2019. január 1., kedd

Cucuteni idolok magyaros jelekkel

A neolitikus Cucuteni kultúra 5-7 000 évvel ezelőtt virágzott a Marostól és a Prutig terjedő vidéken. A kultúrának nevet adó Prut-menti Cucuteni község nevét a magyarok esetenként - félig tréfásan - Kukutyinnak ejtik, bár az eredeti Kukutyin, amely a "zabhegyezésről" lett híres, a Maros mentén található (a mondás keletkezésére az adott okot, hogy egyszer egy árvíz miatt az érett zabot csónakból kellett learatniuk). 


1. ábra


E cikk számára a cucuteni kultúra a jelei miatt érdekes, mert ezek egyértelműen rokonságban vannak a székely írás (pontosabban a szójeleket alkalmazó magyar hieroglif írás) jeleivel.  Úgy tűnik, hogy e kor kultúrái a Kárpát-medence és a Balkán vidékén egyaránt használták a székely írás jeleinek megfelelőit. Itt csupán néhány kukutyini idol jeleit írom le, amelyek rajzát Darai Lajos egyik írásából vettem át: Tanuljuk együtt, milyenek vagyunk! (10.) Cser Ferenc és Darai Lajos: A függetlenség megőrzése. A rajzok eredeti forrása itt.





2/a. ábra. A kukutyini idolok Atya földje mondatjele (ligatúrája)



2/b. ábra. A székely írás "ty" (atya) és "f" (Föld) jele, a fenti ligatúra alkotóelemeinek megfelelői





3/a. ábra. Kukutyini idolok lyuk/Lyukó jele (ez a napisten nevét jelöli és azt fejezi ki, hogy az Isten minden jó forrása)



3/b. ábra. A székely írás "ly" (lyuk/Lyukó) jelének két alakja (a bal oldali az ecsettel és pennával íráshoz, a jobb oldali pedig a rovástechnológiához alkalmazkodott jelforma)



4/a. ábra. Az 5. kukutyini idol Szár ten (mai magyarsággal: úristen) mondatjele egy ligatúra, amelynek mindkét összetevője az Istennel azonos égig érő fát ábrázolja





4/b. ábra. A székely írás "nt/tn" (Ten) jele (balra), egy magyarszombatfai tányér szár "úr" hieroglifája (középen) - e két szójelből áll az 5. sz. kukutyini idol 4/a. ábrán látható Szár ten "úristen" ligatúrája, végül a székely írásnak a szár hieroglifából kialakult "sz" betűje (jobbra)



5. ábra. A 6. kukutyini idol Dana szár "Dana úr" mondatjele (az erdélyi magyarok ma is használják a Dana verjen meg! mondást az Isten verjen meg! helyett)



6. ábra. A 6. kukutyini idol világmodelljének közepén a kereszt alakú Dana hieroglifa jelzi az Isten helyét a világ közepén, a világmodell sarkaiban pedig az ég hieroglifa egyik változata jelzi az égbe vezető út helyét



7. ábra. A kukutyini Dana jel (balra) és a székely írás "d" (Dana) jele (jobbra)



8. ábra. A feltételezhető kukutyini ég jel (balra) és a székely írás "g" (ég) jele (jobbra)


A 6. idolon látható világmodell sarkaiban lévő jelet két ok miatt is ég-nek olvastuk. Egyrészt, mert a világmodellek sarkaiban gyakori az ég hieroglifa, másrészt, mert a sarokjelkép alakja - bár nem azonos - de emlékeztet a székely írás "g" (ég) jelére (8. ábra). El kell azonban mondanunk, hogy ez a kukutyini sarokjelkép (amelyhez hasonlót többet is találunk a régmúlt jelei között), elolvasható Nagyságos Lyukó alakban is s ez esetben a jelformák tökéletesen egyeznek. 











A magyar írástörténet kutatását támogatja, ha nálam nyaral a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóházban, egy hiteles őrségi parasztházban 




veleméri Cserépmadár szállás kertjében, kávé mellett


Javaslom az olvasónak, hogy - amennyiben még nem tudja, hogy hol tölti el a nyaralásra szánt időt - akkor látogasson meg Veleméren és pihenjen nálam a Cserépmadár szállás és Csinyálóház nevű szálláson! Ez esetben módunk lenne néhány rovológiai tárgyú beszélgetést összekapcsolni az őrségi szálláson eltöltött hétvégével, vagy huzamosabb idejű nyaralással. Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióvalőrségi szállás medencévelőrségi szállás SZÉP-kártyávalőrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn szempontok alapján keres magának őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet, akkor nálunk megfelelő terepet talál. Nyilvánvaló, hogy különleges élményben lehet része. Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek csak itt és csak nálunk kaphatják meg ezt a legjobbaknak való szellemi csemegét. Volt szerencsém a milánói Boscolo-ban, egy ötcsillagos szállodában is eltölteni néhány napot és állíthatom, hogy az igen magas színvonalú kiszolgálásnak volt egy súlyos hibapontja: az alkalmazottak egy szót sem szóltak a magyar írástörténetről s a szállodai környezetben sem volt egyetlen rovásfelirat sem. Ha Ön ezt a nyaralási malőrt el szeretné kerülni, akkor - amennyiben javasolhatom - hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot!



Egy jellegzetes szobabelső a veleméri Cserépmadár szálláson

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése