2025. február 19., szerda

A Szabír isten magas köve olvasatú asszír életfa

Manfred Bundschuh adott közre egy beszámolót Irodalmi kivonat Simo Parpola: Az asszír életfa: A zsidó monoteizmus és a görög filozófia eredetének nyomon követése cím alatt az academia.edu-n. A cikkben közölt asszír életfák arról árulkodnak, hogy a magyar hieroglif írás széles körben elterjedt, kőkori eredetű hieroglifáit (ősvallási kötődésű szójeleit) használták az asszír írnokok is. Az asszír életfák némelyike magyar hieroglifákból van összeállítva, ezért a magyar olvasatuk lehetséges. A jelen cikkben a 104-es sorszámú asszír életfa olvasatát adom közre (1. ábra). Kiegészítettem néhány jelpárhuzam bemutatásával, amelyek az asszír életfa értékelését megkönnyítik (2-8. ábra). Közülük az egyik legérdekesebb a Saak Tarontsi örmény kutató által bemutatott hurri életfa, mert a hurri (szabír) összetevő egyaránt szerepet játszott az asszír, az örmény és a magyar etnogenezisben is. 



1. ábra. A 104-es sorszámú asszír életfa olvasata: Szabír isten magas köve


Az 1. ábrán látható asszír életfa a székely írás tprus (tapar us "szabír ős, ten") mondatjelének és a magas kő jelpárosnak, pontosabban ezek asszír kori párhuzamának ligatúrája. Az asszírok nagyrészt a hurri (azaz szabír, szubartui) népességből alakultak ki. A jelek szerint átvették a korábbi, akár 7000 éves, vagy még régebbi hurri jelhasználatot. E jelhasználatból különösen érdekes a tprus jel megfelelőjének felbukkanása az asszír életfán. Ez a tprus jel ugyanis a szabír népnév változatát, a tapart rögzíti a székely írásban (2. ábra). 

Simo Parpola fent idézett cikke a lehetséges magyar vonatkozások miatt eddig is borzolta az akadémikus kedélyeket (1). Ez a most felbukkant jelpárhuzam aláhúzza és igazolja a magyar kultúra gyökereivel szembesülve felháborodók félelmeit. 




2. ábra. A nikolsburgi székely ábécé tprus (tapar us "szabír ős, ten") mondatjele, amely a fenti asszír ligatúra felső részével rokonítható 



A székely írás nikolsburgi ábécéjében fennmaradt tprus mondatjel korrekt értékelése meghaladta a valójában nem is létező akadémikus rovológia lehetőségeit. A történelemhamisítással felérő magyarázataik és az általuk gyakorolt cenzúra célja talán a székely szó- és mondatjelek tárgyalásának megakadályozása volt. E törekvésük kudarcba fulladását a 2021-ben kiadott MTA rováskorpuszban felemás módon beismerték (2). A szabír népnév tapar változatának felbukkanását a székely írásemlékek között azonban továbbra sem hasznosítják. A jelenleg szervezés alatt álló Elolvasható világfa konferencia lehetőséget kínál Benkő Elek, Sándor Klára és Vásáry István számára az elolvasható világfát ábrázoló tprus mondatjelről alkotott álláspontjuk kifejtésére.

Az 1993-ban megjelent Bronzkori magyar írásbeliség c. kötetünkben Simon Péter a székely tpru és tprus, valamint az egyiptomi heperu jel tárgyalásakor időtállóan fogalmazta meg: "a székelyek ... többhangértékű ... jelei szójeleknek bizonyultak ... amelyek a székelyek távoli elei számára ... népi hovatartozásuk jelzése végett a legfőbb fogalmakat jelölő szavak voltak"

Az 1. ábrán olvasható Szabír isten magas köve mondatjel Simon Péter álláspontját támasztja alá. Az asszír ligatúrát alkotó hieroglifák kiterjedt párhuzamrendszere igazolja a magyar-szubartui etnokulturális kapcsolatok létét. Egyúttal (a sumérek jórészt szubartui eredete miatt) - a körön kívüliek javára - eldönti a magyar-sumér kapcsolatokról folytatott évszázados vitát is. 




3. ábra. Az apahidai hun tarsolylemez közepén lévő magas kő jelpáros a hegyekből rakott lépcsőként, világoszlopként ábrázolt Tejút egyik jelképe



4. ábra. Korondi korsó a Tejút elolvasható jelképeivel (balra), jobbra fent a magas kő jelpáros, alatta a magas kő szójelek lineáris változata a karcagi csatkarikáról




5. ábra. Ötezer éves walesi sziklarajz a Magas kő, jó ragyogó szár  (mai magyarsággal: Magas kő, jóságos ragyogó ura) mondattal




6. ábra. A székely írás "m" (magas) jelének képszerű változata az asszír magas kő jelpáros bal oldalával rokonítható




7. ábra. A székely írás "harmadik k" () jelének képszerű változata az asszír magas kő jelpáros jobb oldalával rokon




8. ábra. Friesachi típusú ezüstdénár a Lyukó isten magas köve mondattal


A XII. századtól a XIV. század közepéig vert friesachi dénárokat több államban, így II. András idején Magyarországon is utánozták. A dénár közepén lévő, a 8. ábra bal szélén kiemelt mondatjel közeli párhuzama az 1. ábrán látható asszír életfa ábrázolásnak.



Jegyzet

(1) "Sok nép ismeri az élet fáját, de hol és mikor született ez az ősi szent szimbólum? Különböző kultúrákban egymástól függetlenül is létrejöhetett, de van, aki szerint átvételről van szó... Mi köze a zsidóságnak az asszír istenekhez, és hogyan kapcsolódik mindehhez a magyar néphit?" - kérdezi Takács Boglárka a nyest.hu hasábjain 2013-ban. - "egy finn assziriológus ... azt állítja, hogy a nyugati gondolkodásmód gyökerei az asszírokig nyúlnak vissza. Újraírjuk-e a történelmet? Az asszírokkal kapcsolatos vita érdekes módon egy zsidó témával indult. A kabbala, a zsidó misztika eredete homályba vész. A klasszikus szövegeket sokáig nem írták le, pusztán szájhagyomány útján és igen szűk körben terjedtek. ... Simo Parpola finn assziriológus, a Helsinki Egyetem professzora ... nem kevesebbet állít, mint hogy a zsidó misztikát, sőt a görög filozófiát és ezáltal a nyugati gondolkodásmód alapjait tulajdonképpen az asszírok találták ki! Hogyan lehetne ezt alátámasztani?  Parpola egy konkrét vallási jelkép vizsgálata során tette újszerű megállapításait... Szerzőnk mára már klasszikusnak nevezhető cikke az élet fájáról 1993-ban jelent meg a Journal of Near Eastern Studies című szakfolyóiratban." 



(2) Az MTA rováskorpuszában "A negyedik sorban álló, furcsa, tprus föloldású jel"-nek nevezik a szabírok névváltozatát tartalmazó mondatjelet (Benkő/2021/290), pedig semmi furcsa nincs benne, ha mondatjelként elolvasható. Tudományon kívüli okok (a prekoncepciók védelme?) miatt a rováskorpuszban elhallgatták az ismételten közreadott tapar us "szabír ős" magyarázatot. Amelyről pedig időben tájékoztatást kaptak az akadémikus szerzők szóban és írásban, az alábbi kötetek tiszteletpéldányának átadásával is (Varga/2010/252, Varga/2017a/534 és Varga/2017b). A nyilvánvalóvá vált tények ellenére leírják, hogy "Máté Zsoltnak sikerült megfejtenie a talányt". Csak később teszik hozzá, hogy Máté Zsolt megfejtésének van egy (végzetesen - VG) gyenge pontja. A nikolsburgi ábécé sorvezetése ugyanis nem balról jobbra halad (mint az szükséges lenne Máté Zsolt hipotéziséhez), hanem jobbról balra (ami teljesen ellehetetleníti az ötletét). Sándor Klára azonban megkísérli menteni a menthetetlent. Kijelöli, hogy a korabeli korrektúrajelet szerinte hova kellett volna tennie az eredeti irat szerzőjének. Hiperkritikát alkalmaz, hogy Máté Zsolt hibás magyarázatát a forrás átírásával megkísérelje elfogadhatóvá maszkírozni (Benkő/2021/292). Erről legutóbb A temporius-téveszme diadalútja c. cikkben számoltam be


Irodalom 

Saak Tarontsi (2024): A hurri életfa mint történeti-eredeti alap az urartui szent fa értékes szimbólumához, ARURAT Örmény Tudományos Akadémia, kaukázusi, kisázsiai, anatóliai és a Near Eastern Studies 

R. D. Barnett (1974): Urartu hieroglif írása, Güterbock

Simo Parpola (1993): The Assyrian Tree of Life: Tracing the Origins of Jewish Mysticism and Greek Philosophy. In: Journal of Near Eastern Studies, 52(3): 161–208.

Bakay Kornél (2005): Őstörténetünk régészeti forrásai III., László Gyula Történelmi és Kulturális Egyesület, Budapest

Manfred Bundschuh (2024) Irodalmi kivonat Simo Parpola: Az asszír életfa: A zsidó monoteizmus és a görög filozófia eredetének nyomon követése (academia.edu)

Takács Boglárka (2013): Simo Parpola egyedi nézetei, Az asszírok találták fel a nyugati kultúrát? Nyelv és tudomány, július 4.

Varga Géza: Magyar szójelekkel elolvasható hurri életfák

Varga Géza (2017a): Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest

Varga Géza: Magyar szójelekkel elolvasható hurri életfák

Varga Géza: Az apahidai hun tarsolylemez hieroglifikus mondatai

Varga Géza: A temporius-téveszme diadalútja 

Varga Géza (2010): Máté Zsolt és a tprus jel újabb magyarázata, Így írtok ti magyar őstörténetet, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, (252. oldal) 

Varga Géza (2017b): A temporius-téveszme diadalútja











Az egyik legszebb és legjobban felszerelt őrségi szállás, a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóház portáján tekinthető meg a




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése