Ez a zuni agyagedény (1. ábra) is azt bizonyítja, hogy az emberiségnek, valamikor a kőkorban (az indiánok Amerikába vándorlásakor és azt megelőzően) volt egy általánosan elterjedt, ősvallási jelentőségű jelrendszere. Ezt a jelkészletet a magyar és indián népművészek mellett a székely írás és más antik írások jelkészlete is megőrizte. A jelek és a belőlük alkotott, jelentést hordozó, képeket alkotó ligatúrák és montázsok nem véletlenül, hanem az írásrendszerek rokonsága (egy központból való kialakulása) miatt hasonlóak. Ezt a rokonságot a Nemetz Tibor matematikus segítségével elvégzett valószínűségszámításunk is alátámasztotta. A zuni napjelkép külön érdekessége a Nagy szár (mai magyarsággal Nagyúr) mondatjel, amelynek egy változatát megtaláljuk egy hartai honfoglalás kori világmodellben is (5. és 6. ábra). A középponti Lyukó jellel együtt olvasva a Lyukó nagyúr mondatot kapjuk, ahol Lyukó a napisten egyik neve. Ezek az olvasatok csak a magyar hieroglif írás segítségével készültek, ám azt gondoljuk, nem állhatnak nagyon távol az amerikai indián értelmezésektől sem.
A hieroglifikus jelkészletről bővebben a Magyar hieroglif írás c. kötetben számolok be.
1. ábra. Zuni kulacs olvasható napjelképpel (fotógrafika)
2. ábra. Czibor Imre alsópáhoki fazekas mester hasonló napjelképe
3. ábra. Hettita napjelkép a Yazilikaja-i sziklapantheonból
4. ábra. A zuni kulacs Lyukó isten mondatjele (lent), a sumer dingir "isten" jel (Labat nyomán, fent balra) és a székely írás lyuk/Lyukó jele (fent jobbra)
5. ábra. A zuni edény Nagy szár "nagy úr" mondatjele (balra), a székely írás "n" (nagy) és "sz" (szár) jele (középen és jobbra), az "eget tartó fa" ábrázolási konvenció egyik példája
6. ábra. A hartai honfoglalás kori világmodell hasonló, Nagy sar vagy Nagy sarok (mai magyarsággal Nagyúr) olvasatú mondatjele, az "eget tartó fa" ábrázolási konvenció egyik példája
8. ábra. A zuni kulacs két "nagy" hieroglifája (fent és középen), valamint az őriszentpéteri tál nagy/nagyságos hieroglifája (lent), a magyar népi jelkészletben megőrződött a nagy hieroglifa eredeti, hegyet ábrázoló alakja is, csak a székely írásban fordult el a jel függőlegesre a rovástechnológia miatt (vízszintes jelet nem lehet bicskával egy fapálcába róni)
5. ábra. A zuni edény Nagy szár "nagy úr" mondatjele (balra), a székely írás "n" (nagy) és "sz" (szár) jele (középen és jobbra), az "eget tartó fa" ábrázolási konvenció egyik példája
6. ábra. A hartai honfoglalás kori világmodell hasonló, Nagy sar vagy Nagy sarok (mai magyarsággal Nagyúr) olvasatú mondatjele, az "eget tartó fa" ábrázolási konvenció egyik példája
7. ábra. A berekböszörményi gyűrű köriratának Nagy szár ég "Nagy úr az ég" olvasatú részlete, a jelhasználat modernizálódásával a jeleket már nem az ábrázolási konvencióknak megfelelően helyezik el (mint a zuni kulacson), hanem sorokban, a "Nagy úr" értelmű (és hangalakú?) szóhasználat azonban kőkori eredetű hagyomány lehet a magyarban is, meg a zuniban is
8. ábra. A zuni kulacs két "nagy" hieroglifája (fent és középen), valamint az őriszentpéteri tál nagy/nagyságos hieroglifája (lent), a magyar népi jelkészletben megőrződött a nagy hieroglifa eredeti, hegyet ábrázoló alakja is, csak a székely írásban fordult el a jel függőlegesre a rovástechnológia miatt (vízszintes jelet nem lehet bicskával egy fapálcába róni)
A veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóház egy őrségi parasztházból kialakított falusi szálláshely. A magyar írástörténet kutatását támogatja, ha nálam nyaral.
A magyar írástörténet kutatását támogatja, ha nálam nyaral a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóházban, egy hiteles őrségi parasztházban
A veleméri Cserépmadár szállás kertjében, kávé mellett
Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek csak itt és csak nálunk kaphatják meg ezt a legjobbaknak való szellemi csemegét. Volt szerencsém a milánói Boscolo-ban, egy ötcsillagos szállodában is eltölteni néhány napot és állíthatom, hogy az igen magas színvonalú kiszolgálásnak volt egy súlyos hibapontja: az alkalmazottak egy szót sem szóltak a magyar írástörténetről s a szállodai környezetben sem volt egyetlen rovásfelirat sem. Ha Ön ezt a nyaralási malőrt el szeretné kerülni, akkor - amennyiben javasolhatom - hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot!
Egy jellegzetes szobabelső a veleméri Cserépmadár szálláson
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése