2022. június 10., péntek

A zengővárkonyi Míves Tojás Múzeum hímes tojása a "Magasságos úristen" mondattal

Az 1. ábrán látható szép hímes tojást a zengővárkonyi Míves Tojás Múzeumban fényképeztem a tulajdonos, Dr. Nienhaus Rózsa engedélyével, amiért itt is köszönetet mondok. A tojás elolvasható díszítése a magyar hieroglif írás két ősvallási jelentőségű szójeléből áll. Ezekből a kőkori eredetű hieroglifákból alakult ki a székely írás betűkészlete és maradt ránk néhány szójele is. 



1!a. ábra. A zengővárkonyi Míves Tojás Múzeum hímes tojása a hieroglifikus Magasságos szár isten (mai magyarsággal: Magasságos úristen) mondattal (középen), a hímes tojás "isten", szár "úr" és magas szójelei (balra), valamint a nékik megfelelő magyar jelek: a nyolcágú népi "Isten" hieroglifa Fekete Ildikó alcsútdobozi művész hímes tojásán, meg a székely írás "sz" és "m" rovásbetűje (fentről lefelé jobbra)



1!a. ábra. A zengővárkonyi Míves Tojás Múzeum hímes tojásáról a hieroglifikus Magas szár (mai magyarsággal Magasságos úr) ligatúra


A hímes tojáson látható nyolcágú csillag alakú jel hangalakját nem ismerjük (a krónikáink Enedubeliánus neve, meg az erdélyi szóhasználat alapján lehetséges a Du, vagy Dana hangalak is). Ez a nyolcágú csillag alakú jel előfordul a magyar népi írásemlékeken. A jelentése az ábrázolás környezete, az ismert ábrázolási konvenciók jelentési viszonyainak köszönhetően feltárt, ám a hangalakját nem ismerjük pontosan. Ugyanez a nyolcágú csillag alakú jel a sumér írásban a dingir "isten, csillag" szójele és nyilvánvalóan ezt jelenti a magyar népi jelkészletben is. A magyar hangalak minden bizonnyal eltér a sumértől, ám összefügghet vele (az istenből a ten és a sumér dingirből a din etimológiája nyilvánvalóan kapcsolódhat).  




2/a. ábra. A kasszita pecséthengerről származó jellegzetes (négy erősebb és négy gyengített sugárból álló) nyolcágú csillag alakú napábrázolás egy tájkép felett a Nap szerepében jelenik meg, egyrészt azt bizonyítja, hogy ez a jel a napisten jelképe, másrészt azt, hogy nemzetközi jel volt már az ókorban is

2/a. ábra. Fekete Ildikó alcsútdobozi népművész fentebb (az 1. ábra jobb felső sarkában) látható hímes tojásának (négy erősebb és négy gyengített sugárból álló) nyolcágú csillag alakú központi "Isten" szójele, a jel azért változatosabb, mert egyúttal a Lyukó, az egy és a szár "úr" szavakat is rögzíti, amelyek sugár irányban olvashatók 



3. ábra. A smér dingir "isten, csillag" szójel alakváltozatai, a cikkünkben tárgyalt népi alakváltozat az ábra bal oldalán látható legkorábbi sumér képjelnek felel meg, a jobbra lévő legkésőbbi változat a székely írás kereszt alakú "d" betűjével (a magyar hieroglif írás Dana szójelével) azonos alakú


A zengővárkonyi Míves Tojás Múzeumban látható és e cikkben tárgyalt hímes tojás jelmontázsa a felülnézeti világmodellek sajátosságait hordozza. Jelmontázsának közepén a sumér nyolcágú csillag alakú "isten" szójel megfelelője jelenik meg. A további üzenet (esetünkben a magas szár "úr" ligatúra) sugár irányban olvasható. Hasonló szerkezetű írásemlékek avar tárgyakról is ismertek (4. ábra). 



4. ábra. A zamárdi avar hajfonatkorong jelmontázsának szerkezete szintén egy nyolcágú csillag, amelynek közepén a Lyukó istennév, sugár irányban pedig a Lyukó ős sar (mai magyarsággal a Lyukó ősúr) mondat olvasható




Irodalom

Varga Géza: Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2017.



Varga Géza











Ha Ön a leírások alapján még nem tudta eldönteni, hogy Veleméren van-e az a hely, amelyről egész életében álmodott, akkor ezen a hídon kell átjönnie s a domb tövében jobbra kell kanyarodnia ...



Őrségi szállás (fészbuk csoport)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése