Az acedemia.edu-n olvasható Yarygin S.A., Sakenov S.K., Ilderyakov N.N. (Asztana, Kazahsztán) cikke, amelynek címe: Tamgák és petroglifák a Kairakkol és a Karakungei-hegységben (2022–2023-as kutatási anyagok alapján). Mint azt írják, a jelek többsége tamga, amelyekhez közvetett analógiákat találnak a Fekete-tenger északi vidéke, Ustyurt, Dél-Kazahsztán, Dél-Szibéria és Mongólia nomádjainak jeleiben. Cikkükben szerepel egy hun-szarmata jellegű, a világfával azonos istent megnevező hieroglifikus (ősvallási kötődésű szójelekből alkotott) mondatjel (1. ábra) és egy további hasonló is a Karakungei hegységből (2. ábra). A szerzők nem adnak olvasatot az általuk tamgának nevezett írásemlékekhez.
1. ábra. A világfával azonos isten hun-szarmata korú szimmetrikus mondatjele a krími Boszporuszból (V.Sz. Dracsuk nyomán), az olvasata: Lyukó ten Jó Dana (mai magyarsággal: Lyukó ten a jóságos "folyóval azonos" Dana "atyaisten"), az ábra jobb szélén lentről felfele a székely írás "j" (jó "folyó"), "d" (Dana), "ly" (lyuk, Lyukó) és ten "isten, élet" jelei láthatók
A hazai néprajztudomány által nyilvántartott magyar tamgák (nemzetség- és birtokjelek) vizsgálata azt eredményezte, hogy mintegy a felük elolvasható a magyar hieroglif írás segítségével. A szkíta, szarmata és hun hatás eredményezhette, hogy nincs ez másként a keleti sztyeppe tamgái esetében sem. A jelen cikkben bemutatott mindkét tamga (szójelekből alkotott ligatúra) tartalmazza a világfát ábrázoló ten "isten, élet" hieroglifát és a többi jelük is magyar hieroglifák közül való. Ezért alkalmas adatot jelentenek az elmúlt évben a hazai tudományos körben kibontakozott, ám megfelelő választ nem eredményező világfa vita megoldásához is.
Pócs Éva ugyanis azt állította, hogy a honfoglalóknak nem volt világfa képzetük, s amiről ezt gondolják, azoknak a világfa volta nem bizonyítható, a jelentésük nem értelmezhető. Mondta ezt akkor, amikor a múzeumok polcain százszámra találhatók honfoglalás kori és egyéb korú világfa ábrázolások, amelyek az elolvashatóságuk folytán jól értelmezhetők is. A vitában megszólaló, húsznál is nagyobb számú tudós ugyanígy nem tudta azonosítani e világfa ábrázolásokat, mert a világfa eddigi hiányos meghatározása erre nem adott lehetőséget. Ugyanis a kutatók természethű ábrázolást kerestek, miközben a világfa jelszerű, miképpen e kazah tudósok által bemutatottak is. Az akadémikus tudomány azonban egy évszázadon át tudatosan akadályozta a kutatást és félretájékoztatta a székely írás iránt érdeklődőket (erre sajnálatos példa a 2021-ben megjelent MTA rováskorpusz is). Amiből következően a kutatók különösen tájékozatlanok a hieroglifáinkat illetően. A székely írás kutatásának elhanyagoltsága miatt a világfa vita eleve kudarcra volt ítélve s az eredménytelensége törvényszerűen következett be.
A napokban meghirdetett Elolvasható világfa konferencia e tudományhoz méltatlan helyzeten kíván segíteni a kazah tudósok által bemutatott világfa ábrázolások elolvasásával.
2. ábra. Elolvasható antropomorf mondatjel a Karakungei hegység egyik hágójáról, az olvasata: Nagy ős ten (mai magyarsággal: Nagy isten), az ábra jobb szélén fentről lefele a székely írás ős és ten "isten, élet" szójele, valamint "n" (nagy) betűje (ez utóbbi jel a rovástechnológia követelményének megfelelően vízszintesből függőleges állásúra fordult)
Irodalom
С.А. Ярыгин, С.К. Сакенов, Н.Н. Ильдеряков: ТАМГИ И ПЕТРОГЛИФЫ В ГОРАХ КАЙРАККОЛЬ И КАРАКУНГЕЙ (ПО МАТЕРИАЛАМ ИССЛЕДОВАНИЙ 2022–2023 ГОДОВ), 2024. ПОВОЛЖСКАЯ АРХЕОЛОГИЯ №3 (49), Tamgas and Petroglyphs in the Kayrakkol and Karakungey Mountains based on research materials 2022 2023 Povolzhskaya Arkheologiya 3 (49) 2024.
V.Sz. Dracsuk: Jelrendszerek a Fekete-tenger északi régiójában. (Tamgák az észak-pontuszi peremvidék antik világában az első században). Naukova dumka, Kijev, 1975. (oroszul).
Pócs Éva: A honfoglaló magyarok világfája a kutatói illúziók fényében. rekonstrukció, konstrukció, dekonstrukció. In Bárdos Dániel–Tuboly Ádám Tamás (szerk.): Emberarcú tudomány. Áltudományok és összeesküvés-elméletek szorításában, 283–324. Budapest: Typotex Kiadó. 2023.
Varga Géza: Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2017.
Varga Géza: A világfa vita
Varga Géza: Hieroglifikus birtokjeleink
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése