2019. november 12., kedd

A Tiszavasvári Dózsa lelőhelyen előkerült szkíta agyagedény "Nagy, ragyogó anya" mondata



1. ábra. A Tiszavasvári Dózsa lelőhelyen előkerült szkíta kori agyagedény Nagy, ragyogó anya mondatának szójelei Fehér Bence grafikája nyomán, a színes keretezéssel e sorok írója határolta el a jeleket egymástól és a túlhúzásoktól


A szkíta jeleket Fehér Bence közli a A Kárpát-medence első ókori feliratcsoportjának meghatározásához c. tanulmányában. E szerint a Tiszavasvári-Dózsa lelőhelyen, Lengyel Irina ásatásán az 53. sírból 1962-ben előkerült szkíta kori agyagedény egyik töredékén láthatók a fenti jelek (1. ábra). Kézzel formált, durva, barna tál töredékeiről s azon égetés előtt karcolt jelekről van szó. A töredék b töredéken lévő felirat csonka is lehet. Az égetés előtti jelek feltehetően valódi írást alkotnak - írja Fehér Bence - de nem oldható fel (névfelirat? gyártási jel?). Legvalószínűbb, hogy egy számból és egy, a készítőre vonatkozó betűjelből (monogram?) álló gyártási jelzés. 




2. ábra. A szkíta tál anya szójele (balra) és a székely írás "a" betűje (jobbra)


Ezzel szemben a közölt három jel közül a balról számított első a magyar hieroglif írás anya (2. ábra), a második pedig a ragyogó szójelével azonosítható (3. ábra). A második szkíta jel formája a Kárpát-medencében kiveszett a használatból, ám fennmaradt az ótürk írás "r" betűjeként


 

3. ábra. A szkíta ragyogó szójel (balra) és a székely írás "r" betűje (jobbra) 


A harmadik (jobb szélső) jel vonala vékonyabbnak, kopottnak és szakadozottnak tűnik, talán ezzel függ össze, hogy Fehér Bence nem is fűz hozzá magyarázatot. Az egykori jel maradékai a legkönnyebben nagy hieroglifaként rekonstruálhatók (4. ábra). Kisebb valószínűséggel ég, vagy sar rekonstrukció is elképzelhető. Ezek együtt, jobbról olvasva, a legnagyobb valószínűséggel a Nagy, ragyogó anya mondat elolvasását teszik lehetővé.



4/a. ábra. A hatti eredetű hettita/luviai hieroglif írás nagy szójele Diringer nyomán (balra), szkíta nagy hieroglifa (2.), a Gizella-kincs avar eredetű turulos fibulájának nagy szójele (3.) és a székely írás "n" betűje (jobbra), a jel elfordulását a rovástechnológia kényszerítette ki, mert az nem támogatja a vízszintes jelek rovását



A szkíta nagy hieroglifa tárgyalásakor - a Mészáros Gyula iránt érzett tiszteletem okán - nem tudtam megállni, hogy ne mutassam be a hatti eredetű hettita/luviai hieroglif írás nagy szójelét és az avar hieroglifák között megtalálható párhuzamát (4. ábra). Lenne még további hasonló nagy hieroglifa például az őriszentpéteri tál népi jelei között is, de nem lehet célunk szétfeszíteni e cikk kereteit a mégoly érdekes példák felidézésével sem. A nyilvánvaló hatti-szkíta-hun-magyar írástörténeti kapcsolatot illusztrálják ezek az összefüggések. Hasonló példákkal szolgálna a szkíta ragyogó szójel kapcsolatrendszere is. Talán túlságosan is kézenfekvőek ezek az összefüggések és azt sugallják, mintha ezen a szkíta-hun-avar-magyar-ótürk úton került volna a sztyeppre a székely írás és általában a rovásírások jelkészlete. E nagyon is kézenfekvő következtetések azonban elfedik azt a tényt, amiről szintén tudomással bírhatunk, hogy ez a jelkészlet már a kőkorban el volt terjedve a Pireneusoktól Dél-Amerikáig. Azaz további kutatás, a jelkészletek apró eltéréseinek és azonosságainak gondos feltárása segíthet az írástörténeti és nyelvi folyamatok jobb megismerésében. 






4/c. ábra. Az őriszentpéteri tál nagy hieroglifája


Irodalom

Fehér Bence: A Kárpát-medence első ókori feliratcsoportjának meghatározásához


Mészáros Gyula: Chattiak és skythák


Varga Géza: Rá napisten hieroglifájából székely "R" rovásbetű




Mészáros Gyula: Chattiak és skythák










A magyar írástörténet kutatását támogatja, ha nálam nyaral a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóházban, egy hiteles őrségi parasztházban 




veleméri Cserépmadár szállás kertjében, kávé mellett


Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióvalőrségi szállás medencévelőrségi szállás SZÉP-kártyávalőrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn szempontok alapján keres magának őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet, akkor nálunk megfelelő terepet talál. Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődők csak itt és csak nálunk kaphatják meg ezt a szellemi csemegét. 



Egy jellegzetes szobabelső a veleméri Cserépmadár szálláson




2 megjegyzés: