2020. április 21., kedd

Az aracsi ezüstgyűrű hieroglifái

Már vagy húsz éve is lehet annak, hogy egy kedves öreg barátom, akivel időnként összefutottunk az előadásaimon és a neten is, arra bíztatott: kutassam át a XIII. század első harmadában épített aracsi templom romjait, hátha lesz a tégláin, vagy a kövein valamilyen rovásszöveg. Hiába próbáltam elhárítani a megtisztelő feladatot, óvatosan utalva az expedíció költségeire és fáradalmaira, valamint várható eredménytelenségére, nem tágított. Vállalni ugyan nem vállaltam a terepi kutatást, de egészen mostanáig úgy nézek az aracsi templomra, képeit látván, mint egy adósságra. Valakinek valóban át kellene néznie rovológus szemmel is azt a szép és szomorú romot. 



1. ábra. Az aracsi templom közelében előkerült ezüstgyűrű (fotógrafika), a pecsétlapon egy atya és egy Föld hieroglifa ligatúráját látjuk, az olvasata: az atya földje lehet 


A napokban kaptam Milinszki Gábortól néhány fényképet (amit ezúton is köszönök neki) az általa a pusztatemplom közelében talált ezüstgyűrűről. Azt kérte, hogy olvassam el a jeleit, ha lehet.  Ezzel a cikkel talán törlesztem e régi adósság részletét. 

El is gondolkozhatunk ezen a több szereplős történeten. Miért van az, hogy a magyarság széles rétegeiben munkál ez a kötelességtudat, amely eredményt is hoz? Miért nem hoz hasonló eredményt az elcsatolt területek új birtokosainak történelemalkotó törekvése? Nyilván a kultúrák eltérése miatt.

A fényképek - sajnos - nem voltak megfelelően élesek, de hasznosabbnak gondoltam, ha azt, amit látok, közzéteszem. Ne jusson a gyűrű által hordozott írástani ismeretanyag a templom sorsára. 




2. ábra. Az aracsi ezüstgyűrű másik nézete, a pecsétlap oldalán lévő ferde vonalak (Rá/ragyogó jelek) száma bizonytalan, de ez nem zavarja az olvasatukat, amely ragyogó, ragyogó, vagy ragyogó Rá lehet


Az ezüstgyűrű jeleinek olvasata Ragyogó Rá atya földje, vagy Ragyogó, ragyogó atya földje lehet. A ferde vonalkák (a Rá, ragyogó jelek) sora az ősvallási szertartások szövegkönyveiben másutt is ránk maradt. Ilyen szövegkönyvből ismerünk néhányat. Évezredek óta készültek hasonló írásemlékek Kelet-Európában és az ősvallási hagyományban rögzült e ferde vonalkák jelentése. Így, (nevének és jelzőjének ismételgetésével) idézték fel az Istent a szertartás elején és búcsúztatták el a végén. A gyűrű hieroglifáit ennek megfelelően (a szertartás rendjét követve) három szakaszban kell olvasni. Előbb az egyik oldal (a bevezető rész) ferde jeleit, azután a pecsétlapot (amikor megjelent az Isten), majd a másik oldal ferde jeleit (az Isten búcsúztatását). Ez magyarázhatja, hogy a hasonló korú gyűrűk oldalán miért szerepel oly gyakran a ferde, esetleg függőleges egyenesek sora. Az Istent is sokáig kellett szólongatni, mire megjelent. 

Az ilyen szertartási szövegkönyvek magyarázhatják az egyes ókori írások: a szkíták, az egyiptomi hieroglif írás, valamint a hettita (újabban luviai) hieroglif írás körében megtalálható szimmetrikus írásemlékek keletkezését (l. Magyar hieroglif írás!). 

A gyűrű nyilván a templomot övező temetőből kerülhetett elő. Mivel a most romként ismert és az 1500-as években pusztulásnak indult templom előtt is volt ugyanitt egy korábbi templom, amelynek szintén volt temetője, a gyűrű korát ezek a körülmények határozzák meg.


Irodalom








Ne fogadjon el utángyártott, sérült csomagolású, vagy rosszarcú eladó által kínált Cserépmadár szállás és Csinyálóházat! Rovológus által vezetett hiteles őrségi szállás csak nálunk!  



Kétségtelen, hogy elfogult vagyok, mert teljes szívemből szeretem az Őrséget és a szállásunkat, de Ön is így járhat, ha egyszer nálunk nyaral! Hívja most a 06(20)534-2780-as telefonszámot!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése