2019. szeptember 3., kedd

A Chillon-i gótikus láda ismerős jelei

Chillon középkori vára a Genfi-tóba benyúló sziklaszigetre épült és szinte érintetlenül maradt fent napjainkig. A várkastély egyik termében egy sor régi láda látható, amelyek közül e cikkben egy gótikus láda ismerős jeleit mutatom be (1. ábra). 

Amint azt az alábbi ábrákon szemléltetem, a jelek némelyike meglepően közel áll egyes magyar jelekhez, ezért némelyiknek az elolvasását is megkísérelhetjük, amivel magyar mondatokhoz jutunk (1). Bár a ládánk jeleinek hasonlósága nem a véletlen egyezéssel, hanem a rokonsággal magyarázható (amit a Nemetz Tiborral elvégzett valószínűségszámításunk is alátámaszt), e meghökkentő párhuzamokból a rokonság mikéntjére vonatkozó végleges következtetéseket aligha vonhatunk le. A jelkészletek kapcsolódhattak a hun kortól kezdve az Árpádok koráig. Szívet melengető lenne arra gondolni, hogy Árpádházi hercegnő kelengyeládája volt - ám ez alig több találgatásánál. A hasonlóságok - természetesen - magyarázatot kívánnak, ám ezt további kiterjedt jeltörténeti kutatásokkal kell még megalapozni. A rokon jelkészletek apró eltérései és azonosságai pontosabb választ is adhatnak. 




1. ábra. A gótikus láda






2. ábra. A láda sarkának jelei




3. ábra. A láda aljának egyik jele Dana ős földje alakban olvasható el





4. ábra. A láda aljának másik jele Lyukó Dana földje alakban olvasható el



5/a. ábra. A láda aljának másik jele a Dana hieroglifa fát ábrázoló változata







6/a. ábra. A láda legérdekesebb jele összetett: az égig érő fa jelképe (fent) és az Orion csillagképet ábrázoló Nimród tamga (lent), a hun-magyar dinasztia nemzetségjele is hasonló volt





6/b. ábra.  Az Anau-i pecsétnyomó (középen) balról második jele és egy kaitag szőnyeg motívuma (fent jobbra) emlékeztet a gótikus láda Nimród tamgájára, a bal felső sarokban a pecsétnyomó jeleinek lehetséges feloldása a székely jelek segítségével



 6/c. ábra. Alsópáhoki tál égig érő fája, Czibor Imre műhelyéből


6/d. ábra. Az őriszentpéteri tál égig érő fája is három "gyökéren" áll




6/e. Magyar tamga a Néprajzi Lexikonból


Jegyzet

(1) A láda jeleinek magyar olvasata - nemzetközileg elterjedt jelkészlet esetén - nem feltétlenül jelenti azt (bár ez a legkézenfekvőbb), hogy a láda készítője magyar mondatot kívánt rögzíteni. Nagyon sok más megoldás is elképzelhető: például minden nemzetnek külön szójel-készlete lehetett (ez azonban jórészt csak feltételezés, hiszen ezeknek a hieroglifikus jelkészleteknek a feltárása még nem történt meg), vagy némelyik képszerű ligatúrát már jelentést feledve, puszta díszítőelemként is alkalmazhatták. Az alternatívák közötti választáshoz alapos szójel-történeti kutatásokra lenne szükség. A biztosabb ítélet érdekében fel kell tárni a korszakokra és a földrajzi területekre jellemző jelhasználatot s ezek rokonsági kapcsolatait. A közös jelhasználat kialakulásában szerepe volt a hun-avar és Árpádházi jelkészletek több időpontban történt nyugati megjelenésének (7. ábra).


7. ábra. A Nagy Károly által elrabolt avar kincsek egyike a Conques-i kincstárból a Dana ten országa mondattal, középen az avar hieroglifák, alul a nekik megfelelő magyar jelek


Irodalom

Chillon vára (wikivand)  

Varga Géza: A II. karosi temető 29-es sírjából előkerült tarsolylemez hieroglifikus mondata



Varga Géza: Nemetz Tibor matematikus rovológiai jelentőségű valószínűségszámítása

Varga Géza: Az Írástörténeti Kutatóintézet 2019-es alpesi expedíciója










A csempeszkopácsi templom, amelynek két csodaszép és tanulságos rovológiai nevezetessége is megtekinthető



A csempeszkopácsi templom kapubélletének Isten országa olvasatú hieroglifikus mondatjele



Ha Ön, kedves olvasó eddig eljutott a cikk olvasásával, akkor megérdemel egy kis ajándékot, egy különleges nyaralási ötletet.  Elfogadna olyan ajánlatot, amiben nem csak őrségi szállás, hanem némi kulturális csemege is van, ami nem kerül túl sokba? Akkor megtalálta! Ajánljuk magunkat! Ez persze nem mentes minden önérdektől, viszont kétségtelenül egyedi. Az általunk javasolt őrségi szálláson a magyar hieroglif írásról is folytathat eszmecserét, nem is beszélve a Sindümúzeum díjtalan meglátogatásáról az itt eltöltött nyaralás alkalmával. S mindez (a beszélgetés és a Sindümúzeum is) teljesen díjtalan. Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióvalőrségi szállás medencévelőrségi szállás SZÉP-kártyávalőrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn skeresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek, mint feltehetően Ön is,  aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!




Onogesius hun vezér szobra a Csinyálóház (egy különleges őrségi szállás) alatt áll és vár a Teremtővel való koccintásra

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése