2018. augusztus 21., kedd

Acoma bögre a "Ragyogó Jóma" mondattal

Újabb acoma edényt mutatok be ebben a cikkben, amelyen a székely írás és a magyar hieroglif írás segítségével értelmezhető indián jeleket találunk. Természetesen ez esetben is igaz, amit korábban már ismételten elmondtam, hogy ezek az értelmezések és olvasatok csak a magyar jelek alapján születtek, ezért könnyen lehetséges, hogy az indiánok nem pontosan ugyanígy értelmeznék ezeket. 

Csak akadna már egy bölcs indián fazekas, vagy sámán, aki ismeri a jeleik jelentését és akivel megbeszélhetném a magyar és az indián  jelentések eltéréseit és rokonságát! 



1. ábra. Az acoma bögre


A bögrén két szójel látható, amelyek egy mondatot alkotnak. Ezek olvasata a magyar hieroglif írás segítségével: Ragyogó Jóma

Jóma egy kőkori isten, akinek a tisztelete (az iráni Jima alakjához fűződve fennmaradtak alapján) a két jégkorszak közötti melegebb időszakban alakult ki a Közel-Keleten legkésőbb kb. 50 000 évvel ezelőtt és az indiánok hozták magukkal a tiszteletét és a jelét is Amerikába legkésőbb kb. 12 000 évvel ezelőtt. 

A Jóma ligatúra a székely "j" ( "folyó") "m" (magas) jelek rokona. A kőkorban, amikor az indiánok ősei (akik Szibériában a hunok őseivel lehettek azonosak) átvonultak az Újvilágba, a ligatúra elemei egy szótagos szavakat jelöltek. Azaz a magas szó helyett a szó hangalakja csak ma volt, ezért a ligatúra a Jóma összetételt rögzítette. Ez a ligatúra megtalálható magyar, hun, japán, volgai bolgár és török népek régészeti és néprajzi anyagában. Egyúttal ez az indiánok leggyakrabban használt jele (népi hieroglifája) mindhárom Amerikában. A mivok indiánok a sámándoktort nevezik yomi-nak, ami feltehetően Jóma isten nevéből devalválódott. Erről bővebben a Magyar hieroglif írás c. kötetben olvashat az érdeklődő.




2. ábra. A Jóma ligatúra (az égig csapó, égbe vezető hullámtaraj indián szobrocskája, balra), a Jóma ligatúra egy magyar református templomból (jobbra fent) és a ligatúra összetevőinek megfelelői a székely írásban (az "m" és a "j" rovásbetű, jobbra lent)


A "ragyogó" hieroglifa a székely "nagy R" megfelelője (2. ábra), amely (lévén egy négyszögbe foglalva) még rávilágít a székely "r" betűk kialakulásának történetére. Ezek egy körbe zárt pont alakú napjelképből alakultak ki, amely elterjedt az egész világon. Ilyen az egyiptomi hieroglif írásban Rá napisten hieroglifája is. Ez az eredeti jel előbb a rovástechnológia hatására szögletessé vált, majd a vízszintes vonalai elhalványultak (ilyen látszik az acoma bögrén) később el is maradtak s kialakult belőlük a székely "nagy R"-hez hasonló forma. Végül ebből, a mindennapi gyors használat kedvéért, kiemelték a középső ferde vonalat s abból lett a székely "kis r" betű.

Tóth István Braziliába szakadt hazánkfiától tudom, hogy a mivok indiánok nyelvében a szó "ragyogó" jelentésű. Azt feltételezem, hogy ez a szó valamikor el volt terjedve a legtöbb indián törzsnél és a 2. ábrán látható acoma jel is ennek volt a szójele. Ez persze csak egy feltételezés, amihez még további alátámasztásra lenne szükség. 




 2. ábra. Az acoma "ragyogó" hieroglifa (balra) és a székely "nagy R" (jobbra)

Az indiánok népi jelkészletében 23 elemi jel egyezik a magyar jelkincs elemeivel (lényegében a székely írás jeleivel). Az elemi jeleken túl további 5-10 ligatúra is egyezik, amint arról a korábbi írásaimban már beszámoltam.


Irodalom 

Indián-magyar jelpárhuzamokkal foglalkozó cikkek












További blogbejegyzések




A veleméri műemléktemplom, amelynek két tanulságos rovológiai nevezetessége is megtekinthető


Ha Ön, kedves olvasó eddig eljutott a cikk olvasásával, akkor megérdemel egy kis ajándékot, egy különleges nyaralási ötletet.  Elfogadna olyan ajánlatot, amiben nem csak őrségi szállás, hanem némi kulturális csemege is van, ami nem kerül túl sokba? Akkor megtalálta! Ajánljuk magunkat! Ez persze nem mentes minden önérdektől, viszont kétségtelenül egyedi. Az általunk javasolt őrségi szálláson a magyar hieroglif írásról is folytathat eszmecserét, nem is beszélve a Sindümúzeum díjtalan meglátogatásáról az itt eltöltött nyaralás alkalmával. S mindez (a beszélgetés és a Sindümúzeum is) teljesen díjtalan. Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióvalőrségi szállás medencévelőrségi szállás SZÉP-kártyávalőrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn keresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek, mint Ön is,  aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!



Onogesius hun vezér szobra a Csinyálóház (egy különleges őrségi szállás) alatt áll és vár a Teremtővel való koccintásra



Édes fiam! Ha egy biztonságos helyet keresel nyaralás céljára, ahol a török idők óta nem járt felfegyverzett iszlámhitű, akkor Velemért ajánlom, abban a békés, erdőkkel koszorúzott, termálstrandokkal és tavakkal körülvett gyönyörű völgyben! www.csinyalohaz.hu www.cserepmadar.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése