A szarmaták hátrahagyott emlékein olyan nagy mennyiségben bukkannak fel a magyar hieroglif írás jelei, hogy az alátámasztja azokat a genetikai és történészi megfontolásokat, amelyek a szarmatákat magyarul, vagy magyarral rokon nyelven beszélő népnek tartja. A jelhasználat alapján a szarmaták a hun-magyar kultúra mindent felülíróan erős hatása alatt éltek, vagy inkább annak egyenrangú részesei voltak. A most vizsgált tárgy esetében például - a jelhasználaton túl - a szilágysomlyói hun boglár körben futó oroszlánjai, vagy a magyar népművészet táljainak peremén körben alkalmazott nagy hieroglifák jelentik a párhuzamot.
1/a. ábra. Szarmata korong a magyar hieroglif írás jeleivel, körben futó oroszlánokkal (kutyákkal, farkasokkal?) és peremén a nagy szójelekkel
1/b. ábra. Az őriszentpéteri tál peremén szintén megtaláljuk körben a nagy hieroglifákat (a Nagyságos Óg mondat részeként, a középső és alsó sorban a második jelcsoport)
A szarmata korongon több magyar hieroglifát (a székely betűk ősvallási kötődésű, szavakat jelölő előzményét) sikerült kétségen kívül azonosítanom. Közülük kettő a Nagyságos Lyukó mondatot rögzíti (2. és 3. ábra). Ez a korong központi gondolata.
2. ábra. A szarmata korong nagy/nagyságos hieroglifája (balra) és a székely írás "n" betűje (jobbra), az égbolt ívét ábrázoló jel elforgatását a rovástechnológia kényszerítette ki
4. ábra. A szarmata aranykorong köriratának oroszlánjai (kutyái, farkasai?), a korong e négyes felosztása miatt világmodellként is szemlélhető, amiből következően a fenti állatalakok a négy világtáj és az égbe vezető út jelképei lehetnek
A "köriratban" négy kölyökoroszlán (kutya, vagy farkas?) is látható (4. ábra). Mindegyiken vannak jelek, de nem pontosan azonosak, páronként eltérnek. Közülük kettőn is megjelenik a két fül között a szár "úr" jel (5. ábra). Lehetséges, hogy ezek az állatalakok is egy-egy elolvasható mondatot rögzítenek, de ezeket egyelőre nem tudjuk elolvasni.
Az állatalakok "bordái" is elolvashatók lehetnek (a székely írás "ny" betűjére emlékeztetnek), de ennek a rovásbetűnek az akrofóniáját még nem sikerült megnyugtatóan rekonstruálni (6. ábra). A Szekeres István által feltételezett "nyugat" jelentés még további igazolást kíván. Például válaszolni kellene arra a kérdésre, hogy ezen a leleten mi értelme lenne egy világtáj megemlítésének? Azt persze tudjuk, hogy egyes kultúrákban a napisten különböző megjelenéseinek (közte a napfelkeltének és a lenyugvásnak is) kialakult a tisztelete s ezen az alapon a nyugat jele is lehetne a lenyugvó Nap jelképe, ám ezt további leleteknek és megfontolásoknak kellene még alátámasztania.
Megtalálható még a körirat két állatalakján a magas szójele is (7. ábra).
5. ábra. A szarmata aranykorong szár "úr" jele (balra) és a székely írás "sz" betűje (jobbra)
Az állatalakok "bordái" is elolvashatók lehetnek (a székely írás "ny" betűjére emlékeztetnek), de ennek a rovásbetűnek az akrofóniáját még nem sikerült megnyugtatóan rekonstruálni (6. ábra). A Szekeres István által feltételezett "nyugat" jelentés még további igazolást kíván. Például válaszolni kellene arra a kérdésre, hogy ezen a leleten mi értelme lenne egy világtáj megemlítésének? Azt persze tudjuk, hogy egyes kultúrákban a napisten különböző megjelenéseinek (közte a napfelkeltének és a lenyugvásnak is) kialakult a tisztelete s ezen az alapon a nyugat jele is lehetne a lenyugvó Nap jelképe, ám ezt további leleteknek és megfontolásoknak kellene még alátámasztania.
6. ábra. A szarmata aranykorong "ny" (nyugat?) jele (balra) és a székely írás "ny" betűje (jobbra)
Megtalálható még a körirat két állatalakján a magas szójele is (7. ábra).
7. ábra. A szarmata aranykorong magas szójele (balra) és a székely írás "m" betűje (jobbra)
8/a. ábra. A szarmata aranykorong központi állatábrázolása, térdein a nagy hieroglifával, ha a korong világmodell, akkor ez egy zoomorf istenábrázolás (az isten küldötte, képviselője lehet)
Ott fent, a dombon (a kanyar után balra a harmadik portán) van a magyar íráskutatás legtermékenyebb műhelye, a veleméri Sindümúzeum, ahol egy valódi őrségi szállás is várja a falusi turizmus vándorait
A veleméri Cserépmadár szállás konyhája egykor egy őrségi parasztcsaládot szolgált disznóöléskor is, karácsonykor is, tollfosztáskor is, meg a mindennapokban is
A korong közepén van egy ötödik állatábrázolás is (8. ábra). Ez az oroszlán (kutya vagy farkas?) arról nevezetes, hogy a térdein olvasható a nagy hieroglifa. Ez az elhelyezés a Szent Korona Krisztus-zománcát (illetve általában a Szent Korona zománcain megfigyelhető jelhasználatot) idézi, mert ott is megfigyelhető, hogy előszeretettel raktak jeleket a vállra, könyökre és térdre. Ez minden bizonnyal összefügg az első emberrel kapcsolatos ősvallási hiedelmekkel, akinek a csontjaiból ugyanis a hegyek képződtek.
8/a. ábra. A szarmata aranykorong központi állatábrázolása, térdein a nagy hieroglifával, ha a korong világmodell, akkor ez egy zoomorf istenábrázolás (az isten küldötte, képviselője lehet)
8/b. ábra. A Szent Korona pártáján lévő Krisztus-ábrázolás térdén is jeleket találunk, akár a szarmata korong zoomorf istenalakjának(?) térdén, ami az ősvallási gondolat közösségére utal
Ott fent, a dombon (a kanyar után balra a harmadik portán) van a magyar íráskutatás legtermékenyebb műhelye, a veleméri Sindümúzeum, ahol egy valódi őrségi szállás is várja a falusi turizmus vándorait
Ne fogadjon el utángyártott, vagy gyanús csomagolású őrségi szállást! Valódi, rovológus által vezetett őrségi szállás csak nálunk!
A veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóház kertjében felállított Onogesius-szobor Hankó Péter szobrászművész alkotása
A veleméri Cserépmadár szállás konyhája egykor egy őrségi parasztcsaládot szolgált disznóöléskor is, karácsonykor is, tollfosztáskor is, meg a mindennapokban is
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése