A tiszabezdédi tarsolylemez jeleivel (1. ábra) többször foglalkoztam már és mindig azt találtam, hogy sokkal több jel van rajta, mint azt érteni vélem. Ezért aztán valahányszor - újabb tapasztalatokkal felvérteződve - a kezembe vettem a képét, mindig más, teljesebb olvasatot találtam. Az újabb értelmezések nem tagadták, csupán kiegészítették a régieket. Most azért vettem kézbe újra a tiszabezdédi tarsolylemez rajzát, mert kiállították a székesfehérvári Királyok és Szentek – Az Árpádok kora kiállításon. Mivel azt nem említették, hogy a tarsolylemezen elolvasható hieroglifikus szöveg van, pótolnom kell a hiányt. Még a központban lévő keresztet sem hozták szóba, pedig azt általában meg szokták említeni azok, akik a tarsolylemezt tárgyalják. Más kérdés, hogy mindig félremagyarázzák: a honfoglalók keresztény kapcsolatának jeleként értékelik, pedig nem az. A kereszténység is készen, istenjelképként vette át az egyenlő szárú keresztet a pogány vallásokból (az Amerikát meghódító konkvisztádorok megdöbbenve figyeltek fel az indián templomokban az imádat tárgyaként szolgáló keresztekre). Az egyenlő szárú kereszt a székely írásban is istenjelkép, Dana isten jelképe, amiből a "d" rovásbetűnk keletkezett. A hasonló alakú rovásjelünk azonban sohasem jutott az eszükbe a szakképzetteknek, egyrészt, mert nem ismerik a rovásjeleinket, másrészt, mert azzal kiírták volna magukat a rovásírást gyűlölő szakmából. Így járt a tarsolylemez keresztje, amiről pedig legalább elhiszik, hogy jel. Azt azonban végképp nem várhatjuk el ezektől az ELTÉ-n és a többi ellenségképzőn nevelt "szakképzettől", hogy a többi rovásjelünket is észrevegyék a tarsolylemezen. Pedig van még rajta néhány. Ezek a szójelek egyre inkább mondatba, vagy mondatokba szervezhetők, egyre több képet és mondanivalót közölnek velünk a maguk időtlen idők előtti, elolvasható képeket alkotó módján.
1/a. ábra. A tiszabezdédi tarsolylemez (középen) és az égigérő fát jelképező, Dana ős nagy sar a zsenge (mai magyarsággal: Dana ős nagyúr a zsenge) olvasatú mondatjele (balra), valamint az elemi hieroglifáknak megfelelő székely "d", ős, "sz", "n", "s" és "zs" rovásjelek (jobbra, fentről lefele)
Tisztelt DR. VITÁLYOS ESZTER Miniszterhelyettes asszony, L Simon László főigazgató úr további címzettek!
VálaszTörlésA kiállított tarsolylemezek némelyike elolvasható hieroglifikus szöveget hordoz. Kérem és javaslom, hogy ezekről is ejtsenek szót a múzeumok éjszakája alkalmával 2022-ben rendezett kiállításon! Ha segítségre van szükségük, örömmel állok a rendelkezésükre!
Üdvözlettel és sok sikert kívánva: Varga Géza írástörténész
06(20)534-2780A tiszabezdédi honfoglalás kori tarsolylemez hieroglifikus mondatának olvasatahttps://vargagezairastortenesz.blogspot.com/2022/04/a-tiszabezdedi-honfoglalas-kori.html
A II. karosi temető 29-es sírjából előkerült tarsolylemez hieroglifikus mondatahttps://vargagezairastortenesz.blogspot.com/2019/07/a-ii-karosi-temeto-29-es-sirjabol.html
Magyar hieroglif írás (a kötetből a MNM könyvtárának is ajándékoztam egy példányt)https://csinyalohaz.hu/index.php/cikkek/255-magyar-hieroglif-iras
A címzettek "természetesen" úgy tettek, mintha nem is szóltam volna. Sőt - s ez is egyfajta elismerés - a múzeum honlapján addig létező email-címek eltűntek a munkatársak neve mellől. Ez a tények előli indokolatlan elzárkózás kétségtelenül összefügg ama ténnyel, hogy a múzeum élén gyorsan változik a vezetés. Ha nem tudnak jobbat ...
TörlésNyers Csaba Károly tarsolylemez műhelyének alkotásairól van e tudomásod Géza Úram?
VálaszTörlésÉs neked van-e tudomásod arról, hogy egy levélnek lehet megszólítása és aláírása is, kedves Névtelen Uram? Egyébként Nyers Csabát és a tarsolylemezeit vagy harminc-negyven éve ismerem. Egy szép fém-munkája ma is nappalim falán van. Üdvözöl: VG
Törlés