2019. január 24., csütörtök

Frank világmodell a sar og "Óg úr" ligatúrával

Attila halála és a Hun Birodalom széthullása után a hunok által megszervezett germán népek a hun kultúra sok elemét megőrizték. Számunkra ezek közül azok a hun-magyar hieroglifák érdekesek, amelyek a germán tárgyakon olvashatók. A jelen cikkben egy frank világmodell jeleit vesszük szemügyre, amit Észak-Franciaországban, tehát hunok járta területen találtak. Nem tudom, nem is lehet feladatom annak megállapítása, hogy ez egy hun készítésű tárgy-e, ami a frankokra maradt, vagy a frankok készítették-e a hun kultúra hatása alatt. Egy biztos csak: ezek a jelek a magyar hieroglif írás jelei, amit használtak a hunok is, meg az avarok is. E frank világmodell azért is fontos a magyar írás- és nyelvtörténet számára, mert előfordul rajta négy példányban is a sar Óg "Óg úr" ligatúra, vagyis az ogur népnév korabeli  hieroglifákkal lejegyzett változata (1. és 3. ábra). 

1/a. ábra. A frank bogláron egy hun-magyar hieroglifákból álló világmodellt olvashatunk



1/b. ábra. Késő szarmata, vagy korai hun világmodell (Szergej Botalov nyomán), amelynek közepén az Istent a magyar hieroglif írás Dana szójele (a székely írás "d" betűjének előképe) jelképezi, sarkain pedig a sar/sarok hieroglifa (a székely írás "s" betűjének rokona) található, ez a lelet azt igazolja, hogy a frank világmodell a hun ábrázolási hagyományt követi, vagy azzal rokon


A világmodellek általános sémája szerint középen kell lennie az Isten valamilyen jelképének (szójelének). Esetünkben ez a lyuk/Lyukó hieroglifa, a székely írás "ly" betűjének (formáját tekintve) pontos megfelelője. Azt fejezi ki ez a jel, hogy az Isten minden jó (életerő, gazdagság és törvény) forrása és teremtője. Lábától erednek az Ószövetségben is említett szent folyók, amelyek ezt az isteni ajándékot közvetítik a világ távoli tájai felé. A korong közepén lévő lyuk/Lyukó hieroglifa megfelelője az egyiptomi hieroglif írásban napisten jele, a sumer írásban meg a "kút, forrás" szójele.

A kör alakú világmodell peremén (a négyszögletes világmodellek sarkain és oldalfelezőin) az égbe vezető út hieroglifái kapnak helyet. E frank korong peremének köriratában a sar Óg ligatúrák (3. ábra) és a hullám alakú Ak, vagy ügy hieroglifák (4. és 5. ábra) váltogatják egymást. Mindegyik az égbe vezető utat jelképezi.




2. ábra. Az Éden térképe a négy folyóval és a négy hegységgel


A frank világmodell egy jól azonosítható földrajzi terület (2. ábra), az Éden végletekig leegyszerűsített s a magyar hieroglif írás jeleiből alkotott térképe. A Teremtés helyszíne, a Teremtő lakhelye és a világ szakrális középpontja ez. Az emberiség itt ébredt az öntudatára, itt fogalmazta meg a világról alkotott nézeteit és a társadalmi együttélés szabályait egy ősvallási nézetrendszer keretében. Ennek az őshazának az emlékét és jeleit már a kőkorban magukkal vitték a Pireneusoktól Dél-Amerikáig az innen mintegy 50 000 évvel ezelőtt elindult és a Földet benépesítő Homo sapiens sapiens csoportok. Ezért is található meg e területeken mindmáig a világmodellek jelkészletében a magyar hieroglif írás több jele között a Föld hieroglifa, valamint edényeken az Éden végsőkig leegyszerűsített térképe.

Ez a földrajzi megfelelés hitelesíti a 90-es években az Írástörténeti Kutatóintézetben elvégzett akrofónia-rekonstrukciókat. Akkor tisztázódott ugyanis, hogy a székely írás Ak szójele az égi patakkal azonos Isten (Heraklész) jele, a hullám alakú "ü" betű pedig az ügy "folyó" szójeléből rövidült le. A frank világmodellben való elhelyezkedésük igazolta az akrofónia rekonstrukciót, hiszen az Ak és ügy "folyó" jel valóban az Éden szent folyóit, a sar/sarok jel pedig a hegységeit jelképezi (1. és 2. ábra). 



3. ábra. A frank világmodell sarok jeleinek egyike, a kiolvasás sorrendjétől függően sar Óg (sarok), vagy Óg sár (Óg úr) az olvasata (balra) és párhuzamai a Kárpát-medence bronzkorából, a yazilikayai hettita sziklapantheonból és a szombathelyi Iseumból (középen és jobbra)


Esetünkben feltűnőek a "körirat" sarok jelei (3. ábra), amelyeket figyelmesebben megtekintve észrevehetjük, hogy tulajdonképpen két jelből álló sar Óg ligatúrákról van szó (ezek összeolvadásával alakult ki később a háromszög alakú sarok jel). A korongon látható, háromszög alakú sar "úr" jelet kék kőből csiszolták ki s ezt öleli körül a drótból formált Óg "ég" hieroglifa. E két jel az eget tartó világoszlopot (hegycsúcsot) ábrázolja. A jellegzetes ligatúra vagy négyezer éven át, napjainkig követhető s az ogur népeknek nevet adó, az Ószövetség által Óg királyként említett Óg úrnak a névjele. A magyar őstörténet ösvényét szegélyező elhullott jelzések ezek.



4. ábra. A frank világmodell (balra) és a székely írás (jobbra) Ak (patak, Heraklész) jele



5. ábra. A frank világmodell (balra) és a székely írás (jobbra) "ü" (ügy "folyó") jele




6. ábra. A frank világmodell lyuk/Lyukó hieroglifája (balra) és a székely írás "ly" betűje (jobbra)



7. ábra. Nap hieroglifa a frank korongról (balra) és a magyar népművészetből (jobbra) 



8. ábra. A frank világmodell Óg "ég" hieroglifája (balra) és a székely írás "o/ó" betűje (jobbra)



9. ábra. A frank világmodell sar "úr" hieroglifája (balra) és a székely írás "s" betűje (jobbra)



10. ábra. A frank korong nagy/nagyságos hieroglifája (balra) és a székely írás "n" betűje (jobbra)




11. ábra. Nap, Óg úr a Nap! - tájékoztat bennünket a frank korong egyik jelmontázsa Óg úr napisten voltáról



A frank világmodellen több rögzültnek tűnő (általánosan használt?) jelmontázs található. Ezek szimmetrikusak, ami egyrészt fokozta a szöveg olvasóira gyakorolt hatását, másrészt arra utal, hogy meghatározott nyelvi konstrukció tartozhatott hozzá. Hasonlóképpen szimmetrikus szövegeket az egyiptomi és a hettita hieroglif írásemlékek között is találunk (Varga Géza: Magyar hieroglif írás, 402. oldal). A frank világmodell szimmetrikus jelmontázsainak egyike (11. ábra) arról tájékoztat bennünket, hogy Óg úr a napisten, ám ennek a mondatnak a pontos nyelvi megfogalmazása - a többi hieroglifikus szöveghez hasonlóan - még kutatást igényel s talán sohasem jutunk el a bizonyossághoz. Ezt elkönyvelhetjük a múlt egy részének visszavonhatatlan elveszítéseként is, de magyarázhatjuk azzal is, hogy a hieroglifikus szövegek sajátossága volt a viszonylag kötetlen olvasás és értelmezés.




12. ábra. A két szimmetrikus jelmontázs olvasata (balról jobbra): Lyukó Ak Lyukó és Lyukó Ügy Lyukó, amelyek mai magyarsággal talán a Lyukó patak Lyukóé és a Lyukó folyó Lyukóé mondatokkal adhatók vissza, elképzelhető más megoldás is, pl: Lyukó a patak, Lyukó! és Lyukó a folyó, Lyukó!



A frank világmodell 12. ábrán olvasható mondatai azt bizonygatják, hogy Lyukó napisten azonos az égi patakkal (Ak istennel, Heraklésszel) és folyóval (a Tejúttal). A napisten palotáját ugyanis rendre az égig érő fa tetején képzeli el az ősvallás és ennek meroving/frank leletek ábrázolásain is nyoma van. Nem véletlen, hogy az avaroktól rabolt Conques-i Szent Fidesz-szobor koronáján lévő Ten hieroglifán lévő további szövegeknek is pontosan ez a mondanivalója (14. ábra).  



13. ábra. A frank világmodell belső körében a Nagyságos Lyukó mondat ismétlődik, amit feltehetőn egymás után olvastak, tehát ezek a mondatok egy ima szövegét alkothatták




14. ábra. Az avar eredetű Conques-i Szent Fidesz-szobor koronáján lévő Ten hieroglifa, amelynek a rajta lévő további jelekkel együtt az olvasata: Lyukó ten az Ak ügy, a sarok ügy (mai magyarsággal: Lyukó napisten az Ak folyó, az úr/sarok folyó)


A jelen cikkben tárgyalt világmodell a meroving-frank államra gyakorolt avarhun kulturális hatás (a magyar hieroglif írás) emléke.


Irodalom














A csempeszkopácsi templom, amelynek két csodaszép és tanulságos rovológiai nevezetessége is megtekinthető



A csempeszkopácsi templom kapubélletének Isten országa olvasatú hieroglifikus mondatjele



Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióvalőrségi szállás medencévelőrségi szállás SZÉP-kártyávalőrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn keresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!




Onogesius hun vezér szobra a Csinyálóház (egy különleges őrségi szállás) alatt áll és vár a Teremtővel való koccintásra


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése