A szarmata és a hun fémtükrök hátoldalán rendszerint egy világmodell található, amely a magyar hieroglif írás jeleiből (az ősvallás jelképeiből) van összeállítva. E cikkben egy ilyen szarmata tükör világmodelljét írjuk le.
1/a. ábra. A szarmata világmodell zsenge és Rá hieroglifájának "zs" és "R" párhuzama a székely írásban
1/b. ábra. Világmodell egy szarmata tükör hátoldalán, körben az égbe vezető utat jelképező faábrázolások, középen a napisten jelképe - ahogyan az szokás a világmodelleknél, a körben elhelyezett "küllők" a napsugarak jelzései
1/c. ábra. A hun tükör Nap hieroglifájának közepén megtalálható a székely írás "kis r" (Rá/ragyogó) jelének megfelelője (fotógrafika)
Az 1/c. ábrán látható kerek Nap hieroglifa csak a napsugarak ábrázolásában tér el a kör alakú, a napisten nevét rögzítő magyar lyuk/Lyukó jeltől. Ez a kör alakú hun jelváltozat a fenti szögletes szarmata világmodell előképe lehet.
2/a. ábra. A szarmata világmodell isteni középpontját a Rá hieroglifa (a lyuk/Lyukó szójel szögletes változata) jelöli
2/b. ábra. Az acoma bögre Rá jele a vízszintes vonalak gyengülésének, majd elhagyásának tendenciáját jelzi
2/c. ábra. Barcasági tál másolata Czibor Imre alsópáhoki fazekas mester műhelyéből, itt is gyengébbek a vízszintes vonalak
2/d. ábra. Az anaszazi (Mesa Verde) bögre Rá jele már nagyon hasonló a székely írás R betűjéhez, mert teljesen elmaradtak a vízszintes vonalai, a középső ferde vonal lépcsőzött, ami az isten és a haladók világa közötti összeköttetésre utal (a hettita hieroglifa megfelelő eleme egy létra)
2/e. ábra. A székely írás "nagy R" betűje (balra) és az orhoni ótürk írás "r" betűje (jobbra)
3/a. ábra. A szarmata világmodell Rá szójeléből kivonatolható a székely "kis r" pontos megfelelője
A 2/a. ábrán lévő Rá jelnév azonos az egyiptomi napisten nevével, de nem Egyiptomból került Amerikába, hanem egy általánosan elterjedt kőkori istennév és jelkép maradt meg Egyiptomban. A jel megőrződött a kínai "Nap" szójelben, valamint a hettita, a szarmata, a hun, a székely meg az ótürk írás "r" jeleiben és átkerült Amerikába is.
2/b. ábra. Az acoma bögre Rá jele a vízszintes vonalak gyengülésének, majd elhagyásának tendenciáját jelzi
2/c. ábra. Barcasági tál másolata Czibor Imre alsópáhoki fazekas mester műhelyéből, itt is gyengébbek a vízszintes vonalak
A 2/c. ábrán látható Rá/ragyogó jel jelentőségét az adja, hogy ezzel bizonyítható a magyar jelhagyomány folyamatossága és a közbülső jelforma írásszerű, értő alkalmazása. A mondat olvasata: Jó Rá isten (mai magyarsággal: Jóságos, ragyogó isten).
2/d. ábra. Az anaszazi (Mesa Verde) bögre Rá jele már nagyon hasonló a székely írás R betűjéhez, mert teljesen elmaradtak a vízszintes vonalai, a középső ferde vonal lépcsőzött, ami az isten és a haladók világa közötti összeköttetésre utal (a hettita hieroglifa megfelelő eleme egy létra)
2/e. ábra. A székely írás "nagy R" betűje (balra) és az orhoni ótürk írás "r" betűje (jobbra)
A 2/a. ábrán látható szarmata Rá szójel a székely "nagy R" előzménye és a hettita (újabban luviai) hieroglif írás "r" hangot tartalmazó szótagjeleinek rokona. A jelforma zártból nyitottra változott, a rovástechnológia ugyanis kikényszerítette a jel tetején és alján lévő vízszintes vonalak elhagyását. Az orhoni ótürk "r" betű e folyamat folytatása annyiban, hogy a bal oldali függőleges vonal alját is elhagyták. (1)
3/a. ábra. A szarmata világmodell Rá szójeléből kivonatolható a székely "kis r" pontos megfelelője
3/b. ábra. Thelegdi székely "kis r" és "nagy R" betűje
Jegyzet
(1) Ez egyúttal azt is mutatja, hogy a hun-magyar "r" jelforma korábbi, az ótürk "r" pedig későbbi változat. Amiből következően az ótürk jel keletkezhetett a szarmata-hun-magyar jelformából, de a székely írás nem származhat az ótürkből.
(1) Ez egyúttal azt is mutatja, hogy a hun-magyar "r" jelforma korábbi, az ótürk "r" pedig későbbi változat. Amiből következően az ótürk jel keletkezhetett a szarmata-hun-magyar jelformából, de a székely írás nem származhat az ótürkből.
Irodalom
Acoma bögre a "Ragyogó Jóma" mondattal
Mit mond egy anaszazi bögre a székely írás R betűjéről?
A csempeszkopácsi templom, amelynek két csodaszép és tanulságos rovológiai nevezetessége is megtekinthető
A csempeszkopácsi templom kapubélletének Isten országa olvasatú hieroglifikus mondatjele
Ha Ön, kedves olvasó eddig eljutott a cikk olvasásával, akkor megérdemel egy kis ajándékot, egy különleges nyaralási ötletet. Elfogadna olyan ajánlatot, amiben nem csak őrségi szállás, hanem némi kulturális csemege is van? Akkor megtalálta! Ajánljuk magunkat! Ez persze nem mentes minden önérdektől, viszont kétségtelenül egyedi. Az általunk javasolt őrségi szálláson a magyar hieroglif írásról is folytathat eszmecserét, nem is beszélve a Sindümúzeum díjtalan meglátogatásáról az itt eltöltött nyaralás alkalmával. S mindez (a beszélgetés és a Sindümúzeum is) teljesen díjtalan. Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióval, őrségi szállás medencével, őrségi szállás SZÉP-kártyával, őrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn keresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek, mint feltehetően Ön is, aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!
Onogesius hun vezér szobra a Csinyálóház (egy különleges őrségi szállás) alatt áll és vár a Teremtővel való koccintásra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése