Az 1. ábrán a Staffordshire-i, hun eredetű, vagy hun hatást tükröző angolszász leletek egyike látható. Az Angliának (az Angria, Ungria, Onoguria mintájára) nevet adó angolszászok ugyanis hun vezetők irányításával, a hun ősvallás és állameszme segítségével jutottak el a Brit-szigetekre (1). A jelen cikkben tárgyalt amuletten a magyar hieroglif írás szójeleivel írt mondatokat rögzítettek (2).
Az 1/a. és 1/b. ábrán látható Staffordshire-i amulett az Isten megidézéséhez nyújt segítséget. Ezt az alkalmazási lehetőséget a jelszerkezet támasztja alá. A jelszerkezetet több tucat istenidéző szövegkönyv párhuzam, például a telki hun vascsat szövege (1/c. ábra) alapján korábban már megismertük.
Az amulett mondatai
2. ábra. A Staffordshire-i istenidéző amulett Óg sar "Óg úr" olvasatú mondatjele az epiphaniára emlékeztet, jobbra fent a székely írás "o/ó" és "s" rovásbetűje
A jelmontázs közepén a szójelekből alkotott Óg sar "Óg úr" ligatúra szerepel (2. ábra). Ennek keleti (például hettita és Kárpát-medencei) előzményei vannak (3). A hun szójelek leszármazottja a székely írás "o/ó" és "s" rovásbetűje (4) .
Az amulett bal alsó és jobb alsó jele a székely "nagy R" rovásbetű Ragyogj!, vagy Ragyogtál! alakban kiolvasható hieroglifikus előzménye. A szójelek ugyanis nem rögzítik a ragozást, szabadon kiolvashatók több változatban, köztük e ragozott formákban is.
A jelmontázs így feltáruló hármas jelszerkezete (két oldalon a ragyogj/ragyogtál, középen pedig az Isten) az istenidéző szertartások hármas szerkezetének (szólongatásnak, epiphaniának és búcsúztatásnak) felel meg.
3. ábra. Az amulett bal oldali mondata: Ragyogj magas szár kő, nagy, magas szár kő! (mai magyarsággal: Ragyogj magasságos úr köve, nagyságos, magas úr köve!)
Az Óg úr ligatúrától jobbra is, meg balra is ugyanaz a jelsorozat szerepel (1/a. és 3. ábra). Az egyik olvasata: Ragyogj, magas úr köve, nagy, magas úr köve! A másik jelsor ugyanezt a szöveget múlt időben mondja el: Ragyogtál, magas úr köve, nagy, magas úr köve! A 3. ábrán a hieroglifikus mondat jelsora mellett feltüntettem a megfelelő székely jeleket is, amelyek az elolvasást lehetővé tették. Ezek balról jobbra: "R", "m", "sz", "harmadik k", "n", "m", "sz", "harmadik k".
Az amulett ragyogj/ragyogtál hieroglifájának párhuzamai
4/c. ábra. Szarmata világmodell Rá napisten jelével (a szimmetrikus Zsendülő "feltámadó, újjászülető" Rá mondatban)
4/d. ábra. A székely "R" és "r" rovásbetűk formájának kialakulása (balra fent Rá napisten egyiptomi hieroglifája, jobbra lent a székely írás "R" és "r" betűje)
Jegyzetek
(1) A szász (saxon) népnevet Tóth Gyula a sakai suna "szakák fiai" kifejezésből vezeti le s a kortársak a hunokat emlegették szkítákként, akiknek egyik neve volt a szaka. Emlékeztet arra, hogy az eredeti szász területek közepének neve Angria volt, amiből a Brit szigeteken az Anglia név kialakult. Ez az Angria az Ungria (Onoguria "tíz ogur állama") változata lehet. Jordanes az onogurnak is nevezett szabírokat tartja az igazi hunok utódának. Bíborbanszületett Konstantin bizánci császár tájékoztatása szerint a magyarok régi neve a szavartü aszfalü (azaz a szabír).
Az ogur népnévben rejlő Óg úr nevet Szent Márton szülővárosában, a szabírhunokról elnevezett Savaria-ban is megtaláltuk vakolatra festve (6/b. ábra). Ezzel függhet össze, hogy a mai angol és magyar nyelvnek sok közös szava van (pl: nyak-neck, fal-wall, ad-add, völgy-vale stb.).
(3) Az ogur népnévnek két korai változata ismert a Kárpát-medencéből (6/a. és 6/b. ábra). Az írásképnek van párhuzama a hettita sziklapantheonból, Yazilikaya domborműveiről is (6/c. ábra).
(4) Óg úr szerepel az Ószövetségben is Óg királyként. Ő volt Básán uralkodója a sémi népek honfoglalása előtt. A neve feltehetően nem egyetlen emberhez, hanem az Óg istent tisztelő uralkodókból álló dinasztiához kötődik, tehát egy történelmi korszakot jelöl. Az Óg hieroglifa formája az égboltot ábrázolja, hangalakja ezért hasonlít az ég szavunkra (7/c. ábra). A jel szélei görbék, mert az ősvallási képzetek szerint a szelek néha megemelik és visszaejtik az ég boltozatát, ami így kicsorbult. Óg tehát eredetileg égisten. A névjele szerepel a Máltai Gozó sziget Ggantija templomának főoltára előtti lépcsőbe vésve (7/a. és 7/b. ábra). A görögök őt nevezik Heraklésznek, őt tekintik a szkíták ősapjának. A tőle származó hun népeket nevezték később oguroknak. Ez az ogur név a magyar népnév összetevői között is felismerhető, amennyiben Muagerisz királyfi neve a magyar népnév változata, mint azt Moravcsik Gyula 1927-ben feltételezte.
7/a. ábra. A fiaim a Ggantija templom főoltárát és az előtte lévő lépcsőt nézik
7/c. ábra. Marajo indián edényen kétszer is szerepel a Magas ősi kő olvasatú világoszlop által középen alátámasztott égbolt rajza, a képi tartalom alapján az Óg és az ég szavak rokonsága világos
Irodalom
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése