2023. szeptember 12., kedd

Szabó Éva "Magasságos ősúr köve" olvasatú hímes tojása

Szabó Éva hímes tojásokat író népművész. Ebben a cikkben az egyik alkotását mutatom be (1. és 2. ábra). A hímes tojás azért érdemes a kiemelt figyelmünkre, mert az egyik részlete Magasságos ősúr köve alakban elolvasható a magyar hieroglif írás szójeleivel. E magyar hieroglifák (ősvallási kötődésű szójelek) leírását 2017-ben tettem közzé. 

A magas kő ábrázolási konvenció egyik példája ez a ligatúra, amely kitűnő párhuzamokkal rendelkezik Eurázsiában és Amerikában is a régészeti leleteken. A magas kő ábrázolási konvenció fix eleme a magas és a hieroglifa. Ezek a hegyekből rakott, égbe vezető lépcsőt, az istennel és a Tejúttal azonos világoszlop bal és jobb oldalát ábrázolják. 

Közöttük néha az isten képe, vagy a rá utaló hieroglifa szokott harmadikként megjelenni. Esetünkben az ős hieroglifa archaikusabb változata látható középen, amely a Tejút hasadékában kelő napistent jelképezi. Az ős jellel együtt a három hieroglifa egyszerű olvasata Magasságos ős köve. Ám korántsem bizonyos, hogy ez az egyszerű olvasat pontos.

A hímes tojás hasadékot ábrázoló ős hieroglifájának belsejében a szár "úr" hieroglifa képszerű, ágakat is ábrázoló változata jelenik meg (lásd az 1. ábra legalsó jelét!). Ez jelképezi az égig érő fával azonos istent, de nem tudjuk, hogy kiolvasáskor hangzik-e a szár, vagy sem. A székely írás ős szójelében a szár jelnek már csak egy egyszerűsített, függőleges egyenes alakú változata jelenik meg (1. ábra), de azt nem kell kiolvasni, a hangzásban nem vesz részt. Az persze lehetséges, hogy ez csak a betűírásra való áttéréskor, az akrofónia során végbement egyszerűsítés eredménye, egy modern szokás. Eredetileg (a hieroglifikus írásunk mindennapi használatának idején) feltehetően a szár "úr" jelet is kiolvasták. A mai székely ős jel eredeti alakját, amely a hímes tojáson is látható, az avar korban még ős szár (ősúr) alakban olvashatták.

Ha a szár jel ágakkal rendelkező képszerű változatát kiolvassuk, akkor a hímes tojás jelmontázsának teljes olvasata: Magasságos ős szár köve (mai magyarsággal: Magasságos ősúr köve). Feltehetően ezt kell most elolvasnunk a hímes tojásról. 

A hasonló dilemmákat további hieroglifikus szövegek elolvasása és megértése oldhatja fel.






1. ábra. A hímes tojás Magasságos ősúr köve mondatjele (fent), a véle párhuzamos székely "m", ős és "k" jel (középen), valamint egy magyarszombatfai cseréptál képszerű szár jele (alul)
 



2. ábra. Fekete Ildikó hímes tojása a képszerű szár jellel



A magas kő ábrázolási konvenció párhuzamai

A "magas kő" ábrázolási konvenció talán legérdekesebb előfordulásai a szentgericei világmodellben és a karcagi csatkarikában fordulnak elő - mert ezek azt a pillanatot illusztrálják, amikor egy világmodellből körirat válik. 

3. ábra. A szentgericei (Székelyföld) unitárius templom egyik mennyezetkazettájának közepét kitöltő felülnézeti világmodell több "magas kő" ábrázolási konvenciót tartamaz




4. ábra. A karcagi csatkarika körirata egy szentgericeihez hasonló világmodell modernebb átírása




 5. ábra. A szentgericei világmodell és a karcagi csatkarika csak egyetlen jelben térnek el, a szentgericei sar "sarok, úr" hieroglifa helyett a karcagi csatkarikán az ég szójele szerepel





6. ábra. Egy kijevi övcsat Lyukó magas ős sar köve (mai magyarsággal: Lyukó magasságos ősúr köve) mondata, a "magas kő" ábrázolási konvenció gondolatgazdag (a Tejutat idéző) megvalósítása


A 6. ábrán látható jelmontázsban a sar "úr" szót a legalul lévő hegyábrázolás (a székely írás "s" betűjének rokona) rögzíti. Hasonló szerepe lehetett egykor az ős jel belsejében látható függőleges szár "úr" jelnek is, ám ez ekkor talán már néma volt. 





7. ábra. Hopi edény Magas szár kő (mai magyarsággal Magasságos úr köve) olvasatú ábrázolási konvencióval




A szár "úr" hieroglifa párhuzamai

A szár "úr" jel egyszerű változata, a függőleges egyenes már Amerikában is előfordul s éppen a magas kő ábrázolási konvenció közepén, az Isten helyén (7. ábra). Ebből következően a jelentése is azonos azzal, amit a most tárgyalt hímes tojáson is megtaláltunk. Az amerikai hieroglifák hangalakját illető következtetésekhez azonban az indián nyelvek alaposabb ismeretére lenne szükség. 



8. ábra. A zamárdi avar temetőből előkerült csat nyelvén a Bél szár (mai magyarsággal Bél úr) mondatot találjuk


A 8. ábrán a képszerű szár jel az Istennel azonos eget tartó oszlop (a Tejút) szerepében jelenik meg. Ebből nyilvánvaló, hogy a hieroglifikus Bél szár mondat mai magyarsággal Bél úr alakban olvasandó.



9. ábra. Magyarszombatfai tányér a XX. századból a Lyukó szár (mai magyarsággal Lyukó úr) mondattal



Irodalom

Varga Géza: Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2017. 

Varga Géza: A szentgericei világmodell a karcagi rovásszöveg előképe










Hársas-tó, ingyenes strand az Őrség peremén



Ne fogadjon el utángyártott, sérült csomagolású, vagy rosszarcú eladó által kínált Cserépmadár szállás és Csinyálóházat! Rovológus által vezetett hiteles őrségi szállás csak nálunk!  



Hívja most a 06(20)534-2780-as telefonszámot! 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése