Az 1999-ben, Németh Gáspár
komáromszentpéteri telkén kertásás alkalmával előkerült turulos, áttört bronzveretet Trugly
Sándor régész írta le az ELEINK 2003. 1. számában megjelent Sasos bronzveret Komáromszentpéterről c. cikkében.
1/a. ábra. A komáromszentpéteri honfoglalás kori turulos korong rajza
1/b. ábra. A komáromszentpéteri honfoglalás kori turulos korong fényképe
2. ábra. A komáromszentpéteri honfoglalás kori turulos korong néhány hieroglifája (fent) és megfelelőik a székely írásban (lent), a jelek a Magas sarok kő mondatot rögzítik
"Ezen az erősen stilizált,
archaikus megfogalmazású címerszerű ábrázoláson az állat szemét és csőrét,
valamint testének és szárnyainak egykori tollazatát határozott bekarcolásokkal
(haránt osztósávval) hangsúlyozta ki a korabeli ötvösmester.”
„A Komáromszentpéterihez
hasonló sas (turul), griff ábrázolások nem ismeretlenek a Kárpát-medence avar-
ill. honfoglalás kori leletanyagában. Az ábrázolások múltja egész a szkíta
időkig vezethető vissza és megtalálható az eurázsiai sztyeppeövezet számos
pontján. Az avarok és a magyarok is egykori ősi szállásterületeikről hozhatták
magukkal ezt a motívumot, melynek képi megfogalmazása nyilván mitológiai
jelentéseket takar. A sztyeppei népeknél a sas az a csodálatos égi madár,
amelyik Dienes Istvánnak a magyar honfoglalás egykori kitűnő kutatójának
megfogalmazása szerint a pusztai népek mondáiban jótevőként, az alvilági
lények, ártó-rontó szellemek, csúszómászók üldözőjeként ismert.”
„Ennek
ellenére valószínűnek tűnik, hogy a komáromszentpéteri korongot sem
vonatkoztathatjuk el a Kárpát-medence és annak itt élt népei 6-10. századi
egykori hitvilágától, hiszen még érződik rajta a honfoglaló magyar leletkörrel
való „eszmeisége”, időbeli közelsége. Korongunk tehát — véleményünk szerint —
bizonyos vonatkozásaiban a honfoglalás kori művészet 11. századi továbbélésének
tekinthető. Ez egyben azt is jelenti, hogy a 11. század közepén (második
felében) az Árpád-kori Magyarország népe még kisleleteiben is őrizte ősei
egykori szellemi hagyatékát.”
Szekeres István némi joggal rója fel a "szakmának" a Három jel a nikolsburgi jelcsaládból c. cikkében, hogy "senki nem észrevételezte, hogy a
sas két szárnyán piktogramok vannak".
Hozzátehetjük: a turulnak nem csak a szárnyán, hanem a mellén is van jel, amelyek együtt feltehetően a Magas sarok kő olvasatot engedik meg. A szöveg két ábrázolási konvencióra épül.
A "magas kő" ábrázolási konvenció
...
A "hegyen folyó" ábrázolási konvenció
A turul mellén lévő sarok jel felett egy függőleges hullámvonalat láthatunk. Hasonló "zászlós s" betűje a székely írásnak is van. Ennek a Tejútra utaló "hegyen folyó" ábrázolási konvenciónak megtalálható a párhuzama többek között egy horezmi érmén és a Szent Koronán is.
Hozzátehetjük: a turulnak nem csak a szárnyán, hanem a mellén is van jel, amelyek együtt feltehetően a Magas sarok kő olvasatot engedik meg. A szöveg két ábrázolási konvencióra épül.
A "magas kő" ábrázolási konvenció
...
A "hegyen folyó" ábrázolási konvenció
A turul mellén lévő sarok jel felett egy függőleges hullámvonalat láthatunk. Hasonló "zászlós s" betűje a székely írásnak is van. Ennek a Tejútra utaló "hegyen folyó" ábrázolási konvenciónak megtalálható a párhuzama többek között egy horezmi érmén és a Szent Koronán is.
3. ábra. Horezmi érem "hegyen folyó" ábrázolási konvencióval
4. ábra. "Hegyen folyó" ábrázolási konvenció a Szent Korona Szent Péter zománcának oroszlánján
5. ábra. Tordos-Vincsa jel (Winn/201)
Édes fiam! Ha egy biztonságos helyet keresel nyaralás céljára, ahol a török idők óta nem járt felfegyverzett iszlámhitű, akkor Velemért ajánlom, abban a békés, erdőkkel koszorúzott, termálstrandokkal és tavakkal körülvett gyönyörű völgyben! www.csinyalohaz.hu www.cserepmadar.hu
További blogbejegyzések
A veleméri műemléktemplom, amelynek két tanulságos rovológiai nevezetessége is megtekinthető
Ha Ön, kedves olvasó eddig eljutott a cikk olvasásával, akkor megérdemel egy kis ajándékot, egy különleges nyaralási ötletet. Elfogadna olyan ajánlatot, amiben nem csak őrségi szállás, hanem némi kulturális csemege is van, ami nem kerül túl sokba? Akkor megtalálta! Ajánljuk magunkat! Ez persze nem mentes minden önérdektől, viszont kétségtelenül egyedi az őrségi szállásunk. Az általunk javasolt őrségi szálláson ugyanis a magyar hieroglif írásról is folytathat eszmecserét, nem is beszélve a Sindümúzeum díjtalan meglátogatásáról az itt eltöltött nyaralás alkalmával. S mindez (a beszélgetés és a Sindümúzeum is) teljesen díjtalan. Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióval, őrségi szállás medencével, őrségi szállás SZÉP-kártyával, őrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn keresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek, mint Ön is, aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!
Onogesius hun vezér szobra a Csinyálóház (egy különleges őrségi szállás) alatt áll és vár a Teremtővel való koccintásra
Édes fiam! Ha egy biztonságos helyet keresel nyaralás céljára, ahol a török idők óta nem járt felfegyverzett iszlámhitű, akkor Velemért ajánlom, abban a békés, erdőkkel koszorúzott, termálstrandokkal és tavakkal körülvett gyönyörű völgyben! www.csinyalohaz.hu www.cserepmadar.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése