2024. szeptember 30., hétfő

Világfát ábrázoló egyedi hieroglifák

A Pócs Éva cikke nyomán nemrég kialakult és szokatlan hevességű világfa vitát azok a rovológiai adatok segítenek eldönteni, amelyekről a "tudományos konszenzusnak" fogalma sincs és amelyekről beszélni sem hajlandó. Ezen adatok közé tartoznak azok a széles körben elterjedt elemi hieroglifáink (ősvallási kötődésű szójeleink), amelyeket alább sorolok fel.  Ezek közös jellemzője, hogy a képi tartalmuk alapján az égig érő fát (az Istennel azonosnak gondolt Tejutat) ábrázolják. A Nemetz Tibor matematikussal közösen elvégzett matematikai valószínűségszámítás szerint a jelek hasonlósága a genetikai kapcsolatuknak köszönhető. Azaz, amikor egész jelrendszerek hasonlóságát tapasztaljuk (például a székely írás, a 15 000 éves Mas d' Azil-i, vagy a 6000 éves Tepe Yahja-i jelkészlet és a 6000 éves Tordos kultúra jelei között), akkor kétségtelen azok rokonsága. A világfa vita számára lényeges, hogy e jelhasonlóságok a jelek eredeti képi tartalmának, az ősvallási képzetek jórészt azonosságának köszönhetők.  

A hieroglifikus szövegekben egyéb körülményeket is találunk, amelyek a jelek égi/isteni faábrázolás voltát tanúsítják. Például egy hopi ten jelnek virága van, az azték toronytemplom ten jele pedig ugyanúgy a Tejút hasadékát ábrázoló ős hieroglifához csatlakozik, amint az énlakai mondatjel ten jele is. 

Az elemi hieroglifákat a Magyar hieroglif írás c. kötetben mutattam be. Ezek közül az alább felsorolt, fát ábrázoló szójelek olyan képi és szövegkörnyezetben jelennek meg, amelyek egy magas szinten kidolgozott, világszerte alkalmazott, a világfát központi motívumként kezelő ősvallási elméletről tanúskodnak. Ez az elmélet - a megvalósításhoz felhasznált jelkészlet magyarsága és az elolvasható világfák magyar szövege alapján - nem idegenből lett átvéve, hanem a magyarság kőkori eredetű kultúrájának eleme. 


Tprus

A tprus (tapar us "szabír ős, isten, ten") mondatjel a nikolsburgi ábécében maradt fent. Avar kori változatainak tetején megjelenik az us "ős" hieroglifa is, ami megmagyarázza a ma ismert tprus jelnév végén az us "ős" szereplését. A szabír isten ligatúra bizánci edényen is megjelenik.

Az akadémikus "tudomány" kétségbesett, ám elbukott harcot folytatott a temporius értelmezés érdekében. Ezt a történetet A temporius-téveszme diadalútja c. cikkben írtam le. 

A mondatjel a világfát, (égig érő, eget tartó) fát ábrázolja, ezért az ágak vége az égbolt terhe alatt meggörbül. Előfordul a 7500 éves szentgyörgyvölgyi tehénszobronavar szíjvégen, az egyik bojnai idolon, egy Hissar-i edényen (az ókori szabírok területén) és az amerikai indiánoknál is. Akrofóniájának rekonstrukciójáról és változatairól lásd Varga/2017/278!



1. ábra. A tprus (tapar us "szabír ős, isten, ten") mondatjel



Ten

A ten "isten, élet" hieroglifa a tprus (tapar us "szabír ős") egyszerűbb alakja. Az eltérő jelformákhoz az idők során némileg eltérő, az eredeti jelentésbokorból megmaradt, vagy azzal összefüggő jelentés rögzült. Megtalálható a 15 000 éve Mas d' Azil-i jelek között (a Pireneusokban), de egy etruszk halotti urnán és amerikai indián szövegekben is. Akrofóniájának rekonstrukciójáról és változatairól lásd Varga/2017/268!

 

2. ábra. A ten "isten, élet" hieroglifa



Szár

A szár "növényi szár, úr" hieroglifának két változata is van (3. ábra).  Elterjedt voltát és jelentését A szár "úr" hieroglifa ősmagyar kori és őrségi népi előfordulásai c. cikkemben közölt példányok is igazolják. Akrofóniájának rekonstrukciójáról és változatairól lásd Varga/2017/262!


3. ábra. A szár "növényi szár, úr" hieroglifa képszerű és lineáris alakja


Ős

A székely írás ős szójele a Tejút hasadékát ábrázolja, amelyben karácsonykor a Nap felkel. Ezt a pillanatot a napisten évenkénti feltámadásának, újjászületésének tekintették. A felkelő Napot a jel közepén általában a függőleges egyenes alakú szár "növényi szár, úr" hieroglifa jelképezi, ám helyette megjelenhet másik hieroglifa is, amelyik szintén a napistent azonosítja. Akrofóniájának rekonstrukciójáról és változatairól lásd Varga/2017/289!






Zsen, a feltámadás jele

A kínai sen "fiatal növény, hajtás" jelpárhuzam, a képi tartalom, meg a szövegkörnyezet (például a zsen ten "zsendülő, újjászülető isten" ligatúra, a hímes tojásokon, kusán érmen,  honfoglalás kori tarsolylemezen és a jeruzsálemi Feltámadás templom bejáratán való előfordulásai) alapján a jel az égig érő fával, világfával azonos Isten feltámadásának jelképe. Akrofóniájának rekonstrukciójáról és változatairól lásd Varga/2017/304!



5. ábra. A székely írás "zs" "zsenge, zsendülő" jele


Az ég hieroglifa

A székely írás "g" (ég) rovásjele az "eget tartó fa" ábrázolási konvenció leegyszerűsödésével alakult ki, annak mindennapi használatra alkalmassá tett változata (6. ábra). A jel két oldala az égbolt ívének ábrázolásából alakult ki, a középső kisebb vonal pedig az eget középen alátámasztó világfa (az Istennel azonos Tejút) jelzése. Akrofóniájának rekonstrukciójáról és változatairól lásd Varga/2017/134!


6. ábra. A székely írás "g" (ég) rovásjele


Az anya hieroglifa

A székely "a" rovásbetű az anya szójeléből rövidült le az akrofónia során. A jel képi tartalma az égig érő fa (Tejút) és a szeméremháromszög (a Tejút hasadéka). Berze Nagy János állapította meg, miszerint népmeséinkben az égig érő fára (a Tejútra) felkapaszkodó kiskanász ajtót s mögötte (az istenanya örökségeként) öregasszonyt talál. Ezekkel összhangban van a Tiszavasvári Csárdapart lelőhelyen előkerült hieroglifikus Jó anya mondat, valamint a kínai írás "asszony" és a japán írás "anya" szójelének szemantikája és képi tartalma is. Ez arra utal, hogy e jelek kőkori ősének kialakulásakor a Tejutat az istenanyával azonosították. Akrofóniájának rekonstrukciójáról és változatairól lásd Varga/2017/107!

7. ábra. A székely írás "a" (anya) rovásjele a Tejutat és annak hasadékát idézi fel





pek összes ismert változatának együttvéve!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése