2025. augusztus 3., vasárnap

Az esztergomi oroszlános freskó hieroglifáinak olvasata

A feltehetően III. Béla korában készült esztergomi oroszlános freskón lévő jelek (1. ábra) régen foglalkoztatják a kutatókat, ám tudományos igényű magyarázat nem született róluk. Abban látszik közmegegyezés, hogy az oroszlán mögött az égigérő fa (életfa, világfa) látható. Az oroszlán testén lévő jelekkel kapcsolatban voltak megalapozatlan találgatások, például Badinyi Jós Ferenc szerint sumér ékjelek vannak rajta. A jelekből összeállított világfa összetevőinek írásjel voltát azonban fel sem ismerték. A szójeleket alkalmazó magyar hieroglif írás és az ősvallási jelhasználat felfedezése tette lehetővé a freskó jeleinek teljesebb olvasatát. A jelen cikkben ezt az olvasatot adom közre.



1. ábra. A jeleket hordozó esztergomi oroszlán mögött jelekből alkotott világfa áll, az olvasatuk lentről felfele: Égi magas szár ten, mai magyarsággal: Égi magasságos úr(is)ten, az ábra jobb szélén a székely írás "g" (ég), "m" (magas) rovásbetűi, egy magyarszombatfai tányér szár "növényi szár, úr", valamint a székely írás ten "élet, isten" jele látható  


Az ősvallási jelhasználatban a hieroglifákkal megjelölték (magyarázattal látták el) az ősvallási történetek legfontosabb szereplőit: az égig érő fát, a turult, a csodaszarvast és társaikat. Ez a szokás végső soron kőkori eredetű, több földrészen elterjedt és a hímes tojásokon, a fazekasjelek világában, valamint a magyar államcímerben ma is él. Az esztergomi elolvasható világfa ennek az egykor kiterjedt gyakorlatnak a maradéka. 

A közelmúltban az akadémikus tudomány kebelében eredménytelenül lezajlott világfa vita időszerűvé tette a Pócs Éva által felvetett kérdés megválaszolását és ennek érdekében az esztergomi világfa elolvasását. Pócs Éva ugyanis azt állította, hogy a honfoglalóknak nem volt világfa képzete. Álláspontja szerint amit világfának vélnek egyesek, annak a világfa volta nem bizonyítható és az nem értelmezhető. A néprajzkutatók által kimutatott világfa - szerinte - idegenektől származó későbbi átvétel. 

A helyzet azonban ennek éppen az ellenkezője. A világfa nem természethű, mint amit a kutatók keresnek, hanem jelszerű, azaz elolvasható és értelmezhető. A hieroglifákból kialakult székely jelek és a 90-es években elvégzett akrofónia-rekonstrukciók ismeretében a múzeumok polcain porosodó, különböző korokból való világfa ábrázolások magyar jelekkel írt szövege magyarul elolvasható és értelmezhető (1. ábra). Ez az íráshasználat arra utal, hogy valamikor a kőkor végén a magyar kultúra (ősvallás, nyelv, jelhasználat) meghatározó hatással volt az Eurázsiát és Amerikát benépesítő csoportokra.   

Az esztergomi freskó fája ugyanúgy az elolvasható világfa jelenség képviselője, miként a magyar címer hármas halmon álló kettős keresztje, vagy a Bakay Kornél által közölt somogyvári ezüstgyűrű mondatjele is (2. ábra). Mivel egyik-másik esztergomi szójel a képszerűsége miatt a gyakorlatlan szem számára esetleg nem ismerhető fel könnyen, alább bemutatom néhány párhuzamukat.

Némelyik elolvasható világfa ábrázolás jellegzetessége, hogy "hármas gyökérzete" van, ami valójában a székely írás "g" betűjének előzménye, a magyar hieroglif írás ég szójele (1 - 4. ábra). E hieroglifa rögzíti az esztergomi freskó alulról induló olvasatának első szavát.



2. ábra. A Bakay Kornél által közölt somogyvári ezüstgyűrűnek ugyanúgy "hármas gyökérzete" van, mint az esztergomi elolvasható világfának




3. ábra. Az 1420 tájáról ránk maradt székesfehérvári sírkő címerpajzsában a szójelekből összerakott, lentről felfele az Égben ragyogó Isten olvasatú hieroglifikus mondatjel szerepel, az ábra jobb oldalán a székely írás "g" (ég), "r" (ragyogó), ten és ős jelei láthatók


4. ábra. XVIII. századi szibériai (baraba) tatár sámándob a lentről felfele Ragyogó szár "Ragyogó úr" és Égi szár "Égi úr" olvasatú világfa-ábrázolásokkal (Strahlenberg 1730, VI/D tablója alapján a képet Somfai Kara Dávid közli)


Az esztergomi oroszlán testén lévő, lépcsőszerűen az élére állított hármas halom a két halomból álló székely "m" rovásbetű előzménye, a magyar hieroglif írás magas szójelének előfordulása. A kínai írásban megtalálható párhuzama a "magasba vezető út" jele (5. ábra). A jel előfordul hun, meroving és magyar írásemlékeken is az égbe vezető út, a világfa ábrázolások kísérő jeleként (6 - 8. ábra). 



5. ábra. Kínai "kaptató, magasba vezető út" szójel (Karlgren 1108/d)




6. ábra. Merovig turulmadár a Ragyog Lyukó szár magas kő (mai magyarsággal: Ragyogó Lyukó úr magas köve) mondattal, a magas jel itt három hegyből áll, mint az esztergomi előfordulásban is




7. ábra. A Magyar Nemzeti Múzeumban őrzött hun lelet világfát jelképező tulipánjának "fogazott sziromlevelei" a magas kő szópárt rögzítik, a magas szójele itt is három hegyből áll 




8. ábra. A magyar koronázó palást képszerkezetének tengelye a Tejúttal azonos világfát jelképezi, a fa függőleges szára mellett kétoldalt a magas kő szópár jeleit találjuk, a magas szójele itt is három hegyből áll, mint az esztergomi oroszlánon is


Az esztergomi világfa további szójeleit, a szár "növényi szár, úr" és a ten "élet, isten" hieroglifát talán nem kell a fentiekhez hasonló példákkal bemutatnom e cikkben. Az ismertebb hieroglifáink közé tartoznak, de akik mégsem ismernék, azok olvashatnak róla a Magyar hieroglif írás c. kötetben. 

Számos hasonló, közel egykorú, elolvasható világfa ábrázolást ismerünk. Ilyen a székesfehérvári sírkő cimerpajzsában szereplő világfa is. Hasonló van a magyar államcímerben, egy somogyvári és egy zalavári ezüstgyűrűn, valamint a Nyulak szigetén írt Érsekújvári Kódexben is.   


Jegyzetek

Wierdl Zsuzsa (2008): Az esztergomi oroszlán freskó-töredék restaurálása, Örökség, 12. évf. 1. sz.

Varga Géza (2017): Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest

Varga Géza (2018): Az égig érő fa ábrázolásai 

Varga Géza (2018): A ten hieroglifa

Varga Géza (2019): Hiteles turulábrázolások 

Varga Géza (2019): Magyarországi hun tulipán hieroglifikus mondata

Varga Géza (2024): A világfa vita

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése