2020. július 18., szombat

Hopi tál az "Ogur isten" mondattal

Sok indián népi hieroglifikus írásemléket elemeztem már, de - a különleges jeltársításai miatt - ezek között is kiemelkedő a jelen cikkben bemutatásra kerülő hopi tál (1. ábra). Azt már régen tudjuk, hogy az amerikai indiánok mindhárom Amerikában használják a székely írás (pontosabban előzménye, a magyar hieroglif írás) jeleinek megfelelőit. A közös indián-magyar jelek száma 30 körül van. A kutatás során mindig felbukkan egy-egy újabb elemi jel, vagy jeltársítás. Amiképpen most is előkerült az Óg sar (mai magyarsággal Óg úr) ligatúra (3. ábra). 

Genetikai eredmények alapján a hunok ősei mentek át az Újvilágba indiánnak. A hunok ősei és az amerikai indiánok között kimutatható genetikai kapcsolatot Karl O. Högström is említi. Ez a történelmi kapcsolat érthetővé teszi a jelek rokonságát is. A jelkészletek rokonságát az 1993-ban Nemetz Tibor segítségével elvégzett matematikai valószínűségszámítás is kimutatta.  Otto von Sadovszky és mások kutatásai pedig az amerikai indiánokhoz fűző nyelvi kapcsolatokra derítettek fényt. magyar és a penut nyelvek rokonságát ma Tóth István kutatja. 

Azt is tudtuk (a Savaria-i római kori vakolattöredékek hieroglifikus ligatúráiból, a hunutód-népek nevéből és más megfontolásokból), hogy a hunok magukat Óg úr leszármazottainak, azaz ogur népnek tartották. Most ez a hopi tál ezen ősvallási nézet Amerikába kerülését is dokumentálja. Lehetséges, hogy megkopva. egy már nem értett, csak a szépsége miatt másolt régi díszítőmintaként maradt ránk (1). Szerencsére az elolvashatósága változatlan és tanúsítja az egykori etnokulturális azonosságot.




1. ábra. Hopi tál hieroglifikus mondatokkal 


Az Óg úr isten mondat




2. ábra. A hopi tál tulipán alakú Óg úr isten vagy Ogur isten mondatjele (az ábra két oldalán), középen pedig, fentről lefele az írásemlék Isten (ős ten) és Óg úr ligatúráit alkotó ős, ten, Óg és sar (úr) szójelei (a székely írás "us", "nt/tn", "o/ó" és "s" jeleinek párhuzamai), amelyek a hopi edényen az ogur isten mondatot alkotják





3/a. ábra. A hopi tál Óg úr (vagy ogur) ligatúrája és ugyanez a kifejezés a Savaria-i Iseum területén hiteles ásatáson fellelt római kori vakolatdarabról, a képszerű ligatúra az eget tartó, Istennel azonos világoszlopot ábrázolja



3/b. ábra. A hopi Óg úr (vagy ogur) mondatjel párja a Yazilikaja-i hettita sziklapantheonban


A Magasságos nagyúr köve mondat

A tálon három lépcsős toronytemplom jelekből alkotott rajza is megtalálható (4. ábra). Az olvasatuk: Magas nagy szár kő (mai magyarsággal: Magasságos nagyúr köve). 



4. ábra. A hopi tál Magasságos nagyúr köve mondata (balra) és a magyar jelkészlet megfelelő jelei (jobbra, fentről lefele): egy magyarszombatfai tányér képszerű szár hieroglifája, valamint a székely írás "m" (magas), "sz" (szár "úr"), "k" () és "n" (nagy) lineáris rovásbetűi



A Nagy élő úr mondat

A tál közepén szintén jeleket találunk. Ezek szimmetrikus szöveget alkotnak, amelyből a Nagy élő szár (mai magyarsággal a Nagy élő úr) mondat olvasható ki (5. ábra).



5. ábra. A hopi tál hieroglifikus Nagyságos élő úr mondata (balra), valamint a székely írás "sz" (szár "úr"), "l" (élő) és "n" (nagy) rovásjelei (jobbra, fentről lefele)

Jegyzet

(1) Amerikában végzett kutatómunka segíthetne tisztázni a fennmaradt kérdéseket. Például, hogy a mai amerikai indiánok tudósai, vagy népművészei ismerik-e a fenti hieroglifáik jelentését? És az mennyire egyezik meg a magyar hieroglif írás segítségével meghatározott jelentéssel?


Irodalom

Varga Géza: Indián tartalom

Varga Géza: Nemetz Tibor matematikus rovológiai jelentőségű valószínűségszámítása

Varga Géza: Tóth István "A nagy ősanya sarjai" c. kötete a magyar-indián nyelvrokonságról




Ne fogadjon el utángyártott, sérült csomagolású, vagy rosszarcú eladó által kínált Cserépmadár szállás és Csinyálóházat! Rovológus által vezetett hiteles őrségi szállás csak nálunk!   



Kétségtelen, hogy elfogult vagyok, mert teljes szívemből szeretem az Őrséget és a szállásunkat, de Ön is így járhat, ha egyszer nálunk nyaral! Hívja most a 06(20)534-2780-as telefonszámot!


2 megjegyzés:

  1. Wamanun'sa Óhanzi
    Hm...ezt meg kell mosolyogjam. 🙂

    Géza Varga
    A mosolyhoz nincs szükség tudásra. A cikkem megértéséhez azonban szükséged lenne az 54 éves kutatásaim eredményének ismeretére. Például Nemetz Tibor segítségével elvégeztünk egy matematikai valószínűségszámítást s annak az lett az eredménye, hogy ilyen fokú véletlen egyezés nincs, e jelhasonlóságok oka a jelrendszerek genetikai kapcsolata. Vagyis a tudomány (a matematika) legújabb eredménye engem igazol, te pedig még nem is hallottál róla. Csak mosolyogni tudsz, de erre már a néhány hónapos csecsemők is képesek. A tudományos értékű véleményhez azonban írástörténeti tudásra lenne szükség. Amit az egyetemeken nem lehet készen kapni, mert a legérdekesebb kérdéseket a professzor urak fel sem tették, nem hogy választ is adtak volna rá. Köszönöm a figyelmedet!

    László Moldován Adminisztrátor
    Géza Varga Bocsánat, figyelmetlen voltam, amikor a tagsági kérését elfogadtam.
    Sajnálom. 45 éve foglalkozom az észak-amerikai indiánok kultúrájával, kezdetben autodidakta módon, később már kulturális antropológusként. Tisztelt Varga Géza!
    Kérem a munkásságát Ne ebben a csoportban népszerűsítse! Ez a további tagságának feltétele. Köszönöm a megértését!

    Géza Varga: László Moldován Ha meg is tudnád indokolni az álláspontodat az elvárható tudományos igényességgel, akkor tisztelni is tudnám. Azonban jeltörténeti tudásról az esetetekben szó sem lehet, mert ha rendelkeznétek ilyesmivel, akkor örülnétek annak, hogy beszélek a kutatási eredményeimről. Fel nem tudom fogni, hogy magukat értelmesnek gondoló emberek miért állnak ilyen módon a felfedezésekhez. Ha a népzenénknek lehet párhuzama Peruban, akkor a jeleinknek miért nem? Tudom, hogy értelmes emberhez illő párbeszédre nem számíthatok a részetekről, csak a cenzúrára, azaz a kizárásomra. De ez csak titeket fog jellemezni.

    László Moldován Adminisztrátor: Géza Varga Senki nem vitatja, hogy van közös eredet és szimbólum rendszer. Erre a lakotáknak mondásuk is van: Mitakuye oyasin /Minden a rokonom. 🙂 A tudósok szeretnek tudoskodni, ez legyen az ő dolguk! Az indiánok meg szeretnének indiánok maradni, sőt nem is indiánok, mert ez is csak egy "okos" fehér ember elnevezése ". Szóval a lakota, cseroki, apacs, feketelábú, komancs stb. származású emberek pontosan tudják, hogy kik ők, honnan jönnek és mit akarnak ebben a földi életben. Nincs szükségük európai tudósokra. Ez a csoport róluk (az őslakosokról) szól. Az európai tudosok beszélgessenek a saját szakmai oldalukon! Hoka hey.

    Varga Géza: László Moldován Miért van ez az elhatárolódás? Ha én tudom, hogy az indiánok a rokonaink (genetikai, rovológiai, nyelvi, építészeti és népzenei adatok szólnak mellette), akkor nem vagyok biztos benne, hogy a testvérek között indokolt ez az elhatárolódás. Én nem "európai" vagyok, hanem magyar, akinek az őseivel egykor Szibériában az indiánok ősei együtt éltek. S azt nem értem kristálytisztán, hogy ezért engem miért kell büntetni? Biztos, hogy ez valamiféle indián eredetű akarat? Uff! (ezt jól tettem a végére?)

    VálaszTörlés
  2. A fenti párbeszéd a Valódi Indián Kultúrát Tisztelők fb csoportban zajlott le 2025 06 19-ét megelőzően. A mindenkori tudás elől elzárkózottak nagyobb dicsőségére.

    VálaszTörlés