2019. július 9., kedd

Magyarszombatfai csupor Dana ten mondatjele

Idősebb Albert Attila fazekas mester magyarszombatfai házi múzeumában lehet megcsodálni ezt a szép és jellegzetes díszítésű fazekasedényt. A felületes szemlélő csak egy virágot lát az edény falán, ám ez az edény a magyarlakta világban sokfelé megtalálható, ugyanezzel a szerkezettel, ami a képszerkezet egykor volt ősvallási jelentőségére utal. Ezt a szerkezetet szójelekből álló ligatúrának (mondatjelnek) értelmezve a Dana ten (mai magyarsággal: Dana isten) alakban lehet elolvasni. Az ágak végein lévő tulipánokat ugyan Isten alakban el lehetne olvasni, ám lehetséges, hogy ezek nem tartoztak a kiolvasandó jelek közé. 

Dana az ősvallás istenének régi neve. Erdélyben néha ma is használják a Dana verjen meg! mondást az Isten verjen meg! helyett. A magyar krónikák királylistáiban Thana leszármazottja Nimród s az ő fiai Hunor és Magor, akiktől a hunok és a magyarok származtak. A legrégebbi nemzetek ugyanis isteni őst tudtak királylistáik elején. Ha a királylisták elejére más nevek is kerültek, akkor az a későbbi korok tudálékos, vagy rég elfelejtett politikai szándékokat kifejező bővítése lehet. Berze Nagy János szerint a magyar néphitben az égig érő fa azonos az Istennel. Ennek köszönhető - teszi hozzá e sorok írója - hogy a virágcsokorként ábrázolt égig érő fán oly gyakori az Isten-ként elolvasható tulipán.



 1. ábra. A magyarszombatfai Albert Attila házi múzeumának dísze a Dana ten mondatjeles csupor





2. ábra. A kereszt alakú virág a Dana szójel (a tulipánhoz hasonló szárvégek Isten olvasatúak), az alatta lévő kacskaringók a tengely csonkjával egyetemben a Ten "isten" szót jelölik


3. ábra. A virágkereszt alakú népi Dana ten mondat előzményei és párhuzamai a székelyderzsi rovásírásos tégláról (balra), a Nagy Károly által az avaroktól elrabolt kincsek között - ez hasonlít leginkább a népi virágkereszt elrendezésére - (középen) és egy magyarországi hun ékszer Dana ten mondatjele (jobbra)




4. ábra. A székely írás "d" (Dana) és "nt" (Ten) jele


Újabb adatot találtunk, amelyik azt bizonyítja, hogy a magyar népművészet gyakran alkalmazott motívumai a szkíta-hun-avar korszakból  őrződtek meg. A Dana ten mondat, amit a fenti hieroglifikus szövegekben azonosítottunk, egy reánk maradt avarhun mondat. Nem csak a népdalainkat énekelték a sztyeppi királyi udvarokban, nem csak a mondatainkat ismételgették a vallási szertartásaik során, hanem a jeleinket is a szkíta-hun-avar eleinktől kaptuk.












A csempeszkopácsi templom, amelynek két csodaszép és tanulságos rovológiai nevezetessége is megtekinthető



Őrségi csupor a kereszt alakú virágkompozícióvá vált Dana és alatta a két kacskaringók és a tengely által alkotott ten szójelekkel, az együttes olvasatuk: Dana ten (mai magyarsággal: Dana isten


Ha Ön, kedves olvasó eddig eljutott a cikk olvasásával, akkor megérdemel egy kis ajándékot, egy különleges nyaralási ötletet.  Elfogadna olyan ajánlatot, amiben nem csak őrségi szállás, hanem némi kulturális csemege is van? Akkor megtalálta! Ajánljuk magunkat! Ez persze nem mentes minden önérdektől, viszont kétségtelenül egyedi. Az általunk javasolt őrségi szálláson a magyar hieroglif írásról is folytathat eszmecserét, nem is beszélve a Sindümúzeum díjtalan meglátogatásáról az itt eltöltött nyaralás alkalmával. S mindez (a beszélgetés és a Sindümúzeum is) teljesen díjtalan. Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióvalőrségi szállás medencévelőrségi szállás SZÉP-kártyávalőrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn keresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek, mint feltehetően Ön is,  aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!




Onogesius hun vezér szobra a Csinyálóház (egy különleges őrségi szállás) alatt áll és vár a Teremtővel való koccintásra

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése