Az alucsajdengi (Észak Kína) leletek közül a billegő türkizfejű madárkával ellátott hun korona a legismertebb (ordoszi, vagy hohhoti koronaként emlegetik). Írástani-nyelvi jelentősége van az alucsajdengi leletek közül az alább bemutatott, ám kevésbé ismert hun jelvénynek is (1. ábra).
1. ábra. Az alucsajdengi hun jelvény (középen) olvasata: Jóságos Lyukó magas köve, a hun jó, Lyukó, magas és kő hieroglifák az ábra bal oldalán, a nékik megfelelő székely "j", "ly", "m" és "harmadik k" rovásbetűk a jobb oldalon (fentről lefelé)
A jelvényen két - hieroglifákból kialakított - ábrázolási konvenciót is megtalálunk.
- Az egyik az "eget tartó fa/folyó" ábrázolási konvenció.
Ezen belül a jóságos Lyukó jelpár felel meg az istennel azonos égig érő fának (pontosabban folyónak, mert a jó jel az égig csapó hullámot ábrázolja, jó szavunk pedig egykor "folyó" jelentésű is volt). A hunok magyar nyelvére utal, hogy az istenünk állandó jelzője ma is a jó, ami nem csak az Isten jóságos voltára, hanem az égi folyóval való azonosságára is utal.
A magas kő jelpár úgy borul a jóságos Lyukó jelpár fölé, ahogyan az égbolt ível az égig érő fa/folyó (a Tejút) fölött. Ebből következően a magas kő elsősorban az áttetsző kőből elképzelt égbolt neve lehet s csak másodlagosan vonatkozhat az égi kőboltozatot felidéző, a vallásos tisztelet helyszínéül szolgáló földi sziklákra és lépcsős toronytemplomokra (1).
2. Hun eredetű, vagy hun hatást tükröző osztrogót csat, az áttetsző kristályból lévő égbolt felidézésével (az eget tartó világoszlopot a csatnyelv jelképezi)
- Az alucsajdengi hun jelvényen megtalálható másik ábrázolási konvencióról, a magas kőről részletesen írtunk a Magyar hieroglif írás c. kötetben.
További írástörténeti tanulságot jelent, hogy az alucsajdengi hun jelvény pereme is kiolvasandó jeleket képez. A peremen kialakított jelek szokásáról az Osztrogót turulok a hieroglifikus "Lyukó a nagy folyó" mondattal c. cikkben írtam és fel is soroltam néhány hasonló leletet.
3. ábra. Hun csat, a csatnyelven Bél fiúisten X alakú szójelével (a székely írás "b" betűjének megfelelőjével)
Jegyzetek
(1) E magyarázatot (miszerint a hunok az égboltot áttetsző kristályból lévőnek gondolták és magas kő-nek nevezték) támogatja, hogy az európai hun kori, vagy azt követő évszázadok leletanyagában több olyan csatot is találunk, amelyeknek az íve kristályból van kialakítva (2. ábra). A hun és szarmata csatok esetében ismételten tapasztaljuk, hogy a csatnyelv az égig érő fával azonos fiúistent (3. ábra), a csat íve pedig a fölötte lévő kristály-égboltot jelképezi (2. ábra).
Irodalom
Varga Géza: Magyar hieroglif írás
Varga Géza: A székely írás "harmadik k" jele
Varga Géza: Kérdés és felelet a "magas kő" ábrázolási konvenció kapcsán
Varga Géza: Párthus turul a "Magasságos Lyukó köve" mondattal
Varga Géza: Magyar hieroglif írás
Varga Géza: A székely írás "harmadik k" jele
Varga Géza: Kérdés és felelet a "magas kő" ábrázolási konvenció kapcsán
Varga Géza: Párthus turul a "Magasságos Lyukó köve" mondattal
Varga Géza: A honfoglalók és az indiánok "magas kő" tisztelete közös forrásból származik
Varga Géza: Osztrogót turulok a hieroglifikus "Lyukó a nagy folyó" mondattal
A veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóház (egy százéves parasztházból kialakított igazi őrségi szálláshely) várja Önt!
A magyar írástörténet kutatását támogatja, ha nálam nyaral a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóházban, egy hiteles őrségi parasztházban
A veleméri Cserépmadár szállás kertjében, kávé mellett
Volt szerencsém a milánói Boscolo-ban, egy ötcsillagos szállodában eltölteni néhány napot és állíthatom, hogy a magas színvonalú kiszolgálásnak volt egy súlyos hibapontja: az alkalmazottak egy szót sem szóltak a magyar írástörténetről s a szállodai környezetben sem volt egyetlen rovásfelirat sem. Ha Ön ezt a súlyos nyaralási malőrt el szeretné kerülni, akkor hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot!
Egy jellegzetes szobabelső a veleméri Cserépmadár szálláson
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése