2023. augusztus 1., kedd

Kopáncs falu Árpád kori hieroglifái

Régészeti Magazin 2021. 01-es számában a Kerekes György és Rózsa Zoltán tollából megjelent Emlékek az Árpád korból, valamint a Szigeti Judit által írt Kopáncs falu gyűrűi c. cikkből értesülhettünk az alábbi Árpád kori írásemlékekről. Valamennyi tárgy a Tótkomlós határába eső egykor volt középkori falu területén került elő fémkereső segítségével. Többnyire gyenge felbontású fényképekről van szó, az ellenőrzésükhez szükség lenne élesebbekre. A jelen cikkben négy lelet (három gyűrű és egy ólomsúly) magyar hieroglifáit, ősvallási kötődésű szójeleit olvasom el (1-4. ábra), kiegészítve ezáltal a fenti ismertetéseket. A kopáncsi gyűrűkön lévő jelmontázsok az Árpád kori és korábbi sztyeppi íráshasználatnak felelnek meg, több párhuzamuk ismert. Az írás- és nyelvemlékek írástörténeti és nyelvészeti hasznosítása a "szakma" részéről elmaradt. 



1. ábra. A Ragyogj zsenge ten sar "úr" (egyszerűsített) olvasatú gyűrű (Szigeti Judit nyomán)


Az 1. ábrán lévő gyűrű minden jelét (pontosabban az ismétlődő ragyogj/ragyogtál hieroglifák közül csak hármat-hármat) elolvasva három mondatot kapunk. Ezek megfelelnek az istenidéző szertartások ismert hármas szerkezetének. Az elsőben szólongatják, a középsőben leírják, az utolsóban búcsúztatják az Istent. 

A gyűrű pecsétlapja a második szakasz, az epiphania, az Isten megjelenésének megörökítése. Az első és harmadik szakaszt megörökítő Ragyogj, ragyogj, ragyogj ... és Ragyogtál, ragyogtál, ragyogtál ... szavakat rögzítő függőleges vonalak a pecsétlap előtt és után láthatók. 

A teljesebb olvasat: Ragyogj, ragyogj, ragyogj ... Zsendülő Ten sar. Ragyogtál, ragyogtál, ragyogtál ... Mai magyarsággal: Ragyogj, ragyogj, ragyogj ... Zsendülő "feltámadó, újjászülető" Ten úr. Ragyogtál, ragyogtál, ragyogtál ... 

A gyűrű óvó-védő amulettként szolgálta a tulajdonosát, amire az Isten megidézésével volt képes.

A pecsétlapon ligatúrát alkotnak az istent megnevező Zsendülő "újjászülető, feltámadó" Ten sar "úr" szavak. Ez a mondatjel azért van ovális keretben, mert ezáltal a karácsonykor bekövetkező pillanatra utal, amikor a napisten a Tejút hasadékában kel fel. A hieroglifikus szövegek visszatérő témája, az ősvallás központi gondolata ez. Amelyet azonban a kereszténység is megörökölt s ennek felel meg a keresztény mandorla. A mondatjel és az ovális keret együtt a székely írás "us" (ős) jelének is párhuzama. Lehetséges, ám nem valószínű, hogy ezt az ős szót ki kell olvasni és a szövegbe kell illeszteni. Ez esetben az olvasat: Ragyogj, ragyogj, ragyogj ... Ősünk, a zsendülő "feltámadó, újjászülető" Ten úr. Ragyogtál, ragyogtál, ragyogtál. A mondatjel párhuzamai a mai napig előfordulnak a magyar népi hímes tojásokon.




2. ábra. A Ragyogj nagy Ak (egyszerűsített) olvasatú gyűrű (Szigeti Judit nyomán)


A 2. ábrán látható gyűrű mindkét oldalán a Ragyogj, ragyogj, ragyogj! Szár "Úr". Ragyogtál, ragyogtál, ragyogtál. szöveg olvasható. A pecsétlapon az Ak nagyságos szár "Úr" mondatjel jelenik meg egy körben. A szöveg az előző gyűrűn lévőhöz hasonlóképpen egy istenidéző szertartás szövegkönyve. A Tejúttal azonos Ak isten neve ma a patak (pater Ak "Ak atya") szavunkban és Heraklész nevében szerepel. Az istennévben szereplő her Ak am. Óg úr, akiről leszármazottait, az ogur (hun-magyar) népeket elnevezték.




3. ábra. A gyűrű pecsétlapján egy Nagyon nagy Dana olvasatú felülnézeti világmodell olvasható (Szigeti Judit nyomán)




4. ábra. Az ólomsúlyon lévő X alakú jel a magyar számrovásban a 10-es szám jele, a magyar hieroglif írásban Bél isten nevét, a székely írásban a "b" hangot jelöli (Kerekes György és Rózsa Zoltán nyomán)



Irodalom

Masek Zsófia: Szarmata és gepida kori tárgyak, Töredékek: Kopáncs falu fémleleteiRégészeti Magazin, 2021. 1. 

Kerekes György - Rózsa Zoltán: Emlékek az Árpád korból, Régészeti Magazin, 2021. 1. 


Szigeti Judit: Kopáncs falu gyűrűi, Régészeti Magazin, 2021. 1. 

Varga Géza: Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2017. 

Varga Géza: A Tejút hasadékában kelőnapistent ábrázolja-e a székely írás „us ” (ős) jele?  Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2013.

Varga Géza: Hímes tojások jelei

Varga Géza: A legkorábbi magyar nyelvemlékek








Hársas-tó, ingyenes strand az Őrség peremén



Ne fogadjon el utángyártott, sérült csomagolású, vagy rosszarcú eladó által kínált Cserépmadár szállás és Csinyálóházat! Rovológus által vezetett hiteles őrségi szállás csak nálunk!  

2023. évben minden vendégcsoportunk 20%-os kedvezményre jogosító belépőt kap a szentgotthárdi termálstrandra.



Hívja most a 06(20)534-2780-as telefonszámot! 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése