2021. február 19., péntek

Legyen-e további szénhidrogénkutatás és -termelés az Őrségben?

Levelet kaptam az egyik kedves barátomtól az alábbi szöveggel. Ez egy személytelen sablonlevél, amivel rengeteg embert be lehet ugratni és a zöld zászló alatt a ballib koalícióhoz lehet édesgetni. Mivel az egyik felsőfokú végzettségemet a nemzetközi munkásmozgalom történetéből szereztem, nem okoz nagy nehézséget a rá adható válasz. Tudom ugyanis, mert a professzoraim jól a fejembe vésték, hogy ha egy pénzéhes kisebbség át akarja venni a szabadrablás lehetőségét a most uralkodó csoporttól, akkor az elégedetlen társadalmi csoportok orra előtt el kell húznia a mézesmadzagot. Ha ilyen elégedetlenek nem lennének, vagy nem lennének elegen a hatalomváltáshoz, akkor műbalhékkal elégedetlenné kell tenni azokat, akik eddig nem tudtak arról, hogy a kőolajkutatás és -termelés a legnagyobb gondjuk. El kell velük hitetni, hogy összedől a világ, ha feltárjuk a talpunk alatt lévő kincset. Más nemzetek értelmesebb lakossága nyilván a falba verné az ülepét örömében, ha szénhidrogént találnának a területükön. Egyébként pedig ki lehet azt nyerni nagyobb környezeti terhelés nélkül is, például irányított ferdefúrással, a kárt szenvedetteket pedig kártalanítani lehet. 



1. ábra. Pillanatkép az őrségi házunk udvaráról, amelyet az olajipari munkám után is kapott nyugdíjból szépítgetek


Nézzük tehát a nekem küldött levelet: 

Éppen most írtam alá ezt a petíciót: "Ne fúrjanak új kőolaj kutat az Őrségben a Nemzeti Park területén", és azt szeretném megkérdezni, hogy te is tudnád-e nevedet adni ehhez az ügyhöz.


Ez a kampány nagyon sokat jelent  és a legjobb esély arra, hogy sikeres legyen az, ha sok támogatót tudhat maga mögött. Még többet tudhatsz meg a témáról, illetve aláírhatod a petíciót itt:


A következő választ írtam rá:

Kedves barátom!

Lévén őrségi lakos és szállásadó, emberileg is, meg anyagilag is alaposan érdekelt vagyok abban, hogy az Őrségben csend és nyaralásra alkalmas nyugalom legyen. Ám ezen a saját szempontomon át tudok lépni a nagyobb közösség, az ország érdekében. Véletlenül éppen az OKGT-nél, kőolajfúrásokon kezdtem el dolgozni az első munkahelyemen és tudom, hogy az milyen környezetterheléssel jár. De azt is tudom, hogy az túlélhető és kijavítható, ezért eszembe sem jut akadályozni néhány bajkeverő környezetvédő politikai csörtéje miatt a gazdaság fejlődését. Ne dőlj be nekik te se, ha nem kötelező! Az a kőolaj azért van a talpunk alatt, hogy addig hasznosítsuk, amíg a villanyautók értéktelenné nem teszik.

Tisztelettel és üdvözlettel ...

***

Mit tehetek hozzá mindehhez zárszó gyanánt? 

Megismételhetem azt, amit az országgyűlési képviselőnk mondott nekem annak idején, amikor segítséget kértem tőle, de nem kaptam. Ugyanis egy zsaroló, akit az azóta megszüntetett építési hatóság is támogatott még törvénysértés árán is, megakadályozta a családi házam felépítését, mert nem adtam neki 600 000 Ft-ot. Ha fizetek, akkor kaptam volna építési engedélyt, de nem fizettem. Botor fejjel azt reméltem, hogy majd a hatóság, vagy pl. az országgyűlési képviselőnk segíteni fog. 

Nos, ez utóbbi azt válaszolta, amit most is mondogathatunk magunkban: - Bízom a hatóságokban.  

***

Minden állampolgári bizodalmunk ellenére is el lehet azonban mondani, hogy a hatóság is tévedhet. Példáért sem kell messzire menni. Itt van mindjárt az őrségi szennyvízkezelés esete. Ennek az lett az eredménye, hogy a hibásan tervezett, de azért hatósági engedélyt kapott magyarszombatfai szennyvízkezelő telepnek "köszönhetően" a veleméri patakból kipusztult a hal is, meg a rák is. Ma a magyarszombatfai szennyvizet autókkal hordják el Lentibe a hatósági munka nagyobb dicsőségére.  

A helyes út megtalálása közös érdek, ezért az olajkutatás és -kitermelés megoldása érdekében felvetem azt az őrült ötletet, hogy a közvetlenül érintetteket (lakosokat és vendégeket is) teljes mértékben, vagy akár a fölött is kárpótolni és ellentételezni kellene. A működő himbát pedig kirándulóhellyé, látványossággá lehetne tenni a környezet parkosításával, padok és tájékoztató táblák kihelyezésével stb. A látogatók többsége úgysem látott még ilyet, ugyan miért ne lehetne jó képet vágni egy érdekes és csendesen működő ipari látványossághoz? Ha a himba mellett minden látogató naponta kapna a MOL költségén egy ajándék almáslepényt, akkor akár növekedhetne is Őriszentpéter látogatottsága.  


Irodalom

Varga Géza: Őrségi tartalom



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése