2024. február 17., szombat

Sőrés Anett leszélsőjobboldalizza a magyar nemzeti jelképeket

Az academia.edu közli Sőrés Anettnek az eredetileg a Művelődés-, Tudomány- és Orvostörténeti Folyóirat 2011.Vol.2.No.2 számában megjelent cikkét. A cikk címe: A (Nagy)Asszony varrva jó? Jellegzetes tetoválások a szélsőjobboldali csoportok körében


1. ábra. Sőrés Anett talán azért sem ezt a szép népi címerábrázolást közli a cikke illusztrációjaként, mert ez nem tetoválás, amitől néhány jóérzésű ember eleve tartózkodik 




2. ábra. Ez az illusztráció sem lenne igazán megfelelő egy nemzetgyalázáshoz


A dolgozatban három illusztráció található, mindegyik tetoválás (1) és valamiképpen kötődik a rovásírásunkhoz. Ezek a képek az 1. ábra feletti címre (linkre) kattintva tekinthetők meg.

- A magyar címert testén hordozó turulmadár.

- A történelmi Magyarország térképe rovásírásos felirattal.

- A magyar középcímer a Szent Koronával.

A szerző említi a nevemet és A magyarság jelképei c könyvemet, ezért is válaszolhatok a cikk eltévedt alaphangulatára. 

A képek mindegyike kötődik a rovásíráshoz, amiből esetleg arra is következtethetünk, hogy a szerzőnek a magyar nemzeti írásunkkal lehet baja, ezt hiheti szélsőjobboldalinak. Találkozhattunk már hasonló téveszmével, amikor az 1999-es Frankfurti Nemzetközi Könyvkiállításról azzal az indoklással tiltották ki a székely rovásírást (amit Makovecz Imre az installációhoz kívánt felhasználni), hogy Németországban a rovásjelek náci asszociációkat kelthetnek (2).

Az előzményekhez tartozik, hogy az említett Magyarság jelképei c. kötetben megírtam, miszerint a jelképeink kivétel nélkül kötődnek a rovásjeleinkhez. Így az államcímerünk, a turulmadár ábrázolásai és a Szent Korona is tartalmaznak rovásjeleket, pontosabban ezek hieroglifikus (vallási kötődésű szójeleket alkalmazó) előzményeit. Ennek az a magyarázata, hogy a székely írás jelei a kőkori ősvallás jelképeiből alakultak ki. Szent szimbólumokhoz pedig szent jelek (görög szóval: hieroglifák) tartoznak. A Magyar hieroglif írás c. kötetben ezt a történeti helyzetet és folyamatot mutattam be. A magyarság a szkíta, szarmata, hun és avar nép leszármazottjaként örökölte ezeket és évezredeken át azonosult e vallásos világnézetet kifejező jelekkel. A felsorolt jelképek elolvasható szó- és mondatjelei egy gondolatkörből valók az identitásunk legkorábbi, legmagasztosabb gondolataival, azokat fejezik ki és illusztrálják. 



3. ábra. A Gizella-kincs avar készítésű turulos fibuláján magyar hieroglifákkal írt mondatok árulják el, hogy az isteni madár a ragyogó, nagy országunk életét és termékenységét biztosítja  



4. ábra. A Szent Korona istenidéző szertartási szövegkönyve azt garantálja, hogy a nemzet sorsát igazgató uralkodó isteni megbízatást hajt végre és a legfelsőbb hatalom segítségére is számíthat


Nyilvánvalóan felmerül a kérdés, hogy ha a nemzeti jelképeink minden értelmes és becsületes ember számára vállalható magasztos gondolatokat fejeznek ki és ennyire azonosak az identitásunk központi nézeteivel, akkor Sőrés Anettnek miért a szélsőjobboldal jut róluk az eszébe?  A cikkben nem találtam rá magyarázatot. A cím és az illusztráció azonban azt sugallja, mintha a szerző a magyar nemzeti identitás legfontosabb jelképeit és a nemzeti írásunkat tartaná szélsőjobboldalinak. 

Ez nyilvánvalóan eltér a kommunista Georgi Dimitrov által adott és a szakmában általánosan elfogadott meghatározástól. Az 1933-ban a Reichstag felgyújtásával vádolt Dimitrov szerint ugyanis a fasizmus a finánctőke nyílt terrorista diktatúrája. Ennek pedig nincs tere Magyarországon és főleg semmi köze a nemzeti jelképeinkhez. Ha a magyarországi dollárbaloldalt támogatja is a finánctőke, a 2006. október 23-i esetet leszámítva (amikor könnygázzal - vízágyúval oszlatták szét és lőtték a békés tömeget Budapesten) nem beszélhetünk nyílt terrorista diktatúráról. 

A szerző semmilyen támpontot nem ad arra vonatkozóan, hogy miért gondolja ezeket a tetoválásokat szélsőjobboldalinak. Csupán ennyit árul el a fényképek forrásáról: 

"Az elemzett tetkók mindegyike jól illusztrálja, hogy a szélsőjobboldal a valóságos nyilvános terekben is saját, jól azonosítható, expresszív szimbólumainak jelenlétével reprezentálja magát. A tetoválások a szélsőjobboldali csoportkultúra vizuális azonosítására szolgálnak. A tetoválásokat az egyik közösségi portálon, az iwiwen találtam az egyik nyíltan szélsőjobboldali érzületű ismerősöm profil oldalán. Ezekkel a tetoválásokkal nem ő rendelkezik – egy mappában gyűjtötte össze milyen tetkót viselne szívesen." 

Azaz a szerző kinyilatkoztatása szerint ezek a jelképek a szélsőjobboldal jól azonosítható szimbólumai. Ezt a véleményét semmivel sem támasztja alá, miközben könnyű cáfolni azzal, hogy az ezeréves magyar állam jelképeinek nyilvánvalóan semmi köze a finánctőke nyílt terrorista diktatúrájához. Amiből következően például az évezredeken át az Istennel, majd a nevében eljáró uralkodóval és a királysággal azonosított hármas halmon álló kettős kereszt sem lehet a szélsőjobboldal jól azonosítható szimbóluma. 

Két ok miatt sem elegendő magyarázat az, hogy egy nyíltan szélsőjobboldali érzületű ismerőse ezeket a tetkókat viselné szívesen. 

- Ugyanis a szerző nem közli, miből gondolja ezt az ismerősét szélsőjobboldali érzelműnek, mit jelent az ismerőse esetében a szélsőjobboldali érzület. Ezekből a tetoválásokból csak az derül ki, hogy az ismerőse - minden értelmes és becsületes emberhez hasonlóan - tiszteli a magyar történeti hagyományt. A finánctőkével való kapcsolatáról semmit sem tudunk meg és arról sem, hogy gyakorolta-e ez az ismerős a nyílt terrorista diktatúrát. Ezen bizonyítás hiányában arra is gyanakodhatunk, hogy a szerző téved az ismerőse világnézetének megítélésekor.

- Amennyiben az ismerőse valamilyen velünk nem közölt ok miatt valóban szélsőjobboldali nézetek szimpatizánsa lenne, akkor is fennáll a lehetőség, hogy ezeket a tetkókat nem a szélsőjobboldali irányultsága, hanem valamilyen nem tisztázott más ok miatt kedvelte.

A fentiek alapján az olvasónak jogában áll a Debreceni Egyetem munkatársi gárdáját színesítő szerző dolgozatát tudományosan megalapozatlannak és a magyar történelmi hagyományt ok nélkül gyalázónak ítélni.

 

Jegyzetek

(1) A szerző tetoválással kapcsolatos értékítéletéről tájékoztat a megjegyzése: "a tetoválásokat az elítéltek és a rabszolgák megkülönböztetésére használták az éppen uralmon lévő vallási és politikai erők. Vélhetően ez alapozta meg a társadalom többségének máig tartó negatív viszonyulását a testfestésekkel szemben." A tetoválások így kifejezetten alkalmasnak tűnhettek a szerző számára ellenszenves jelképek bemutatására. Ugyanis ez a jelhordozó "a társadalom többségében" eleve degradálja a rajta megjelenő jelképeket.  

Amennyiben a szerzőnek valóban a tetoválásokon megjelenő szélsőjobboldali jelképek bemutatása lett volna az elsőrendű célja, akkor a közelmúlt ukrajnai tetoválásait inkább bemutathatta volna. A sajtóban sorozatosan megjelent ukrajnai tetoválásokon ugyanis lépten-nyomon felbukkant a horogkereszt, ami jobban megfelelt volna a dimitrovi meghatározásnak. Ám a szerző nem ezt választotta.

(2) A rovásjelek kitiltásának indoklását a Magyar Hírlapban adták közre: "A vita pillanatnyilag éppen a pavilon berendezése körül folyik a Kht. munkatársai és Makovecz Imre, illetve a pályadíjas építész, Ferencz István között. A tervek szerint a pavilon központi csarnokában … az egyik falra az ősi rovásírásra emlékeztető plasztikát képzeltek el. Azonban, mint Kulcsár Szabó Ernő akadémikus, az irodalmi kuratórium tagja elmondta: a rovásírás … Németországban náci asszociációkat kelthet". (V. B. É., MH, 1998. XII. 16.)

Ez lenne a magyarázata a Magyarságkutató Intézetben és másutt tapasztalható, rovásírásunk eredeztetésével, a szójeleink létével összefüggő tartózkodásnak is? Például a 2024. február 1-én tartott kerekasztal konferencián Kásler Miklós felvetett egy kitűnő gondolatot, miszerint a magyar koronatan gyökerei a szkítákig érnek és a történelmi alkotmányok tartalmazzák az Istent. Ezt alátámasztja a krími szkíta korona Isten ligatúrája és a Szent Korona istenidéző szertartási szövegkönyve. Ezeket a rovológiai bizonyítékokat azonban a kitűnő előadógárda nem említette, talán nem is ismeri. Ugyanígy a székely rovásjelek előzménye, a magyar hieroglif írás hasznosítása lenne szükséges az MKI műhelyében készülő Magyar Mitológia jó megírásához is. Ám a magyar szójelek megismerése elől Szabados György és Varga Tibor gondosan elzárkóztak. 

Pedig a kínai-magyar közös szervezésben készülő hun kiállításon is, ha már elkerülhetetlenül szerepelni fog a tárlókban néhány hieroglifikus (ősvallási kötődésű szójeleket használó) hun nyelvemlék, akkor illene odaírni melléjük az olvasatot is. 

A Sőrés Anett dolgozatában is tetten ért, a valójában nem is létező "tudományos konszenzus" berkeiben általánosnak tűnő magyar- és tudományellenes alapállás akadályát képezi a magyar őstörténeti, nyelvtörténeti, néprajzi, vallástörténeti, írástörténeti kutatás előrelépésének. Nemzeti jelképeink azt a kultúrát és identitást fejezik ki, amelyik a magyarság megtartó ereje - ha a tudomány álarcában előadott valótlanságok ebben nem akadályozzák.  


Irodalom

Varga Géza: Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2017. 

Varga Géza: A magyarság jelképei, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 1999.

Varga Géza: A székely rovásírás eredete, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 1998.

Varga Géza: A Szent Korona születésének ideje, helye és alkalma

Varga Géza: Hiteles turulábrázolások

Varga Géza: A Gizella kincs turulos fibulájának hieroglifikus szövegei 

Varga Géza: A krími szkíta korona Isten hieroglifája

Varga Géza: A Magyarságkutató Esték kerekasztal-sorozatának nyitó előadása a Magyarságkutató Intézetben a Szent Korona-tanról 

Varga Géza: Kínai-magyar közös rendezésű hun-kiállítás 

Varga Géza: Magyar hieroglifákkal írt legkorábbi nyelvemlékeink (academia.edu)





Varga Géza






Attila Róma elfoglalására induló csapatai az Őrségen keresztül jutottak el Itáliába. Ha Ön is oda készül, akkor tarthat egy pihenőt jövet is, meg menet is Veleméren, a Cserépmadár szállás és Csinyálóház kényelmes és szép lakosztályaiban! Nálunk akkor is megszállhat, ha az esze ágában sincs továbbmenni. Ami tökéletesen érthető lesz, hiszen aligha van jobb hely Velemérnél és Magyarországnál. Attila is visszafordult ...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése