nem csak a jelformák rokonsága egyértelmű, hanem az "n" hanghoz kötődő hangalakjuk és a jelentésük is. Nyilvánvaló ugyanis, hogy a Tejúttal (égig érő fával) azonos isteni ős antropomorf ábrázolására való törekvés azonos kulturális hagyományból ered. Tehát a magyar őshagyomány szervesen kötődik az 5-6 ezer évvel ezelőtti anatóliai hagyományhoz. A székely "n" pontos (formai és tartalmi) párhuzama megtalálható az ótürk írásban is, ez azonban az ótürk írásban magyar eredetű lehet, mert a török nyelvekben az ulu jelenti a nagy-ot, amiből az "n" rovásbetű nem vezethető le.
Mindezek az összefüggések megkérdőjelezik az alán amulett alánságát, de ennek eldöntése maradjon a régészek dolga.
3. ábra. Anatóliai antropomorf idol Kr. e. 3500 tájáról (balra fent), alán amulett részlete (középen) és a hettita hieroglif írás "isten" jele (jobbra fent)
A 3. ábrán látható anatóliai idol azt bizonyítja, hogy ezen a tájon (Anatóliától az Urálig és a Kárpát-medencéig) ősidők óta élt az igény az Istennel azonosított Tejút (az égig érő fa) hasadékának antropomorf ábrázolására. Ez összefügg Berze Nagy János magyar népmesék alapján tett megállapításával, miszerint a magyar néphit az égig érő fát azonosnak tartja az Istennel. A fenti alán amulett ezt a legalább 5-6 ezer éves és Eurázsia nagy részén (vagy inkább egészén) elterjedt mítoszt és a hozzá kötődő ábrázolási, jelhasználati hagyományt is dokumentálja. Érthetővé teszi a székely "us" jel ős jelentését és felmérhetővé a jel kialakulásának korszakát és területét is.
Emlékeztetnünk kell azonban arra is, hogy a székely jelek párhuzamai (közöttük az "us" jel párhuzama is) megtalálható a 15-20 ezer éves Mas d' Azil-i jelek között a Pireneusokban, valamint a feltehetően 12 ezer évvel ezelőtt Amerikába vándorolt indiánok jelkészletében is. Azaz a jelen cikk adataira - bármilyen csábító lenne is - nem lehet a székely jelek 5-6000 évvel ezelőtti anatóliai eredeztetését alapozni, mert a jeleink már évezredekkel korábban el voltak terjedve szinte az egész világon.
Az "us" (ős/isten) jelünk antropomorf ábrázolásának divatja valóban ezen az úton terjedhetett el. Azonban az amerikai változatok ez esetben is arra intenek, hogy a kezdetek korát a fenti példákból sejthető 5-6 ezer évnél jóval megelőző időkbe, a kőkor mélyébe kell tennünk. Amiből az írásunk kőkori eredete és ősvallási alapozása nyilvánvaló. Bővebben erről a Magyar hieroglif írás c. kötetemben olvashat az olvasó.
Varga Géza
A csempeszkopácsi templom, amelynek két csodaszép és tanulságos rovológiai nevezetessége is megtekinthető
A csempeszkopácsi templom kapubélletének Isten országa olvasatú hieroglifikus mondatjele
Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióval, őrségi szállás medencével, őrségi szállás SZÉP-kártyával, őrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn skeresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődők aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!
Onogesius hun vezér szobra a Csinyálóház (egy különleges őrségi szállás) alatt áll és vár a Teremtővel való koccintásra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése