A geoglifa "földvéset" nagyméretű grafikát jelent, ahol az ember rajztáblaként használva a földfelszínt, földből és kőből árkot, vagy sáncot képezve különféle mintákat rajzol. A barázdák között, a terepen sétálva nehéz felismerni a különféle rajzolatokat, mert ezek az égieknek szolgáló jelzések. Az örök emberi törekvés egyik példája ez, amely a szót értést irányozta elő azokkal a hatalmakkal, akik a sorsunkat irányítják s akiknek kénye-kedvétől függ a születéstől a halálig minden. (1)
1. ábra. Egy tibeti aranyálarc jó hieroglifája Kr. e. 1000 tájáról (balra), egy lovat ábrázoló kínai geoglifa jó hieroglifákkal (középen) és a székely írás "j" betűje (jobbra)
A geoglifákat több cikk említi, de arról - tudtommal - nem esett szó eddig, hogy ezeknek köze lehet a magyar íráskultúrához - pedig néhány jel esetében egyértelmű a megfelelés (2). E cikkben áttekintjük a geoglifákról rendelkezésünkre álló (Szergej Botalov régésztől, a kromek.hu cikkéből és más netes forrásból származó) adatokat és megkíséreljük felmérni az írástani összefüggéseiket. A sztyepp keleti, hunok járta felében élő népek ugyanis a székely rovásjelekkel azonosítható földrajzolatokat készítettek.
A geoglifákban is megjelenő szójeleket a Magyar hieroglif írás c. kötetben írtuk le. E kötet egyik megállapítása, hogy a székely írásjelek előzménye, a magyar hieroglif írás 20-50 jele már a kőkorban el volt terjedve a Pireneusoktól Dél-Amerikáig. Ennek a képnek megfelel, hogy székely jelek párhuzamaira az eurázsiai és az amerikai geoglifák között egyaránt bukkanhatunk. Ha a sztyeppe keleti felén ezek a magyargyanús földrajzolatok felszaporodni látszanak, akkor az azt jelentheti, hogy hun eleink hűségesen megőrízték a kőkori ősvallási jelkészletet.
Ezzel a hieroglif írással csak néhány ősvallási jelentőségű szót és rövid mondatot lehet leírni, de - a jelek szerint - nem is volt szükség többre az istenekkel való kommunikációhoz. Egyetlen kazahsztáni geoglifa engedi meg azt a feltételezést, hogy ezekkel egy teljes mondatot is le lehetett írni. Az államnak nevezhető szerveződések - és velük a fejlettebb írás iránti igény - majd csak később jelenik meg.
2. ábra. Tugrai (Kazahsztán) hullámos geoglifa
Az 2. ábrán látható hullámok a székely Ak "patak, Heraklész" jellel azonosak, de nem világos, hogy miért van belőlük csak három és miért kötötték őket össze. Talán az isteni triász jele ez és mindhárom istennek köze van az égi folyóhoz?
3. ábra. Tugrai (Kazahsztán) kerek geoglifa, a Lyukó hieroglifával azonos, a kör a Napot ábrázolja
5. ábra. Tugrai (Kazahsztán) négyzet átlókkal geoglifa, a Föld hieroglifa egyik formája
6. ábra. A kazahsztáni geoglifa olvasata: Óg a lyuk és a Nap
7/a. ábra. Kazahsztáni geoglifa (grafikai rekonstrukció), a nagy hieroglifával azonos (az isteni tetőponton van a temetkezés helye)
7/b. ábra. Avar nagy hieroglifa a Gizella kincs turulos fibulájáról (balra), a veleméri Szentháromság-templom nagy hieroglifát megjelenító diadalívén megszülető Isten a fenti geoglifán is kifejezésre jutó gondolatot őrzi: Az Isten helye a nagy ég csúcspontján van (középen) és a székely írás "n" betűje (jobbra)
8/a. ábra. A kínai geoglifa a "jel állaton" ábrázolási konvenció példája
8/c. ábra. Arany oroszlán a hun eredetű magyar királyi jogarról, a jó és a Lyukó hieroglifákkal
6. ábra. A kazahsztáni geoglifa olvasata: Óg a lyuk és a Nap
A 6. ábra kazahsztáni geoglifája egy temetkezési hely rajza. A halottat az égbolt ívét jelképező Óg hieroglifa csúcspontjánál temették el, ami azt jelezheti, hogy ő már eljutott az Istenhez. Az Óg jel belsejében kialakították a Lyukó és a Nap hieroglifát is. E három jel újfent Lyukó napisten égi voltát támasztja alá. Ez az egyetlen geoglifa, amely lehetővé teszi egy rövid mondat kiolvasását: Óg a lyuk és a Nap. Nyilván nem véletlen, hanem az etnokulturális rokonság jele, hogy az Óg és a Lyukó hieroglifa megjelenik a Kr. e. 1000 tájáról ránk maradt tibeti aranyálarcon és másutt is.
7/a. ábra. Kazahsztáni geoglifa (grafikai rekonstrukció), a nagy hieroglifával azonos (az isteni tetőponton van a temetkezés helye)
7/b. ábra. Avar nagy hieroglifa a Gizella kincs turulos fibulájáról (balra), a veleméri Szentháromság-templom nagy hieroglifát megjelenító diadalívén megszülető Isten a fenti geoglifán is kifejezésre jutó gondolatot őrzi: Az Isten helye a nagy ég csúcspontján van (középen) és a székely írás "n" betűje (jobbra)
8/a. ábra. A kínai geoglifa a "jel állaton" ábrázolási konvenció példája
8/b. ábra. Arany oroszlán a jó hieroglifával az ujgur régióból
A 8/a. ábrán lévő, lovat ábrázoló geoglifát feltehetően egy lovasnép alkotta meg. A lovon a kacskaringó alakú jó hieroglifa két példányát látjuk. A geoglifa a "jel állaton" ábrázolási konvenció példája. Ez az ábrázolási konvenció megtalálható Eurázsia északkeleti részén és Amerikában is, de leginkább a sztyepp övezetre jellemző.
10/a. ábra. Mongóliai geoglifa, Lyukó jel
10/b. ábra. Tagar szarvas Lyukó jellel (a közepén a hun-magyar etnikumjelző fizikai lyukkal)
10/c. ábra. Magyarszombatfai tányér a Lyukó jellel, ami egy felülnézeti világmodell isteni középpontján foglal helyet
10/d. ábra. A veleméri Szentháromság-templom diadalívének szentély felőli oldalán megjelenik a Lyukó jel, de itt már a Szentháromság jelének tekintik
11. ábra. Mongóliai geoglifa, a jó szójele
12. ábra. Mongóliai geoglifa, a jó szójele
13. ábra. Cseljabinszk környéki, állatot ábrázoló, kőkori geoglifa
14. ábra. A kazahsztáni kurgán a Lyukó és az Óg hieroglifákból alkotott ligatúra, Szergej Botalov nyomán
15. ábra. A kazahsztáni kurgán a Lyukó és az Óg hieroglifákból alkotott ligatúra, Szergej Botalov nyomán
16. ábra. A kazahsztáni kurgán a Lyukó és az Óg hieroglifákból alkotott ligatúra, Szergej Botalov nyomán
(1) Hasonló okból építettek a népek piramist a sivatagban, vagy tettek hieroglifákkal ellátott tetőcserepet a házukra.
Az effajta (geoglifákat és rajzos sindüket eredményező) munkálatok alkalmasak voltak a közösség megszervezésére. Ha a vallásos nézetek szerint a geoglifa (rajzos sindü, stb.) elkészítése és karbantartása alkalmas az isteni jóndulat biztosítására, akkor a tömeg rávehető volt a központi irányítás elfogadására nem csak a geoglifák elkészítésekor, hanem pl. a mamutvadászat, vagy a házépítés során is. S a gondosan elhelyezett jelek időnként valóban segíteni látszottak, amint az egy veleméri rajzos sindüről fel is jegyeztetett.
Természetesen az sem okozhatott nagy fejtörést a közösség irányítóinak, ha a pusztulás a jelek elhelyezése ellenére bekövetkezett. Ilyenkor azt lehetett mondani, hogy nagyobb geoglifát kellett volna készíteni, mert az istenek ezt a kicsit nem vették észre.
(2) A geoglifák és a magyar jelek közötti megfelelés feltűnő és egyértelmű, a szerzők ezt mégsem fedezték fel.
Az összefüggéseket erősíti Veit Galilel adata, miszerint a székelyeknek szó- és mondatjelei is vannak, valamint a Nemetz Tibor által elvégzett valószínűségszámítás, amely a hasonló jelkészletek genetikai kapcsolatát mutatta ki.
A vakság és az ellenérzés mégis sorozatosan tapasztalható. Ez odaáig vezetett, hogy a Magyar Nemzeti Múzeumban barbár módon lereszelték egy előzőleg általuk hun korinak értékelt lelet rovásírást hordozó felületét, majd letagadták róla az átvételi elismervényen még megemlített rovásjeleket. A nikolsburgi ábécé "tprus" mondatjelének sorsa is elborzasztó.
E magyar- és tudományellenes magatartás betudható annak, hogy sem a hazai, sem a külföldi kutatók nem ismerik a székely írást, különösen annak eredetét. Másrészt annak a haynauista-finnugrista prekoncepciónak köszönhető, hogy a magyaroknak nem lehet köze se a hunokhoz, se a régmúlthoz, se a kultúra születéséhez.
Irodalom
Varga Géza: Magyar hieroglif írás
Varga Géza: Veleméri rajzos sindük
Varga Géza: Tibeti ogur aranyálarc magyar hieroglifákkal
Varga Géza: Budapesti hun jelvény bibliográfia
Varga Géza: Veit Gailel a székely szó- és mondatjelekről
Varga Géza: Nemetz Tibor matematikus rovológiai jelentőségű valószínűségszámítása
Varga Géza: Tagar szarvasok "lyuk jel közepén lyuk" ábrázolási konvencióval
Varga Géza: A veleméri Szentháromság-templom ősvallásból örökölt jelei
Varga Géza: A temporius-téveszme diadalútja
si
A NASA 8000 éves geoglifa mintákról készült képeket hozott nyilvánosságra
A csempeszkopácsi templom, amelynek két csodaszép és tanulságos rovológiai nevezetessége is megtekinthető, a kapubélletben az Isten országa mondatjel, a freskón pedig az Atyaisten olvasatú virágcsokor
Ha Ön, kedves olvasó eddig eljutott a cikk olvasásával, akkor megérdemel egy kis ajándékot, egy különleges nyaralási ötletet. Elfogadna olyan ajánlatot, amiben nem csak őrségi szállás, hanem némi kulturális csemege is van, ami nem kerül túl sokba? Akkor megtalálta! Ajánljuk magunkat! Ez persze nem mentes minden önérdektől, viszont kétségtelenül egyedi. Az általunk javasolt őrségi szálláson a magyar hieroglif írásról is folytathat eszmecserét, nem is beszélve a Sindümúzeum díjtalan meglátogatásáról az itt eltöltött nyaralás alkalmával. S mindez (a beszélgetés és a Sindümúzeum is) teljesen díjtalan. Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióval, őrségi szállás medencével, őrségi szállás SZÉP-kártyával, őrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn skeresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek, mint Ön is, aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!
A veleméri Lugasvég (a Csinyálóházzal, egy különleges őrségi szállással szemköpszt) a nyári estéken igencsak alkalmas baráti beszélgetések lefolytatására
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése