2024. december 8., vasárnap

A Gulyás Bence által közölt Szegvár Oromdűlői avar leletek magyar jeleiről

Gulyás Bence dolgozata A szegvár-oromdűlői növényi ornamentikával díszített és a maszkos veretek kapcsolatai címmel jelent meg az academia.edu-n. Egy sor olyan lelet képét közli, amelyeken magyar jelek vannak. Ezek közül - a rovológiai téren valójában nem is létező  "tudományos konszenzus" kebelében most dúló, ám az írástani szaktudást és a módszertani-etikai szintet illető hiányosságok miatt megoldatlan világfa vitára való tekintettel - az alábbi veret Istennel azonos világfát ábrázoló mondatjelét olvasom el (1. ábra). 



1. ábra. A szegvár oromdűlői avar Nagy ten (mai magyarsággal: Nagy isten) mondatjel a megszemélyesített (szemmel ellátott), hegyen álló világfát ábrázolja (a lelet képe Gulyás/2022/576 nyomán)



A szerző a leleteken látható, a székely írásból közismert jeleket csak díszítésként emlegeti. Fehér Bence állásfoglalása is jelzi, hogy a "szakma" általános, ám ennek ellenére téves (1) közvélekedése szerint a díszítéseket nem kell, vagy nem lehet elolvasni, aki mégis ezt teszi, az méltó a "futóbolond" jelzőre és azt idézni sem kell. E téveszme okozza a honfoglalás kori leleteken lévő világfák (hieroglifikus és többnyire díszes mondatjelek) fel nem ismerését és a világfa vitába bonyolódó akadémikus "tudomány" látványos csődjét.

Gulyás Bence ezt írja az 572. oldalon: "A szegvári 65. sírban talált szíjvéget két drót segítségével erősítették fel. Az elülső oldalán két pontkörös díszítés figyelhető meg, minden bizonnyal a szegecseket imitálták." A szíjvég rajzát az 573. oldalon közli (itt a 2. ábra). Nem említi, hogy a "pontkör" a székely írás "ly" betűjével azonos (Thelegdi/1598), ami a hun-avar korban (3-6. ábra) a "lyuk, Lyukó" szavakat és a napisten egyik nevét, vagy jelzőjét jelölte (Varga/2017/196).



2. ábra. A Gulyás Bence szerint pontkörrel díszített avar szíjvég a Szegvár Oromdűlő lelőhely 65. sírjából


Másutt "bekarcolt növényi motívumok"-at, "díszítő motívumok"-at, "torz palmettát" és "vékony növényi díszek"-et említ (584. oldal). A "szakmában" tapasztalhatóa nyílt tudomány elveinek kirekesztésével párosuló rovásundor és ősvallás-undor akadályozhatja a szerzőt az avarok által használt és a székely írásból is ismert jelek felismerésében és megemlítésében.


3. ábra. A Szergej Botalov által 2009-ben közölt kazahsztáni ogur-szabír jelvény (e cikk szerzőjének fotógrafikája) világossá teszi a "pontkör" és a Nap kapcsolatát



4. ábra. A Telki mellett Ehmann Gábor által talált hun kincs csatjának egyik szimmetrikus hieroglifikus mondata: Lyukó ragyog az égben (a megszemélyesített istenalak középen), a hun égLyukó és ragyog hieroglifák (balra, fentről lefele) és a nekik megfelelő székely "g", "ly" és "R" betűk (jobbra), a "pontkör" a napisten fölötte megjelenő arca által van megszemélyesítve


5. ábra. A hieroglifákból összeállított zamárdi hajfonatkorong (fotógrafika, középen), a korongot alkotó avar jelek fentről lefelé: a nagy hieroglifa és a Lyukó ősúr mondatjel (balra), valamint az avar jeleknek megfelelő székely "n", "ly", "us" és "s" rovásjelek (jobbra), a jelekből alkotott, sugár irányú Lyukó ősúr mondatjel az Istennel azonosított, hegyen álló világoszlop (a Tejút) hasadékát ábrázolja, felette a Napra utaló Lyukó hieroglifával  



6. ábra.  A "Lyukó isten országa" hieroglifikus mondat egy meroving bogláron, arra utal, hogy nem a merovingok gyakoroltak hatást az avarokra (mint azt hangoztatják egyes régészek, akiknek talán nem szabad felismerniük a székely jeleket), hanem a magyar hieroglif írást használó hunok és avarok hatása volt elemi erejű a meroving kori Európában


Jegyzetek

(1) Ez az általánosan tapasztalható közvélekedés azért téves, mert vannak díszes jelek, írásemlékek és írásrendszerek is. Ezért nem azt kell vizsgálni, hogy egy írásemlék díszes-e (mert ez érdektelen), hanem azt, hogy elolvasható-e (mert ezzel egy új forrást ismerhetünk meg). 

Fehér Bence próbálkozik a történelemhamisítás megideologizálásával is"Nem érdemes kitérni olyan futóbolondok munkáira, akik szakmányban feliratokat találnak ... díszítőmotívumokban" (Fehér/2022/122). Ezzel azonban csak a saját hozzá nem értését dokumentálja, hiszen vannak kifejezetten díszes írásemlékek is (6. ábra), amelyek elolvasása kötelességünk, ha a magyar őstörténet kérdéseire a tényekkel egyező választ akarunk kapni például a világfa vitában, vagy a kínai-magyar közös rendezéssel készülő hun kiállításon is. 


Irodalom

Fehér Bence: Egy újabb rovásíráskorpusz ígérete (academia.edu)

Állásfoglalás a nyílt tudományról (nkfih.gov.hu)

Varga Géza: Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2017.

Varga Géza: A Zamárdi avar temető hajfonatkorongja a hieroglifikus "Nagyságos Lyukó ősúr" mondattal

Varga Géza: Lyukó napisten nevének magyarázata egy kazahsztáni ogur-szabír jelvény segítségével

Varga Géza: Thelegdi János: Rudimenta

Varga Géza: A világfa vita








Az egyik legszebb és legjobban felszerelt őrségi szállás, a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóház portáján tekinthető meg a




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése