Viktor M. Dyakonov, Kunney A. Pestereva, Alexander D. Stepanov & Owen K. Mason neve alatt jelent meg a The spread of metal and metal productiontechnology in the Far Northeast and Alaska overthe second millenium BC to the first millenium AD című cikk a World Archaeology, majd az academia.edu hasábjain. E cikk mutatja be a Khotu-Tuulaakh lelőhelyről előkerült alábbi bronzkardot (1. ábra). Mint írják, már a XIX. században ismertek voltak, a XX. században pedig megszaporodtak az Eurázsia távol-északkeleti tájain felbukkant bronztárgyak. Nagy mennyiségű olyan tárgyról van szó, amelyeket fejlett gyártási technikákkal tökéletesen alakítottak ki. A példák közé tartozik az az egyedi formájú bronzkard, amelyet a lecsapolt Sil alján tártak fel Khotu-Tuulaakh lelőhelyen. A szerzők a bronzleletek kapcsán szkíta és kelta stílust emlegettek, de az egyedi kialakítást is hangsúlyozták. A bronzleletek korát a Kr. e. VIII. és a VI. század közé tették.
Hozzátehetem, hogy a bronzkard markolatán jelek vannak s e korban Szibéria jelhasználatát a fejlett fémművességgel rendelkező hunok határozták meg. Ők talán a Seima-Turbino kultúra (Kr. e. 2200 - Kr. e. 1900) örökösei. Illusztrálja ezt a fémkohászat terén ismert fejlettséget az Ar Guntnál talált, Kr. e. III. századi hun öntöttvas-üst. "Bár az üst mint eszköz a korábbi évszázadok leletanyagában a belső-ázsiai formai előzmények között megtalálható, a most helyreállított darabot alapanyaga, technikai kivitele és mérete teszi egyedivé, hiszen ez az első olyan ismert üst, amely a vas öntésével, egy abban az időben újnak számító technológiával született meg" - jellemezte e hun üstöt Kásler Miklós, a Magyarságkutató Intézet főigazgatója a Magyarországon restaurált üst visszaadása alkalmából tartott budapesti sajtótájékoztatón.
A hun fémművességgel függhet össze, hogy az említett bronzkardon a magyar hieroglif írás szójeleit találjuk. Ezt az írást a hunok is használták, a hun eredetű magyarság pedig a mai napig használja (az államcímerben, hímes tojásokon, fazekasjelként, vagy a székely írás formájában).
A kardon olvasható Lyukó a hunok és az avarok napistenének, a magas kő pedig a Tejúttal és az Istennel azonos világoszlopnak az egyik neve volt. A kardra írt mondat azt fejezte ki, hogy a fegyver és az Isten céljai azonosak. Az elterjedt "lyuk jel közepén fizikai lyuk" ábrázolási konvenció alapján a kardot készítő (hunok?) magyarul beszéltek, mert ez a jel csak a magyar hieroglif írásban jelent lyukat.
Irodalom
Viktor M. Dyakonov, Kunney A. Pestereva, Alexander D. Stepanov & Owen K. Mason: The spread of metal and metal productiontechnology in the Far Northeast and Alaska overthe second millenium BC to the first millenium AD, World Archaeology, 2019. (academia.edu)
Varga Géza: Lyukó napisten nevének magyarázata egy kazahsztáni ogur-szabír jelvény segítségével
Varga Géza: "Magas kő" ábrázolási konvenció példatár
Szenzációs leletet restauráltak a magyarok (magyarszo.rs)
Varga Géza: Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2017.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése