2020. október 29., csütörtök

Tibeti rituális kanna magyar hieroglifákkal

Tibet azért is érdekes a magyar keletkutatás számára, mert a heftaliták története Tibet északi részén kezdődött s a heftalita Hun Birodalomból indultak a Kárpát-medencébe a magyarul beszélő szabírok és avarok is. Ezzel függhet össze, hogy Tibetben is találunk magyar hieroglifákat, amelyek leírását a Magyar hieroglif írás c. kötetben adtam közre. A jelen cikkben egy ezüstből és borostyánból készített buddhista szertartási edény jeleit mutatom be (1. ábra).



1. ábra. A tibeti szertartási kanna


A tibeti kanna ábrázolási konvenciói

A tibeti kannán megtaláljuk a magyar hieroglif írás "magas kő", "eget tartó fa" és "Ak ügy" ábrázolási konvencióit. Az ábrázolási konvenció az ősvallás számára fontos, elolvasható hieroglifákból alkotott kép.



2/a. ábra. A "magas kő" ábrázolási konvenció a kanna csúcsa alatt van, az Istennel azonos világoszlop elolvasható jelekből alkotott térbeli modelljének alapja és lépcsője, a világoszlop olvasata: Magasságos Lyukó Nap köve (a Lyukó és a Nap szójelek fentről nézve látszanak)



2/b. ábra. A thai uralkodó koronája szintén a világoszlopot ábrázolja, az uralkodót a világoszloppal (az Istennel) azonosítja, egy thaiföldi utamon kapott magyarázat szerint az oldalán lévő peremek azt a lépcsőt jelképezik, amelyen fel lehet jutni az égbe



3/a. ábra. Az "eget tartó fa" ábrázolási konvenció a nagy és a szár "úr" hieroglifákból áll, az olvasata Nagy szár (mai magyarsággal: Nagyúr)



3/b. ábra. IX. századi bolgár, vagy kazár (azaz magyar?) függő részlete az "eget tartó fa" ábrázolási konvenció



4/a. ábra. Az "Ak ügy" ábrázolási konvenciót egyetlen meghajlított ezüstdrót két nézete alkotja, az olvasata mai magyarsággal: Heraklész folyó "fiúistennel azonos folyó", nem véletlenül éppen ott szerepel, ahol a kannából kifolyik a folyadék (a kiöntőcső két nézete is ennek felel meg)



4/b. ábra. A makói avar kereszt (VI. szd.) nem feltétlenül keresztény, inkább pogány, vagy átmeneti jellegű, mert a központi forrásból négy irányba induló szent folyókat ábrázolja magyar hieroglifák segítségével, amelyek közül az Ak ügy jelpárok - a tibeti kannához hasonlóan - egy-egy folyót jeleznek 





A tibeti kanna hieroglifái



5/a. ábra. A tibeti kanna egyik hieroglifája 



5/b. ábra. A tibeti kanna másik  hieroglifája 



6. ábra. A tibeti kanna lyuk/Lyukó hieroglifája 



7. ábra. A tibeti kanna  hieroglifája 



8. ábra. A tibeti kanna magas hieroglifája 



9. ábra. A tibeti kanna nagy hieroglifája 



10. ábra. A tibeti kanna sar/szár "úr" hieroglifája 



11. ábra. A tibeti kanna ügy "folyó" hieroglifája 



12. ábra. A tibeti kanna Ak "patak, Heraklész" hieroglifája 


A kanna mondanivalója

Már a neolitikumtól kezdve Eurázsiában is, meg Amerikában is dokumentálható az a törekvés, hogy az edények elolvasható "díszítése" a Teremtőt és a Teremtés helyszínét, az Édent idézze. Ezzel függ össze az is, hogy a magyar edény szó hasonló az Éden nevéhez. Ugyanezt tapasztaljuk e tibeti szertartási kanna esetében is.
 
A tibeti kanna a napistennel azonos (véle koronázott) világoszlopot illusztrálja és azt szemlélteti, hogy tőle származik az életet adó víz (ital). Ezt újfent megerősíti a kanna kiöntőjének Ak ügy (mai magyarsággal: Heraklész folyó) olvasata. Azt hirdeti, hogy az élet Lyukó napistentől származik, a szent folyók forrása maga az Isten (1).

Az Ak ügy jelpár más esetekben is folyóknak megfelelő helyen jelenik meg (4/b. ábra). A tibeti kanna kiöntője megerősíti a jelpár eddigi értelmezéseit: valóban egy isteni eredetű, istennel azonos folyóról van szó.

A tibeti kanna Ak ügy jelpárosa, valamint további jelei használatának is az avar jelkészletben találjuk meg a folytatását. Ezt a heftaliták (a magyarul beszélő hunok, szabírok és avarok) Tibetben kezdődő és a Kárpát-medencébe vezető története teszi érthetővé.


Jegyzetek

(1) A körbe zárt pont alakú jel jelentése ezért kétarcú. Egyrészt "Nap, napisten" (egyiptomi és kínai írás), másrészt "lyuk, kút, forrás" (sumér és magyar hieroglif írás).


Irodalom

Varga Géza: Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2017.











Kétségtelen, hogy elfogult vagyok, mert teljes szívemből szeretem az Őrséget és a szállásunkat, de Ön is így járhat, ha egyszer nálunk nyaral! Hívja most a 06(20)534-2780-as telefonszámot!


2 megjegyzés:

  1. Az uralkodó trónján a háta mögötti párna négy sarkán a zsinórozás "sarok isten" gyanús formáció.
    A párna közepén gauda madár képe van. A gauda Kelet-Ázsiában
    Turul gyanús jelkép, szerintem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valóban gyanús. Sok hasonló akad mindenütt. Ezek a valamikor értett szó. és mondatjelek lassan átmennek puszta díszítésbe. Köszönöm!

      Törlés