Az alábbi cikk az Így írtok ti magyar őstörténetet c. kötetben jelent meg 2010-ben, a Záhonyi András a tatárlakai táblákról cím alatt. Ezt adom közre most néhány apró változtatással. A módosításokkal a tatárlakai atya és szár hieroglifák elolvasását kívántam kiemelni, mert újabban az akadémikus tudomány is érdeklődést mutat a legkorábbi rovásírásos magyar nyelvemlékek iránt. Új elvi alapokon álló módszertant is bemutatok e cikkben a kutatás számára, amelynek segítségével a neolitikus írásemlékek nem csak a jelentésüket, hanem a hangalakjukat illetően is megszólalhatnak.
A tatárlakai táblák
sokáig az írástörténet egyik legtalányosabb emlékét jelentették. Záhonyi András
új felismerése lehetőséget ad arra, hogy minden eddiginél jobb magyarázatot
dolgozzunk ki rájuk, hangsúlyozva a táblák nyelvtörténeti jelentőségét is.
3. ábra. A tatárlakai
kecskés tábla szintén az égboltra utal (az égigérő fa a Tejút egyik jelképe, a
szembőlnézeti világmodellek fontos eleme); a hasonló, de későbbi szimmetrikus
kompoziciók alapján nem tájképről, hanem az előzőekhez hasonlóan jelentést
hordozó ábrázolásról van szó
4. ábra. A tatárlakai táblák fényképe
Bevezető
A tatárlaki
táblák (1-4. ábra) az akadémikus őstörténetkutatás és írástudomány számára nagy kérdést jelentenek. Érthető az irántuk a nagyközönség felől megnyilvánuló lankadatlan
érdeklődés, hiszen nem illenek bele a prekoncepciókkal terhelt (elfogadott) őstörténeti-írástörténeti
képbe és különleges ismereteket remélhetünk az elolvasásuktól. A táblák ismertsége,
valamint az írás eredetével kapcsolatos elméleti tisztázatlanságok miatt sok –
alapvetően hibás – feloldási kísérlettel találkozhattunk. A tudományos igényű
gondolkodás nehézségeivel bajlódó fantaszták ugyanolyan hiteltelen
megfejtésekkel és magyarázatokkal rukkoltak elő, mint a nemzetközileg elismert
szaktekintélyek.
E korábbi kísérletek azonban nem
voltak teljesen feleslegesek. Kijelölték a lehetséges párhuzamokat (elsősorban
a sumér képírás és a székely
rovásírás rendszerét), az eredménytelenségükkel pedig új irányú
kutatásokra ösztönöztek. A képtelen szövegeket eredményező komolytalan "megfejtések"
sora után üdítő kivételt jelent Záhonyi András felismerése. Ezt csupán néhány részletében (két szó hangalakjának tisztázásával) kell kiegészítenem.
Első ízben a Bronzkori magyar írásbeliség c. kötetben (Írástörténeti Kutatóintézet, 1993) foglalkoztam a
tatárlakai táblák jeleivel (5. ábra). E kötet feladata az volt, hogy bemutassa
a székely rovásírás lehetséges párhuzamait, és ezáltal segítse megoldani a
székely írás eredetének kérdését. A kézirat írásakor ez volt napirenden, s a megjelent kötet be is töltötte a szerepét, mert módosította az akadémikus tudomány álláspontját. Addig, vagy száz éven át, az ótürk írásból próbálták levezetni a székely írást;
a kötet megjelenését követően azonban a hazai finnugrista kutatók színe-virága (Benkő Elek, Róna-Tas András, Sándor Klára és Ráduly János 1994-96 táján) sorra
megváltoztatták korábbi álláspontjukat; beismerve, hogy nem tudják, milyen
eredetű a székely rovásírás. Az eltelt kb. 30 év alatt meg is maradtak ennél az álláspontjuknál.
A tatárlakai táblák akkor nem
sokat segítettek a válasz megadásában, mert jeleik többsége nem volt
azonosítható székely írásjelekkel. A kötetbe mégis felkerült a tatárlakai
jelsor, mert három tatárlakai jel pontosan azonosítható három székely jellel.
Ehhez most a negyediket, az akkor figyelmen kívül hagyott körbe zárt keresztet,
ötödikként pedig a kecskés táblán lévő faábrázolást (a székely "sz" szár
jel párhuzamát) is hozzátehetjük. 1993-ban további két tatárlakai jelet székely
jelekből alkotott ligatúraként felfoghatónak gondoltunk.
Azaz a tatárlakai jelkészlet
20-30 százaléka (5-9 jele) rokonítható székely jelekkel. Ez túl sok ahhoz, hogy
elfeledkezzünk a tatárlakai táblák megemlítéséről; de túl kevés ahhoz, hogy a
tatárlakai táblákat a székely írás közeli rokonságába soroljuk (ahhoz mintegy
20 jel formai és részben tartalmi azonossága lenne szükséges az újabb
statisztikák alapján).
Ez volt a helyzet 15 évig, amikor
egy újabb felismerés lehetőséget adott a táblák írástörténeti szerepének
újraértelmezésére. A sumer írásjelek világában jártas Záhonyi András előadása a
Magyarok Világszövetsége által 2008. augusztus 17-19. között rendezett Magyarság és a Kelet II. őstörténeti konferencia Nyelv, írás, művészetek szekciójában hangzott el. Az előadás
anyaga a konferenciával egyidejűleg kiadott kötetekben is megjelent.
A hipotéziséhez most néhány
további gondolatot fűzünk a világmodellek és a székely írás előzményének e
korban játszott szerepéről. Ki is egészítjük az általa tárgyalt tatárlakai
jelek sorát, ő ugyanis a kerek táblán lévő körbe zárt kereszt alakú jelet –
korábbi próbálkozásunkhoz hasonlóan – nem tárgyalta, a kecskés tábla
faábrázolását pedig tévesen értelmezte (nem tekintette jelnek).
E kiegészítések ugyanakkor mégsem
cáfolják, hanem alátámasztják Záhonyi András megfejtését, mert igaza van abban, hogy a táblán egy csillagtérkép szójeleit találjuk. Egyúttal megkíséreljük
a tatárlakai táblákat az őket megillető írástörténeti helyre helyezni és
pontosabban értelmezni.
5/a. ábra. A tatárlakai,
mezopotámiai, tordosi és székely jelek összehasonlító táblázata (Bronzkori
magyar írásbeliség, 1993); a táblázatból hiányzik a körbe zárt kereszt alakú
jel és a kecskés tábla égigérő fája (mindkettő azonosítható székely jelekkel)
5/b. ábra. A fenti táblázatból kimaradt összefüggések: a tatárlakai Föld, atya és szár szójelek a párhuzamaikkal
5/b. ábra. A fenti táblázatból kimaradt összefüggések: a tatárlakai Föld, atya és szár szójelek a párhuzamaikkal
Előzmények
A kezdeti kísérletezők elsősorban a sumér képjelek, más
esetekben a székely rovásjelek, vagy további írások segítségével próbáltak
eredményt elérni. Jellemzően egy folyamatosan olvasható szöveget véltek
megtalálni a táblákon valamelyik ismert írás és nyelv segítségével.
A táblán lévő jelek sumér
jelpárhuzamai olyannyira meggyőzőek és nagyszámúak, hogy a szakirodalom számára
megkerülhetetlenné, egyúttal azonban – az írás poligenezisének talaján álló
szerzők számára – megoldhatatlan dilemmává is vált a tatárlakai-sumér
írástörténeti kapcsolat.
Vagy Mezopotámiából próbálták
származtatni a tatárlakai táblák jeleit, vagy a Kárpát-medencéből származtatták
a sumer írást.
Mindkét elképzelés nyilvánvaló
zsákutca.
A megfejtők előtt tornyosuló
nehézségeket jellemzi Záhonyi András, amikor megemlíti, hogy a mezopotámiai
szakszótárakban egy-egy jelnek 10-50 értelmezése is van. Ez a gazdagság
kétségbeejtően szerteágazó magyarázatokat tesz lehetővé, ha sumér nyelvű
szöveget kívánunk elolvasni a táblákról. Ez azonban a sumérre alapozott zsákutcának
csak a kisebbik problémája volt. A valódi nehézséget nem ez jelentette.
Ez a megfejtési irány akkor sem
adott volna jó eredményt, ha a sumér jeleknek kevesebb jelentése van. Sőt, a
tatárlakai táblák valódi jelentőségének felismeréséhez kifejezetten hozzá is
járult a sumér jelek több jelentésű volta, mert a sok jelentés között
felbukkantak a csillagképek nevei is, amelyek végül elvezettek a megoldáshoz.
A nehézségek jó részét az írás
eredetével kapcsolatos elméleti kérdések tisztázatlansága okozta. A szerzők
ezért sem vették észre és használták fel a körbe zárt kereszt alakú jel (a székely
írás "f" betűje, a kínai írás és az asztrológusok "Föld"
szójele) által kínált segítséget. Nem tudatosult bennük, hogy a legkorábbi írásemlékek szinte kivétel nélkül világmodellek (s a körbe zárt kereszt a legegyszerűbb felülnézeti világmodell).
Tovább bonyolította a helyzetet,
hogy eközben zajlott egy kronológiai vita is, amelynek a pillanatnyi állása
szerint ez a lelet nem 3-5 000, hanem 6-7 000 éves lehet.
A szerzőkben fel sem merült, hogy
a tatárlaki táblák írása, a sumér írás és a székely írás egyaránt csupán az
írástörténeti jéghegy egy-egy csúcsát jelenti – amelyeket egy kőkori
írásrendszer kapcsol egybe.
Az emberiség – a közismert feltételezésekkel
ellentétben – sokkal hamarabb volt képes az írásra és az olvasásra, mint azt
eddig általában feltételezték.
A klasszikus írásrendszerek
között sincs az az áthatolhatatlan válaszfal, amelyet közéjük szoktak képzelni, sőt nyilvánvalóvá vált az írásrendszerek monogenezise, egy tőből való sarjadása.
A tatárlakai és sumér szójelek,
meg a székely betűk párhuzamba állítását lehetővé teszi a székely betűk esetében a 90-es években elvégzett akrofónia-rekonstrukció (amellyel
a szerzők többsége íráselméleti és ősvallási tájékozottság híján nem tud mit
kezdeni).
Az általában hangoztatott
írástörténeti kép hiányosságainak oka az írástörténészek járatlansága a kőkori világmodellek
olvasásában és a nagy kérdések megválaszolásától való általános rettegés. Ezért
állítja azt Gelb, hogy írástudomány nincs is, mert az írásemlékek leírása és
leltározása – a nagy kérdések kikerülése mellett – még nem tudomány.
Ugyanezen okok miatt nem figyeltem
fel én sem korábban a tábla legnagyobb, körbe zárt kereszt alakú jelére – amikor
1993-ban a tatárlaki tábla jeleit felsoroltam egy táblázatban.
Amiképpen Záhonyi András sem
veszi figyelembe a tatárlakai táblák magyarázatakor az őket megelőző eurázsiai
és kárpát-medencei írásemlékeket (a Jóma ligatúrát,
a Mas d' Azil-i jeleket, a Varga Csaba által közzétett barlangi
feliratokat, vagy a szentgyörgyvölgyi
tehénszobor jeleit), ezért mindjárt az előadása címében találhattunk egy
tévedést: "A tatárlaki táblák: a Kárpát-medence legősibb írásos
emlékei". Ez persze nem esik súlyosan a latba, mert valamilyen
írástörténeti elsőség téves bejelentésével szinte havonta találkozunk, s mert a
most tárgyalt tanulmányának ez csupán egy marginális megállapítása.
Amikor az előadóteremben
találkoztunk és szóvá tettem e tévedését, megmutatván a tatárlaki leleteknél
öregebb szentgyörgyvölgyi tehénszobor fényképét (amelyről közvetlenül utána
tartottam előadást), csak a fejét rázta. Azt tette hozzá, hogy ha nincs
legalább három jel egymás után, akkor azt ő nem tekinti írásnak. Ez azonban egy
átgondolatlan érvelés – hiszen mi nem szabhatjuk meg az elődöknek, hogy milyen
írásemléket hagyjanak ránk. [1]
Nekünk kell felnőnünk a hátrahagyott írásemlékek elolvasásának feladatához.
Azaz fel kell ismernünk a kőkori írásemlékek ősvallási szerepét és egy jelentős
részük világmodell jellegét.
Záhonyi András felsorolja az
elődök eredménytelen kísérleteit, bár többnyire felesleges időt pazarolni rájuk. Joggal emeli ki közülük Baráth Tibor megfejtésének
két elemét (a Rák és a Nap jegyének felismerését), amelyet elfogad, és amely
beleillik a saját feloldásába is. Hasonló magyarázattal állt elő Radu Dan Moisoiu is 2004-ben. [2] Ide tartozik a körbe zárt kereszt alakú jel világmodell voltának felismerése is. Mindezek azt jelzik, hogy a tatárlakai táblákon nem szerelmes levelet, birtoklevelet, vagy adóbevallást, tehát ma szokásos szövegeket kell keresnünk, hanem világmodellt (a világ szerkezetének bemutatását).
Az ehhez hasonló párhuzamok
általában azt jelzik, hogy a kutatás lassan mégis csak jó irányba fordul (nem az akadémikus kutatás, mert az újabban már említeni sem meri a tatárlakai táblákat). Akkor tekinthetjük
megfejtettnek a tatárlakai táblákat (és bármelyik másik írásemléket is), ha a
megfejtők feloldásai egyre kevésbé különböznek egymástól (vagy az egyikük megdönthetetlen bizonyítással látja el a saját felismerését). S a fent említett gondolatok már közös irányba, a kőkori eredetű világmodellek felé mutatnak.
Az
ősvallás szerepe
A kőkori írásemlékeket és ezek szinte napjainkig kimutatható
hatását nem lehet megérteni az ősvallás tételeinek, szertartásainak és jelképeinek
a megismerése nélkül.
Az előidők embere még mindenestül
a vallásban élt, számára minden cselekedet egyúttal vallási cselekedet is volt.
Elmondják ezt a mítográfusok unos-untalan, de a korai és a nem szabványos
írásemlékek megfejtésével bajlódók nem fordítanak elég figyelmet e jelzésekre.
Ezért nem tudatosult a tatárlakai
táblák elemzésével foglalkozókban sem, hogy a kerek tábla egy felülnézeti
világmodell, a kecskés tábla pedig egy szembőlnézeti világmodell – azaz a tatárlakai táblák a kozmoszt, a teremtett és rendezett világot ábrázolhatják (a világmodellekről A magyarság jelképei c. kötetben számoltam be).
Köztudott az is, hogy a kőkori
ember vizsgálta és jól ismerte a csillagos eget. Csak mostanáig nem találtuk
meg, vagy nem ismertük fel a kőkori csillagászok által készített sajátos csillagászati
feljegyzéseket.
A
monogenezis bizonyítéka
A megfejtők szemmel láthatóan nem tudtak mit kezdeni a
tatárlakai jelek sokirányú kapcsolataival. Úgy gondolták, hogy választaniuk
kell: vagy a sumér írás alapján fejtik meg a táblákat, vagy a székely rovásírás
segítségével.
Záhonyi András is megkérdezi a
táblák jeleiről szólván: "Rovásjeleink mellett miként bukkanhat fel
... az O mint moabi vagy szidoni (főníciai) rovásjel, esetleg mint a Nap
egyiptomi képjele?"
Arról árulkodik ez a jellegzetes,
másoknál is felmerülő kérdés, hogy a szerzők az egyes írásokat csak egymástól
független rendszerekként tudják elképzelni.[3]
Ez aztán sajnálatos módon
megakadályozza őket a neolitikus jellegű írásemlékek helyes értékelésében.
A táblákon nyilvánvalóan nem
sumér, székely, moabi és szidóni jeleket látunk, hanem csak ezek előképét, vagy
rokonát. A táblákon nem több írásból összeszedett jelek kavalkádja látható,
hanem egyetlen kőkori írás szervesen összetartozó jelei. Amiből az következik,
hogy volt egy kőkori ősírás, amelyik hatott a később kialakuló írásrendszerekre.
Ha a tatárlakai táblákat az
írások monogenezisének bizonyítékaként tárgyaljuk, akkor nincs min fennakadnunk,
mert helyes úton járunk.
A sumér
zsákutca
Záhonyi András (és néhány elődje) a sumér jelkészlet
segítségével alkotta meg a hipotézisét, de ez nem értékelhető úgy, mintha a
táblák a sumér íráskörbe tartoznának. Csupán arról van szó, hogy a későbbi sumér
írásjelek közé bekerültek a kőkori ősvallásnak a tatárlakai táblákon is
megjelenő jelei.
Ha arra a kérdésre keressük a választ, hogy milyen nyelven beszéltek a tatárlakai táblákat készítő elődök, akkor a választ nem kaphatjuk meg a sumér szótárak alapján (nem mondhatjuk azt, hogy sumér nyelven beszéltek), hiszen a jelek nem adnak összefüggő szöveget, csak egy csillagtérképet. A különálló szójelek sokféle nyelven elolvashatók – ezek sumérségét még alá kellene támasztani. Az a tény, hogy a jelek többsége szerepel a sumér szótárakban, nem feltétlenül jelenti azt, hogy a tatárlakai jelek sumér jelek lennének, mert a csillagképek jelkészlete egész Eurázsiában ismert lehetett.
E miatt az elterjedtség miatt (amelyhez hozzá kell még adnunk pl. az Oriont ábrázoló kínai fu "atya" jelet is) a tatárlakai táblák jeleit nem tekinthetjük sumér írásjeleknek, csak egy általánosan elterjedt kőkori jelkészlet elemeinek.
Ha arra a kérdésre keressük a választ, hogy milyen nyelven beszéltek a tatárlakai táblákat készítő elődök, akkor a választ nem kaphatjuk meg a sumér szótárak alapján (nem mondhatjuk azt, hogy sumér nyelven beszéltek), hiszen a jelek nem adnak összefüggő szöveget, csak egy csillagtérképet. A különálló szójelek sokféle nyelven elolvashatók – ezek sumérségét még alá kellene támasztani. Az a tény, hogy a jelek többsége szerepel a sumér szótárakban, nem feltétlenül jelenti azt, hogy a tatárlakai jelek sumér jelek lennének, mert a csillagképek jelkészlete egész Eurázsiában ismert lehetett.
E miatt az elterjedtség miatt (amelyhez hozzá kell még adnunk pl. az Oriont ábrázoló kínai fu "atya" jelet is) a tatárlakai táblák jeleit nem tekinthetjük sumér írásjeleknek, csak egy általánosan elterjedt kőkori jelkészlet elemeinek.
Ugyanez következik Clyde Ahman
Winters és Vámos-Tóth Bátor 1983-ban született magyarázatából is. Ők a jeleket
egy proto-szaharai manding írás jeleivel azonosították. Semmi okunk arra, hogy
e jelpárhuzamokat figyelmen kívül hagyva csak a sumért tekintsük mérvadónak,
amikor a tatárlakai táblák nyelvét és írását be akarjuk sorolni valamilyen
rendszerbe. A sumérre alapozott megfejtéseket csak az indokolja, hogy a
középiskolai történelemkönyvekben még egy szó sincs sem a kőkor írásáról, sem a
manding jelekről.
Semmi okunk sumér fémkutató
expediciót képzelni a kőkori Erdélybe (amely emlékül hagyta volna ránk a
táblákat) – évszázadokkal, vagy évezredekkel a sumérek kialakulása előtt.
Amint azt sem kell egyéb ok
nélkül feltételeznünk, hogy a sumérek, vagy a sumer írás Erdélyből került volna
Mezopotámiába.
Ezek a földhözragadt – a sumér
szótárakat kizárólagos kiindulási alapnak tekintő – elképzelések nem
eredményezhetnek helyes magyarázatot, csak képtelennél képtelenebb
"olvasatokat".
A legkorábbi jelek (s ezek közé
tartoztak a csillagképek jelei is) a Közel-Keleten alakulhattak ki az
interglaciális idején, tehát vagy 50 000 évvel ezelőtt. Az ősvallás jelképei voltak és az Éden területéről
szétrajzó népekkel kerültek el a világ távoli tájaira. Ezért hasonlóak például az
Orionhoz fűződő mítoszok és jelek Eurázsia-szerte, sőt Amerikában is
(David/2006.); de ez magyarázza meg azt is, hogy több jelrendszerben az Oriont ábrázoló jelképeknek
miért "atya" a jelentése. [4]
Az első klasszikus írásrendszerek
megalkotói természetszerűleg használták fel a közismert jeleket, ha valamilyen
gondolatot rögzíteni akartak. A kezdeti szó- szótagoló írásoknak sok szójelre
volt szükségük s célszerűbb volt a már létező, közismert, kőkori eredetű
ősvallási jelképek felhasználása, mint újak kitalálása.
Azt, hogy a legkorábbi
írásrendszerek megteremtői így jártak el, a korai rendszerekben meglévő közös
írásjelek alapján könnyű belátnunk.
Az
"atya" és az Orion jele
A tatárlakai táblák Orion csillagképet ábrázoló jele
megfelelően illusztrálja a fentieket. Előfordul ez a jel a tatárlakai táblákon,
meg a sumér írásban is (ahol nem csak az Orion csillagképet jelöli, hanem az
"atya" szót is), valamint megtalálható a párhuzama a kínai
"atya" szójelben és a székely írás "ty" (atya) jelében is.
A székely rovásírás egyik
"ty" (atya) jele Kájoni János nyomán
|
A kínai írás fu "atya"
jele
|
6/a. ábra. Az Orion
csillagkép ábrázolása a székely és a kínai írásban
A kőkori jelek használata olyan nagymértékű a korai
írásrendszerekben, hogy talán helyesebb lenne, ha az esetükben nem is új írások
megteremtéséről, hanem egy régi jelrendszer hasadásáról (több, némileg eltérő
írásrendszerré válásáról) beszélnénk.
6/c. ábra. Az Orion
csillagkép rajza (balra); valamint a klasszikus ciprusi szótagírás
"a" betűje és a székely írás egyik "ty" betűje az Orion
csillagképre rajzolva (jobbra)
Az atya szójele
azért hasonló a fél világon és azért ábrázolja az Orion csillagképet, mert a
kőkori ősvallás szerint az Orion csillagkép az atyaisten égi mása. A
csillagokból rajzolt égi kép szerint az Orion és két fia (a Gemini) a Tejúton a
Sarkcsillag felé menekülő (a Cassiopeia, Auriga és Perzeusz alkotta)
csillagszarvast üldözik.
Ez a kép köszön vissza a lapp, a
magyar, de a közép-amerikai indián mítoszokban is.
6/e. A tatárlakai Orion
jelkép a téglalap alakú tábláról; a sumér írásban az alsó (homokóra alakú)
jelrészlet (az Orion "teste") felel meg az Orion csillagkép jelének
és egyúttal az "atya" szójelének; ugyanezt a (homokóra alakú)
részletet a lineáris írásokban egy X helyettesíti
A körbe
zárt kereszt alakú felülnézeti világmodell
A kör alakú agyagtábla a közepére rajzolt nagyméretű
kereszttel együtt egy világmodell – amellyel Záhonyi András ugyanúgy nem
foglalkozik, mint ahogyan én sem foglalkoztam vele 1993-ban.
Ez a körbe zárt kereszt ugyanis –
nagyságát, kialakítását és írástörténeti kapcsolódásait tekintve – nagyon eltér
a többi jeltől. A latin íráshoz szokott szemmel, amely egyforma nagyságú jelekből álló sorokat feltételez, könnyű ezt a jelet figyelmen kívül hagyni és nehéz a többi közé
illeszteni. Ez a jel keretbe foglalja a többit, ezért némi joggal mondható,
hogy a fától nem láttuk az erdőt. A figyelmen kívül hagyott nagy jel
világábrázolásnak mutatja a kerek táblát s ezzel a legnépszerűbb neolitikus írásemlék-típusra, a világmodellre mutat rá.
Záhonyi András ettől függetlenül
is – helyesen – azt állítja a tatárlaki táblákról, hogy "felirataik az
ősi világszemléletet tolmácsolják".
Az egyik segítség a kerek táblán
lévő körbe zárt kereszt alakú alapjel lehetett volna, amelybe – mint keretbe –
bele van illesztve az összes többi jel. E jel a világ legkorábbi, legszélesebb
körben ismert jele, amelynek megfelelőit mintegy 50 000 éve használja az
emberiség. E hallatlan régisége miatt található meg több jelrendszerben: az
asztrológusok jelei között és a kínai írásban "Föld" jelentéssel, az
egyiptomi hieroglifák között a "település" jeleként, a székely
írásban pedig az "f" (Föld) jeleként. Az indiánok és a tibetiek
homokszórással készített mandalái (világmodelljei) is a körbe zárt keresztre
épülnek. Mindegyik változat a világ, vagy a világ közepének jele és a
közel-keleti Éden (az egykori közös őshaza) jelszerűvé vált térképe.
Azaz már a táblákra vetett első
pillantás és a tapasztalható ősvallási gyakorlat alapján is nyilvánvaló, hogy
világmodellről van szó. E megállapítás segíthette volna a táblák megértését,
azonban önmagában nem oldotta volna meg a tatárlakai táblák kérdését. Ugyanis –
velem együtt – mindenki a további jelekre koncentrált, amelyek megfejtése
korántsem ilyen egyszerű. Utólag azonban kijelenthetjük, hogy a figyelmen kívül
hagyott körbe zárt kereszt (világmodell) léte megnyugtatóan alátámasztja
Záhonyi András magyarázatának lényegét.
Azt persze a további hasonló
leletek értelmezésének megkönnyítése érdekében jó lenne általánosan elfogadni
és megérteni, hogy a kőkori írástudók jellemzően nem számlákat, vagy árukísérő
jegyeket írtak az írásjeleikkel, hanem ősvallási jelentőségű világmodelleket. A
világmodellek olvasása pedig más követelményt támaszt a megfejtővel szemben,
mint mondjuk egy novella, vagy egy levél – s ezt a kőkori olvasásmódot el kell
sajátítania annak, aki hasonló terepen eredményt akar elérni.
Záhonyi András a jelek szerint
ettől függetlenül is jó irányba indulva oldotta meg ezt a feladatot s felismert
egy sajátos világmodellt (egy csillagtérképet).
Igaza van akkor, amikor más
világmodellekre (például egy pontosan meg nem nevezett karanovói pecsétnyomóra)
hivatkozva azt írja, hogy a jeleik csillagképek ábráiként is értelmezhetőek.
Hasonló emlékeket (például egy karanovói
pecsétnyomót) elemezve, ismételten megemlítettük, hogy ezeken égi
jelenségek (a Nap és a Tejút) jelképeit láthatjuk – amelyek megfeleltethetők
székely rovásjeleknek is. Aminek jelentősége van akkor, amikor a székely jeleket eredeztetjük: a székely jelek a kőkori ősvallást szolgáló szójelekből alakultak ki.
A szár és a Tejút jele a szembőlnézeti világmodellben
Záhonyi András az első két táblát tekinti írást
(csillagképek rajzát) hordozónak, a harmadikról (a kecskés tábláról) pedig megállapítja, hogy azok nem
tartalmaznak írásjeleket. Ez azonban nem igaz.
Az, hogy mit tekintünk
írásjelnek, nem lehet függvénye annak, hogy szerepel-e egyik, vagy másik
általunk ismert antik írásrendszer jelei között. Vannak preírások is, amelyek
jelei szintén jelentést hordoznak és szétválaszthatatlanul összefonódnak a
valódi írásokkal. Ez a helyzet a tatárlakai kecskés táblával is.
A szimmetrikus kompozíció az égig
érő fát ábrázolja két kecske között. Más változatokban a fa (Tejút, világoszlop) felett az égbolt ívét látjuk. Ezek az elterjedt "eget tartó fa" ábrázolási konvenció (szembőlnézeti világmodell) változatai,
amelynek szimmetriatengelyét eleink az égigérő fával (a Tejúttal) azonosították – azaz itt is egy égi jelenség jeléről van szó. A Tejútnak (az Istennel azonos égig érő fának) több jelképe is van a magyar hieroglif írásban és a székely írásban. Ezek közül a szár hieroglifa és a székely "sz" betű felel meg a kecskék között álló tatárlakai fa rajzának.
A Tejutat (istennel azonos égig érő fát) ábrázoló szójelnek két alapvető grafikai változata van a magyar jelhasználatban. Mindkettő rendelkezik nemzetközi párhuzamokkal, közülük az egyik előfordulás a tatárlakai kecskés táblán szerepel. A két grafikai forma egyike képszerű, ez ágakat is tartalmaz. A másik egy lineáris jelváltozat: a függőleges egyenes.
A szár jelnév az idők során hangváltozásokon ment keresztül. A hettitáknál még tar volt a hangalakja (ez a Teremtő tövével és az obi-ugor Tórem nevével rokon). Mezopotámiában sar, a magyarságnál pedig szár hangalakja volt egykor. Ma ez a szó kettéhasadva szár "növényi szár", és Úr "az isten jelzője" alakban és jelentéssel ismert.
A Tejutat (istennel azonos égig érő fát) ábrázoló szójelnek két alapvető grafikai változata van a magyar jelhasználatban. Mindkettő rendelkezik nemzetközi párhuzamokkal, közülük az egyik előfordulás a tatárlakai kecskés táblán szerepel. A két grafikai forma egyike képszerű, ez ágakat is tartalmaz. A másik egy lineáris jelváltozat: a függőleges egyenes.
A szár jelnév az idők során hangváltozásokon ment keresztül. A hettitáknál még tar volt a hangalakja (ez a Teremtő tövével és az obi-ugor Tórem nevével rokon). Mezopotámiában sar, a magyarságnál pedig szár hangalakja volt egykor. Ma ez a szó kettéhasadva szár "növényi szár", és Úr "az isten jelzője" alakban és jelentéssel ismert.
A székely
írás szerepe
Záhonyi András eljutott egy olyan magyarázathoz, amely
támogatja a világmodellekről és a székely írás kőkori eredetéről kifejtett
álláspontomat.
Emlékeztet Badiny Jós Ferenc
megjegyzésére, miszerint "ha rovásjeleket azonosítunk a korongon,
akkor azt nem lehet sumer képírásos (piktografikus) feliratnak tekinteni".
Az – első pillantásra – jogosnak
tűnő szempont 1993-ban engem is visszariasztott a székely "f" betű
jól látható megfelelőjének azonosításától.
Azonban az eltelt másfél évtized
arra is megtanított, hogy az írás keletkezéséről és az írásrendszerek
(különösen a székely írás) rokonságáról és eredetéről alkotott kép
tisztázatlansága megakadályozza a tatárlakai táblák megfelelő értékelését is. A
létező írásemlékek alapján módosítani kell az írás eredetéről tanított tételeket.
Ha a táblán ott van a székely írás "f" (Föld) jelének megfelelője,
akkor azt nem szabad kihagyni a magyarázatokból.
Nincs ugyanis olyan szabály,
amely kizárná a sumér és a székely jelek előképeinek együttes alkalmazását egy
jóval korábbi írásemléken. A tatárlakai írásemléket sem sumér, sem székely
írásemlékként nem könyvelhetjük el, de megtalálhatjuk rajta mind a sumér, mind
a székely jelek előképét. Ebből az következik, hogy a tatárlakai táblát készítő
nép szójelkészlete több későbbi írásrendszer alapja lehet.
Ezért Badinyi Jós Ferenc fenti
megközelítését tévesnek kell tartanunk. Nincs okunk arra, hogy a tatárlaki
táblák írását csak egyetlen írással (vagy a sumér írással, vagy a székely
írással) azonosítsuk. Az írásrendszerek poligenezisének feltételezésén alapuló
elképzelések szükségképpen csődöt mondanak a tatárlakai táblák esetében.
Záhonyi András is megkérdezi a
tanulmányában: – Vajon miért csak néhány jelet sikerült
rovásjelként értelmezni, s nem az összeset? –
Nos, erre az a kézenfekvő válasz,
hogy azért nem használták a többi székely jel előképét, mert ennyi is elegendő
volt a mondanivaló kifejtéséhez.
A székely "f" (Föld)
rovásjel előzménye a tatárlaki korong készítésekor Eurázsiában és Amerikában
általánosan elterjedt volt. Feltehetően ugyanez volt a helyzet a csillagképek
jeleivel is – hiszen a csillagképeket az egész világon hasonlóképpen látták. Ha
kőkori eleink egy csillagképekből álló világmodellt akartak ábrázolni, akkor
kézenfekvően használták az ismert jeleket: a körbe zárt kereszt alakú
"Föld" jelet és csillagképek rajzát is.
Azaz eleink a csillagkép-rajzokat
minden finnugrista óvatoskodás mellőzésével egyesítették a körbe zárt
kereszttel és a többi székely párhuzamú jellel. Ezt joggal tették, hiszen az
agyag mindent elbírt, s akkor még a kultúrpolitika sem korlátozta a székely írásjelek
használatát. [5]
A sumér írásban azért szerepelnek
ugyanezek a jelek, mert az antik írásrendszerek monogenezis útján keletkeztek,
s a közös ősforrásból (az ősvallás jelkincséből) egyaránt merített minden
kultúrnép, amikor az írását megalkotta.
A tatárlakai táblák és Záhonyi
András cikke példát szolgáltat annak belátásához, hogy a tatárlakai, a sumér és
a székely jelek egyetlen közös forrásra, az általánosan elterjedt ősvallási
jelkészletre mennek vissza. Igaz, hogy a szerző ezt nem
ismerte fel. Megemlíti ugyan, hogy a táblákon látható homokóra alakú jel a
sumer írásban az Orion csillagképet is, meg az "atya" szót is
jelölte; azt azonban nem vette észre a cikkeimben erről közöltek ellenére sem, hogy ez egyúttal a székely "ty"
(atya) jel előképe és a kínai "atya" jel rokona is.
A székely "ty" betű ugyanis
a Nimród ősapánkat ábrázoló Orion csillagkép rajza. Az ezzel kapcsolatos
felismeréseimet több alkalommal is kifejtettem már [6]. Ezekben az írásaimban az Orion csillagképet ábrázoló, többnyire "atya" jelentésű és sok távoli írásrendszerben megjelenő jeleket Nimród tamga név alatt tárgyaltam.
Záhonyi András fenti közlése a
homokóra alakú tatárlakai és sumer jelek összefüggéséről akkor is a székely
"ty" (atya) rovásjel és a székely írásnak a kőkori ősvallási jelkészletből való eredetéről alkotott hipotézisem megerősítése, ha ezt ő maga nem vette észre.
Záhonyi
András álláspontja
A szerző szerint a korong alakú táblán az égi egyenlítő
állomásait tüntették fel, a csillagképek rajzai és egyúttal sumér csillagképek
nevei szerepelnek rajta. [7]
A korong rajzolatában az Ikrektől a Nyilasig egymás után következő csillagképek
láthatók.
Ezeket a csillagképeket a Kr. e.
5000 körüli időszakban a tavaszi napéjegyenlőség idején láthatták egyszerre az
égbolton.
A korong jeleit sumér képjelként
értelmezve a Nyilas, a Kos és – az Oroszlán alatt húzódó – Hidra nevét sikerült
elolvasnia. [8]
A téglalap alakú táblán szintén
csillagtérképet azonosított. Ez a tábla a Kos és az Ikrek (Orion) közötti területet
ábrázolja.
A harmadik (kecskés) táblát –
tévesen – puszta képnek tekintette; nem gondolván arra, hogy az írásjelek jó
része egy-egy képből alakult ki, ezért a korai írásemlékeken képszerű jelekkel
is találkozhatunk. Azaz a kecskés tábla is ugyanúgy elolvasható és megérthető
jelentést hordoz, mint a másik kettő. Maguk a kecskék talán a tar szót jelölik, amiképpen - egy Huszka által közölt hettita tábla alapján - a közöttük lévő világoszlopnak is ez volt az eredeti hangalakja. A jelen cikkben emlegetett szár hangalak csak egy szóeleji t-sz hangváltozás során alakulhatott ki abban az időben, amikor a székely írás "sz" betűje is megszületett.
A táblák
írástörténeti környezete
Joggal merül fel a kérdés, hogy kik készítették ezeket a
táblákat és milyen volt a világuk a táblák készítésekor. Természetes, hogy nem
tudunk ezekre a kérdésekre kimerítő választ adni; amint az is természetes, hogy
meg kell próbálnunk összefoglalni azt a keveset, amit elmondhatunk.
A táblák beleillenek abba az
írástörténeti képbe, amit eddig is ismertünk e korról. Az írásemlékek
ekkor jórészt szójelekkel íródtak és az ősvallás témáit rögzítették. A tatárlakai
táblák is a világot ábrázolják, ahogyan ez ebben a korban szinte minden esetben
kötelező.
Az íráshordozó agyag, az
írástechnológia ennek megfelelően az agyagba karcolás. Azaz - a technológiát illetően - nem ékírásról és nem
rovásírásról van szó.
A jelformák egy része fejlett
írásbeliségről árulkodó lineáris jelegű jel (például a körbe zárt kereszt),
többségük a képszerűségét valamelyest megőrizte. Néhány további jel
kifejezetten képszerű (a kecskés táblán). Ez a grafikai kevertség jellemző az
ősvallási jelhasználatra.
A jelek abból az általánosan
ismert ősvallási jelkészletből származnak, amely az interglaciális idején
alakulhatott ki az Éden (a Közel-Kelet) területén. Ezt az is valószínűsíti,
hogy a körbe zárt kereszt az Éden térképe. E jelkészletet az Édenből mintegy 40
000 évvel ezelőtt szétrajzó népcsoportok magukkal vitték Eurázsia és Amerika
tájaira, de megmaradt a Közel-keleten is (így jutott a sumér jelek közé).
A táblák nyelve
A táblákról pillanatnyilag nem lehet eldönteni, hogy milyen
nyelvű nép készítette őket. A táblákon nincs összefüggő szöveg, s az írásjelek
sem egyetlen nemzeti írásrendszerbe tartoznak, hanem kifejezetten nemzetköziek.
A tatárlakai táblák jeleit nem
lehet folyamatos, hosszú szövegként visszaadni, ezért a táblák szövegének belső
elemzésével nem tisztázható a tatárlakai nyelv jellege. Záhonyi András csak a szójelek jelentését tisztázta, a hangalakját nem.
Mégis számíthatunk arra, hogy az
egyes jelek olvasatát (hangalakját) valamikor meg tudjuk majd állapítani, vagy meg tudjuk közelíteni. Erre az ad reményt, hogy az egyes csillagképeknek lehetett saját neve
a táblák készítésekor, s ez a név a hozzá tartozó jellel együtt öröklődhetett a
tatárlakai nép leszármazottai és rokonai körében a nyelvben is, meg az írásban
is. Az írásjelekhez kötődő jelentés és nyelvi anyag segítségével esetenként
sikerülhet a tatárlakai csillagképnevek rekonstrukciója is.
Az Orion csillagkép jelének
hangzósítása a fenti elv alapján a következőképpen történhet:
Az Oriont idéző jel a kínai és a
sumer írásban is az atya szójele, a
székely írásban pedig a „ty” hangot jelöli (amely az atya szójeléből rövidült le az akrofónia során). Ebből következően
a tatárlakai nyelvben az Orion csillagképnek aligha volt külön neve, inkább
csak atyaként emlegethették a
csillagképet is.
Ha azt akarjuk meghatározni, hogy
ez a csillagnév miképpen hangzott a tatárlakai nyelvben, akkor a kínai fu „atya”, sumer ada „atya” és magyar atya
szóból indulhatunk ki. A kínai szó kakukktojásnak tűnik, a sumérben és a magyarban is megtalálható apu hangalak leszármazottja lehet az apu-pu-fu hangváltozások során. A sumer ada és
magyar atya szó közelebbi rokonnak s a sumerek és a magyarok földrajzilag is közelebb
vannak Tatárlakához. Ezért azt gondolhatjuk, hogy a tatárlakai nyelvben az Orion
csillagképet az ada, atya szavakhoz
hasonló névvel nevezték meg. Azaz elolvastunk (hangzósítottunk) egy tatárlakai szójelet.
Jogunk van azt feltételezni, hogy
e két nyelv rokonát használták Tatárlakán is – ha a tatárlakai írásjelek a
sumer és a magyar írásrendszerben maradtak meg leginkább.
A fenti gondolatmenettel és további
leletek segítségével valamikor talán hangzósíthatjuk a további tatárlakai csillagképneveket
is.
Erre azonban kevés esélyünk van. Csak
a körülmények szerencsés összejátszása esetén lehetünk többé-kevésbé bizonyosak
a szótövekben. A szavak pontos hangalakjáról (ragozásáról, képzéséről) azonban
ennél is nehezebb lesz képet alkotnunk.
Nem értünk egyet Záhonyi
Andrással, aki sumer csillagkép-neveket lát a táblákon. Nyilván azon az alapon
feltételezi ezt, hogy a sumer jelkészletben szerepelnek az általa tárgyalt
jelek. A sumer jelkészlet alapján valóban fel lehet ismerni a táblák tartalmát
(csillagtérkép voltát), de további segítség nélkül nem lehet egyértelműen azonosítani
a táblát készítő nép nyelvét. A nyelv azonosítására csak abban az esetben
számíthatnánk, ha – mint azt az atya
esetében láttuk – több egybehangzó adat alapján tehetnénk meg ezt.
E jelek a kőkorban „nemzetköziek”
voltak, csak ezek párhuzamait Záhonyi András nem tárta fel, nem értette meg.
Ráadásul figyelmen kívül hagyott néhány táblán szereplő jelet is (a körbe zárt
keresztet és a faábrázolást), valamint a jelek székely és egyéb vonatkozásait.
A sumer nyelv feltételezésére semmi oka nem volt azon kívül, hogy az írást – a
"tudomány" eddigi (semmivel nem bizonyított) álláspontja szerint – a
sumerek találták fel.
A Záhonyi András által nem
vizsgált tények tovább árnyalják ezt a képet.
A táblán olyan jelek is szerepelnek,
amelyek a székely írásban is megtalálhatók, vagy székely jelekkel rokoníthatók.
Ezek segítségével ugyanúgy megérthető (valamilyen fokon) a táblák
mondanivalója, mint a sumer jelekkel. Az "f" (Föld) és "sz"
(szár) jel alapján nyilvánvaló, hogy világmodellekről van szó; a "ty"
rovásjellel rokon Orion-ábrázolás alapján pedig a csillagképek
szerepeltetésére, csillagtérképre is gondolhattunk volna. A sumer jelek
kétségtelenül többet árulnak el a táblák csillagtérkép voltáról, de semmivel
sem árulnak el többet a táblák nyelvéről. A csillagképek jelei ugyanis – mint
azt az "atya" jel (a Nimród tamga jelcsoport) esetében láttuk – más írásrendszerekben is
megtalálhatóak, csak az bizonyos felőlük, hogy az egész akkori "művelt
világ" ismerte őket. Ez önmagában nem lenne kizáró ok, azonban semmi sem
utal arra, hogy a sumerek valaha is a Kárpát-medencében éltek volna (míg a
magyarok neolitikus kárpát-medencei jelenlétét pl. a genetikusok Eu-19 haplotípusra
alapozott elméletei valószínűsítik). Azaz a táblákról pusztán a jelenleg
rendelkezésre álló írástani ismeretek alapján nem lehet a sumer nyelvet azonosítani.
A környezet jelei és írásemlékei
azonban további segítséget nyújtanak. Ezek közül elsősorban a 7500 éves (tehát
a tatárlakai tábláknál öregebb) szentgyörgyvölgyi tehénszobor szójelei a legfontosabbak,
mert ezek összefüggő és zárt rendszert alkotnak, amelyből – a jelenlegi
ismereteink alapján – csak a magyar nyelvre lehet következtetni.
További segítséget jelent a nyelv
meghatározásakor a genetikusok (fentebb említett) elmélete, amelyet az Eu-19
haplotípusra alapoztak, s amely szerint a jelenlegi magyar lakosság zöme
nagyjából 40 000 évvel ezelőtt vándorolt be a Kárpát-medencébe. Hasonló
alátámasztást jelent Mario Alinei etruszkológus álláspontja is, aki szerint az
etruszkok a magyarok legközelebbi rokonai, akik a Kárpát-medencéből vándoroltak
Itáliába.
Nem akarjuk ezek alapján azt
állítani, hogy a tatárlakai táblákat a magyar nép alkotta volna meg. Csupán
azokat a körülményeket soroltuk fel, amelyeket nem lehet figyelmen kívül hagyni
a táblák leírásakor.
Könnyű lenne azt feltételezni,
hogy a táblákat a sumerek, az etruszkok és a magyarok közös ősét jelentő nép
alkotta meg, de ez egyelőre alig több a találgatásnál. Nem elegendő ugyanis
hihető válaszokat adni ilyen horderejű kérdésekre, ha azokat egyelőre még nem
tudjuk kellő mértékben alátámasztani. Arra azonban számíthatunk, hogy a
régészek e korból további írásemlékeket tárnak fel a Kárpát-medencében s azok
ebbe az irányba fognak mutatni.
Összefoglalásképpen
megismételjük, hogy semmi okunk sincs azt feltételezni, hogy a sumerek valaha
is itt éltek volna a Kárpát-medencében; maguk a táblák pedig túl keveset
árulnak el ahhoz a nyelvről, hogy a táblát készítő nép nyelvét pontosan meghatározzuk.
A tatárlakai jelkincs
kapcsolatrendszere, a két elolvasott és hangzósított szójel (az atya és a szár), a környezet írásemlékei (a szentgyörgyvölgyi
tehénszobor és a Tordos-Vincsa kultúra jelkészlete), valamint a
népesedéstörténeti körülmények alapján azonban egy vázlatos képet mégis alkothatunk
a táblákat készítő népről.
Ez a nép 35-40 000 évvel
ezelőtt a Közel-Keletről vándorolt a Turáni alföldön keresztül a
Kárpát-medencébe, magával hozva az interglaciális idején a Közel-Keleten
kialakított, idővel nemzetközivé vált jelkészletet.[9]
A jégkorszak idején a Kárpát-medencéből
délre húzódtak a Balkánra, majd onnan újra visszatértek a Duna völgyébe. A
nyelvük rokona lehetett a sumernek is, meg a magyarnak is. A legkorábbi magyar nyelvemlékek alapján ez az ősnyelv és hieroglifikus ősírás a történelem folyamán mindvégig jellemző és (például a magyar államcímerben és a népművészetben) folyamatosan használatos maradt.
E magyar őshonosságot a legújabb genetikai kutatások alapján a Magyarságkutató Intézet kutatói is megfogalmazták. A kulturális identitás azonosítása azonban nem a gének, hanem a hieroglifikus (ősvallási vonatkozású szójeleket alkalmazó) nyelvemlékek alapján történhetne meg. Ám ezt a lehetőséget az akadémikus "szakma" képviselői valamilyen, eddig nem közölt ok miatt nem használják ki. A Magyarságkutató Intézet korábbi főigazgatója az ezt célzó javaslatomra azt a választ adta, hogy ezeket a „munkálatokat sem profiljában, sem anyagilag, sem egyéb erőforrásaiban nem tudja felvállalni, ezért sajnálatos módon a továbbiakban ezzel a kérdéskörrel nem tud és nem is kíván foglalkozni.”
[2] Radu Dan Moisoiu asztrológiai színezetet ad az
“amulett”jeleinek. Párhuzamot von a tatárlaki, a krétai Lineáris A, meg a
harappai írás egyes jelei között; és a jelek jelentéstartalmát az ókorban
ismert hét égitesttel hozza analógiába. Azonban ő sem említi a körbe zárt
keresztet, ami a holisztikus asztrológiában Gea (a Föld) jelképe.
[3] A preírások (pl. a világszerte
elterjedt ősvallási jelképek) összekötő szerepéről lásd Varga/1998!
[4] Varga/1989., Varga/1999.
[5] Mint
az 1999-es Frankfurti
Nemzetközi Könyvkiállításon, ahol a magyarországi kormány
utasítására kitiltották a magyar pavilonból a székely rovásbetűket.
[6] A Nimród tamga, Ómagyar Kultúra, 1989/1/14.; Bronzkori
magyar írásbeliség, 1993/126 (15. ábra); A székely rovásírás eredete, 1998/46
(23. ábra); A magyarság jelképei, 1999/111.
[7] A
jelek valóban a csillagképek nevét rögzítették, azt azonban nem lehet
eldönteni, hogy milyen nyelv szavait (csillagkép-neveit) olvasták ki belőlük. A
szerző nem szolgál olyan indoklással, amiből a sumer olvasat következne. Erre
akkor lehetne gondolni, ha a tatárlakai jelek mindegyike megtalálható lenne a
sumer írásban (más írásokban azonban nem) s a sumer magyarázatot egyéb
történelmi körülmények is alátámasztanák.
[8]
Valójában nem a sumér csillagképneveket olvasta el, hanem csupán felismerte a
csillagképeket a tatárlakai nyelv ismerete nélkül is. Amiképpen a „Megállni is,
parkolni is tilos!” közlekedési táblát is megértjük a világ minden táján, a
tábla olvasatát azonban csak az anyanyelvünkön (vagy az általunk ismert
nyelveken) tudjuk elmondani.
[9] Ez a
kőkori jelkészlet fennmaradt a szülőföldjén is és így örökölték meg a sumérek.
Irodalom
Varga Géza: Az akadémikus tudomány átadta a terepet, nem képes a székely írás eredeztetésére
Varga Géza: Fehér Bence megveregeti Vékony Gábor, a "talán legképzettebb rováskutatónk" vállát
Varga Géza: Mióta és miért tekintik nyelvemléknek a rovásírásos szövegeket a finnugrászok?
Varga Géza: A rovológiában a "tudományos konszenzus" egy maffiaszerű csoportosulás blöffje
Varga Géza: A 7500 éves szentgyörgyvölgyi tehénszobor
Varga Géza: Veit Gailel a székely szó- és mondatjelekről
Varga Géza: Bronzkori magyar írásbeliség
Varga Géza: A magyarság jelképei
Varga Géza: Magyar hieroglif írás
Irodalom
Varga Géza: Az akadémikus tudomány átadta a terepet, nem képes a székely írás eredeztetésére
Varga Géza: Fehér Bence megveregeti Vékony Gábor, a "talán legképzettebb rováskutatónk" vállát
Varga Géza: Mióta és miért tekintik nyelvemléknek a rovásírásos szövegeket a finnugrászok?
Varga Géza: A rovológiában a "tudományos konszenzus" egy maffiaszerű csoportosulás blöffje
Varga Géza: A 7500 éves szentgyörgyvölgyi tehénszobor
Varga Géza: Veit Gailel a székely szó- és mondatjelekről
Varga Géza: Bronzkori magyar írásbeliség
Varga Géza: A magyarság jelképei
Varga Géza: Magyar hieroglif írás
Varga Géza: A legkorábbi magyar nyelvemlékek
Varga Géza: Horváth-Lugossy Gábor féligazságai a hun-magyar azonosságról, Szent Mártonról és az őshonosságunkról
Varga Géza: A Magyarságkutató Intézetnek, Dr. Horváth-Lugossy Gábor főigazgató úrnak
Ne fogadjon el utángyártott, sérült csomagolású, vagy rosszarcú eladó által kínált Cserépmadár szállás és Csinyálóházat! Rovológus által vezetett hiteles őrségi szállás csak nálunk!
Kétségtelen, hogy elfogult vagyok, mert teljes szívemből szeretem az Őrséget és a szállásunkat, de Ön is így járhat, ha egyszer nálunk nyaral! Hívja most a 06(20)534-2780-as telefonszámot!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése