A szép gyűrű fényképét a világhálón találtam, ahol III. századinak és rómainak határozták meg. Ez utóbbit megkérdőjelezi, hogy a székely írás és a magyar hieroglif írás jeleivel azonosítható szójelekből áll a világmodell (1. ábra), amit nem várunk a rómaiaktól. A jelkészlet arra utal, hogy szarmata, vagy hun termék lehet (szarmata név alatt gyakran a magyarul beszélő hunok jelentek meg).
A hun készítés ellen az hozható fel, hogy a középső kő talán borostyán (ezt a lehetőséget Scharek Péter barátom vetette fel). A borostyánt, amelynek valóban lehet ilyen, kissé vöröses árnyalata, inkább a rómaiak használták, míg a hun tárgyakra az indiai eredetű gránát jellemző. A borostyán a római korban értékesebb volt, mint manapság. A Borostyán út azonban (amelyen az északi borostyánt Rómába szállították) ott vezetett el Savarián keresztül, ahol már korán szabírhunok élhettek s így mégis készíthették eleink ezt az ékszert. Ennek kiderítése persze nem az én feladatom, e cikkben csupán a gyűrű írástörténeti jelentőségére kívánom felhívni a figyelmet.
A leleten a Lyukó, a nagy és a jó hieroglifák nagy biztonsággal azonosíthatók. A középső kőtől jobbra és balra, a két kacskaringó alakú jó hieroglifa között, feltehetően a fémbe vésett nagy hieroglifa két szára látszik. A szöveg olvasata ezzel együtt: Lyukó a nagy jó (mai magyarsággal: Lyukó a nagy folyó). Ez azt jelenti, hogy a napisten azonos az égi folyóval (népmeséinkben az eget tartó, égig érő fával).
A hun készítés ellen az hozható fel, hogy a középső kő talán borostyán (ezt a lehetőséget Scharek Péter barátom vetette fel). A borostyánt, amelynek valóban lehet ilyen, kissé vöröses árnyalata, inkább a rómaiak használták, míg a hun tárgyakra az indiai eredetű gránát jellemző. A borostyán a római korban értékesebb volt, mint manapság. A Borostyán út azonban (amelyen az északi borostyánt Rómába szállították) ott vezetett el Savarián keresztül, ahol már korán szabírhunok élhettek s így mégis készíthették eleink ezt az ékszert. Ennek kiderítése persze nem az én feladatom, e cikkben csupán a gyűrű írástörténeti jelentőségére kívánom felhívni a figyelmet.
A leleten a Lyukó, a nagy és a jó hieroglifák nagy biztonsággal azonosíthatók. A középső kőtől jobbra és balra, a két kacskaringó alakú jó hieroglifa között, feltehetően a fémbe vésett nagy hieroglifa két szára látszik. A szöveg olvasata ezzel együtt: Lyukó a nagy jó (mai magyarsággal: Lyukó a nagy folyó). Ez azt jelenti, hogy a napisten azonos az égi folyóval (népmeséinkben az eget tartó, égig érő fával).
1/a. ábra. A "római" gyűrű (fent), a világmodellt alkotó Lyukó és jó hieroglifák és a hieroglifáknak megfelelő székely "ly" és "j" betűk (lent)
1/b. ábra. A "római" gyűrű nagy hieroglifája (balra), a Gizella kincs avar eredetű turulos fibulájának nagy szójele (középen) és a székely írás "n" betűje (jobbra)
A világmodellek közepén szokás szerint az Isten valamilyen jelképe áll. Az esetünkben szereplő Lyukó hieroglifát a hunok és az avarok, meg a honfoglaló magyarok is használták, sőt felbukkannak ugyanezek a jelek, ugyanebben az elrendezésben az amerikai indiánoknál és a magyar népművészetben is. Ez annak jele, hogy ez a világmodell kőkori előzményekre megy vissza.
A Bodrog-alsóbűi rovásírásos fúvókán szójellel és betűkkel a Lyukónak szó is ki van írva. A Lyukó név a földrajzi neveinkben is fennmaradt.
Javasolt olvasnivaló
Lyukó isten tulipán alakú jelképe Oroszországból (10-12. szd.)
Hopi edény a "Jóságos Lyukó ragyogó király" mondattal
Magyar hieroglif írás
Sindümúzeum
Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióval, őrségi szállás medencével, őrségi szállás SZÉP-kártyával, őrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn keresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást!
Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek, mint Ön is, aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!
A Bodrog-alsóbűi rovásírásos fúvókán szójellel és betűkkel a Lyukónak szó is ki van írva. A Lyukó név a földrajzi neveinkben is fennmaradt.
2. ábra. Őrségi szárnyas napkorong, közepén a Lyukó, sarkain a négy jó jellel (Sindümúzeum)
3. ábra. La Tolita (Kolumbia) világmodell, a közepén Lyukó, a sarkain jó hieroglifa
Javasolt olvasnivaló
Lyukó isten tulipán alakú jelképe Oroszországból (10-12. szd.)
Hopi edény a "Jóságos Lyukó ragyogó király" mondattal
Magyar hieroglif írás
Sindümúzeum
A Bodrog alsóbűi rovásfelirat újabb olvasata: Lyukónak
A veleméri Csinyálóház egy különleges őrségi szállás (két háló, fürdőszoba, étkezőkonyha, 5 ágy, nagy terasz) a kertjében lévő tóka tündérrózsái és a levelein napozó békák érdekes látnivalót kínálnak öregnek és fiatalnak
További blogbejegyzések
A veleméri Szentháromság-templom, amelynek két rovológiai nevezetessége is megtekinthető
Ha Ön, kedves olvasó eddig eljutott a cikk olvasásával, akkor megérdemel egy kis ajándékot, egy különleges nyaralási ötletet. Elfogadna olyan ajánlatot, amiben nem csak őrségi szállás, hanem némi kulturális csemege is van, ami nem kerül túl sokba? Akkor megtalálta! Ajánljuk magunkat! Ez persze nem mentes minden önérdektől, viszont kétségtelenül egyedi. Az általunk javasolt őrségi szálláson a magyar hieroglif írásról is folytathat eszmecserét, nem is beszélve a Sindümúzeum díjtalan meglátogatásáról az itt eltöltött nyaralás alkalmával. S mindez (a beszélgetés és a Sindümúzeum is) teljesen díjtalan.
Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióval, őrségi szállás medencével, őrségi szállás SZÉP-kártyával, őrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn keresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást!
Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek, mint Ön is, aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!
A veleméri Csinyálóház (egy különleges őrségi szállás) mellett várja a felújítást a százhúsz éves pajta
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése