Materialy po arkheologii i istorii antichnogo i srednevekovogo Prichernomor'ya cím alatt az academia.edu-n jelent meg két szaka tőr képe (1. és 2. ábra), amelyeken a magyar hieroglif írás szójelei láthatók. Ez a rovológiai jelenség beleillik ama képbe, amit a szkíta, szarmata, hun, avar és honfoglaló magyar jelhasználatról, nyelv- és írásemlékekről az elmúlt 55 év kutatásai során feltártam. A jelen cikkben e szaka tőrök rövid hieroglifikus mondatait olvasom el (3. és 4. ábra), bemutatva néhány párhuzamukat is (5 - 9. ábra). (1)
A jelhasználatban széles körben megmutatkozó rokonság a Termékeny félhold tájain egykor létezett presumér (szabír/hurri jellegű) népesség kultúrájának következménye lehet. Ezzel összhangban van, hogy eleink a szabír nevet évezredekig viselték és azt pl. a földrajzi neveinkben ma is használjuk. A Termékeny félhold tájain - a környezet és a későbbi korok jelpárhuzamai alapján - akár 50 székely írásjelpárhuzamot is használhattak. A 90-es években elvégzett akrofónia-rekonstrukciónak köszönhetően a régi hieroglifikus szövegek némelyikét el tudjuk olvasni. A déli területekről északra induló "neolitikus forradalom" magyarázza meg pl. az etruszk és a Vincsa kultúrák székelyazonos jeleit. A Kárpát-Balkán térségben ezt követően kialakuló és onnan az Altájig, meg Kínába, végül a Szejma-Turbino kultúrával Szibéria északi tájaira, az Urálba és Skandináviába is eljutó lovas fémkereskedők telepei megteremtették a később uráli-finnugornak elnevezett nyelvek kialakulásának lehetőségét.
A Jó sar mondatjel képi tartalma a "hegyen folyó" ábrázolási konvenció egyfajta megvalósítása. Azaz alul egy hegy ábrázolása látszik (ez a sarok hegye). Felette az égig csapó hullámtaraj rajza, ami egy folyót jelképez (az égi folyót, azaz a Tejutat). Ez az égi folyó azonos az istennel. Azért szerepel a horezmi érem koronáján ez a ligatúra, mert a királyi hatalom ettől az istentől származik. Ugyanez a gondolat rögzült a magyar címer hármas halmon álló kettős keresztjében is. Ez is a Tejúttal azonos istentől származó királyi hatalmat hirdeti, csak más jelekkel.
8. ábra. A nagyszentmiklósi kincs egyik edényén a hátrafelé nyilazó fejedelem(?) fejdíszén a Jó sar (mai magyarsággal: Jó úr), emberarcú hátasának fején pedig a szimmetrikus Nagy sar (mai magyarsággal: Nagyúr) mondat olvasható
Aidos Chotbaev, Igor Goraschuk (2025): Materialy po arkheologii i istorii antichnogo i srednevekovogo Prichernomor'ya Proceedings in Archaeology and History of Ancient and Medieval Black Sea Region, (A szaka elit fegyverei: Díszített tőr rekonstrukciója, Kísérleti modellezés módszerének alkalmazása), Kazahsztán, Almati, https://doi.org/10.53737/2713-2021.2025.32.90.001, elérhetőségek: goraschuk@mail.ru, archtopmail@mail.ru, maiaskjournal2008@gmail.com
Varga Géza (2017): Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest
Varga Géza (2018): Volterra etruszk múzeumának magyar jelek párhuzamával megírt vázája
Varga Géza (2023): Zamárdi avar szijvég a Ragyogj nagyságos jó úr mondattal
Varga Géza (2025): Szkíta tartalom
Varga Géza (2025): Szarmata tartalom
Varga Géza (2025): Hun és avar tartalom
Varga Géza (2025): Honfoglaló tartalom
Shan M. M. Winn (1981): Pre-writing in southeastern Europe: The sign system of the Vinca culture ca 4000 B.C. Westwrn Publishers, Calgary, Alberta








Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése