2020. október 24., szombat

Tászoktetői rovásírásos kövek építési felhasználásáról

A veleméri Sindümúzeumban járt 2020. októberében a ditrói születésű Ferenczi Melinda, akivel hosszan beszélgettünk a székely írásról és másról is. Közben említést tett arról, hogy Tászoktető Ditróhoz tartozik s a nagyapjának volt földje Tászoktetőn. A régi öregektől azt hallotta, hogy a tászoktetői rovásírásos kövek egy része a szomszédos Salamás iskolájának az alapjába került, az iskola építésekor. Mivel az alapot a régi székely szokás szerint agyagba rakhatták, van esély arra, hogy a feliratok jó része épen megmaradt az iskola alapjában. 



1. ábra. Barátosi Lénárth Lajos könyve a tászoktetői rótt kövekről


Mivel sokan fájlaljuk e rovásemlékeink elveszését és sokakban felmerült, hogy ezek miért tűntek el, érdemesnek gondoltam az adat feljegyzését. 



2. ábra. Salamás község látképe


Irodalom


Írott kövek és régi utak nyomában: régészeti kutatás zajlik a Tászok-tetőn (szekelyhon.ro)

Ferenczi Sándor: A tászoktetői székely (?) rovásírásos sziklakarcolat (1938)

Rovások hegye - a Tászoktető (egyszeruek.blogspot.com)

Varga Géza: Sindümúzeum (tárlatvezetés és tárgyak)







Ne fogadjon el utángyártott, sérült csomagolású, vagy rosszarcú eladó által kínált Cserépmadár szállás és Csinyálóházat! Rovológus által vezetett hiteles őrségi szállás csak nálunk!  



Kétségtelen, hogy elfogult vagyok, mert teljes szívemből szeretem az Őrséget és a szállásunkat, de Ön is így járhat, ha egyszer nálunk nyaral! Hívja most a 06(20)534-2780-as telefonszámot!


1 megjegyzés:

  1. Csaba Baliga
    ...a tászoktetői róvás-írásos dolgokhoz nekem is vannak érdekes információim...

    Géza Varga Mi az? Közöld velünk is, légyszi!

    Csaba Baliga Pár esztendővel ezelőtt Svájcban voltam egy kiránduló csoporttal az úgynevezett HUN-völgyet látogattuk meg. A csoportban túlnyomórészt a MTA tagjai és történészek voltak. A 47 személyből 30 Dr. titulus tulajdonosa. Ezt azért írom, hogy nehogy valami komolytalan kalandozásra gondoljon bárki is. Ott találkoztam egy olyan személlyel aki visszavonulva a világtól a Matterhorn tövében él. Ez az emberke a Vatikáni svájci gárdának volt a tagja két évtizeden át. Mutatott egy térképet amit elmondása szerint a Vatikán levéltárából hozott ki. Ezen a térképen Tászoktető volt megjelölve. Azt mondta, hogy ott azon a helyen van egy bizonyos útmutatás ahonnan meg lehet tudni , hogy hol van eltemetve ATILLA a hunok királya! Én addig nem tudtam semmit Tőszoktetőről...elmentem...megkerestem és megtaláltam azokat a dolgokat amelyeket ez az ember mondott. Sajnos Gyergyóben nem találkoztam azzal az emberrel akit kerestem otthonában és állítólagosan sokat tud erről a helyről....Mindenképp vissza fogok menni Svájcba és ennek az embernek viszek egy két dolgot amit ott találtam...érdekes a dolog...... Atillával kapcsolatban nem tudtam meg semmit-de hogy állítása igaz arra van bizonyítékom. Remélem el fog még árulni kicsit többet is...hiszen biztos vagyok benne hogy sok mindent is tud. Amikor Rátzingert a volt német pápát lepuccsolták azóta a külvilágtól elszigetelve él teljesen visszavonulva magányosan és képeket fest! A Hun völgyben élő négyezer lakósból egyedül ő vallja magát nyilvánosan Atilla leszármozottjának....

    VálaszTörlés