1. ábra. A nagytótlaki körtemplom és jelképei (a Dana és az ős hieroglifa keresztény változatai)
Az alsómaráci síkság északi része szelíden emelkedik a
tagolt, dombos Őrség felé, az erdős tájat azonban kettévágja a trianoni rabló
béke során meghúzott szlovén-magyar országhatár. A termékeny síkság
Szlovéniához tartozik, a dombosabb Őrségnek pedig az egyik része Szlovéniához
került, a másik része Magyarországon maradt. Az Őrségbe látogató magyar
turisták többnyire tudomást sem szereznek a határhoz közeli, de azon túl fekvő
nevezetességekről, amelyek egyike a nagytótlaki Szent Miklós körtemplom. Ezen
kívánunk segíteni az alábbi képek és leírás közreadásával.
2. ábra. A nagytótlaki körtemplom ilyen állapotban maradt ránk, a restaurálások során a középkori állapotot helyreállították
A Szlovéniában szokatlan, kör alaprajzú, román stílusú épület
a Kebele-patak völgyében, érintetlen természeti környezetben található.
3. ábra. A nagytótlaki körtemplom a helyreállított szentély felől nézve
A templom a XIII. század közepén épült. Elsőként 1365-ben
említik, az építtetőre vonatkozó adat nem maradt ránk. Szerencsére, a templom
története nem túl mozgalmas s ennek köszönhetően az épület szinte érintetlenül őrzi
az eredeti állapotot. Az 1778-as vizitáció jó állapotban találja. A szentély
helyére ugyan 1845-ben tornyot építettek, de ez ma már nincs meg. A műemlék jelenlegi
állapota két műemléki restauráció eredménye. 1956-ban feltárták az eredeti
szentély alapjait, 1978/79-ben pedig az 1845/46-as átépítés során eltorzított
épületnek (a szentély helyreállításával) visszaadták a középkori alakját.
4. ábra. Szent László, részlet a nagytótlaki szárnyasoltárról, amely egykor a körtemplomban állt, az oltár Szenczy Ferenc szombathelyi püspök ajándékaként került a Magyar Nemzeti Múzeumba, ma a Nemzeti Galériában látható
A kő alapzaton téglából épült falak állnak,
amelyeket kúp alakú zsindelytető fed. A keleti oldalon a körtemplomhoz egy
alacsonyabb, félkör alakú oltárhelyiség csatlakozik. A templom külsejét sűrűn
elhelyezett függőleges lizénák tagolják, amelyek a tető alatti, farkasfog
díszítésű koszorút hordják. A déli oldalon lévő bejárat mellett három
félköríves ablakocska van a falba vágva. A templom belsejében, a falat tíz
különböző nagyságú, félköríves fülke tagolja, amelyek egykor ülőhelyként is
szolgálhattak. A hajó kerek kupolával, az oltár apszisa pedig félkupolával
boltozott. A templomnak korábban agyagpadlója volt. A kerek alaprajz, a külső
lizénák, a koszorúpárkány, a félkör alakú apszis, a kupola és a földszinti
falfülkék, románkori épületről tanúskodnak és a XIII. század közepére utalnak.
5/a. ábra. A nagytótlaki körtemplom mennyezete a székely rovásírás "us" (ős) jelének képszerű kifejtése, a Tejút hasadékában kelő napisten kereszténnyé vált ábrázolása
5/b. ábra. A székely rovásírás "us" (ős) jele
5/c. ábra. A Czibor Imre alsópáhoki fazekas mester által másolt erdélyi népi fazekasminta így ábrázolja a Tejút (az égig érő fa) hasadékában kelő napot
A nagytótlaki körtemplom Szlovéniában a jelentősebb román
stílusú építészeti emlékek egyike, a maga nemében egyedülálló. Társai az
országhatár magyar oldalán találhatók (Kallósd, Vitnyédszentpál stb.) a
Nyugat-Dunántúlon, amelyet a tatárjárás 1241/42-ben nem pusztított annyira,
mint a Magyar Királyság egyéb területeit.
6. ábra. A nagytótlaki körtemplom a falu mellett, a szelid pannon tájban áll
A nagytótlaki körtemplom az állandó háborúk miatt
jórészt emlékké vált középkori magyar kultúra hagyatéka. A szép természeti
környezetben fekvő Nagytótlak sohasem volt jelentős település, a templom nélkül
ma sem lenne különösebb okunk az említésére. A Magyar Királyság egykori,
jelentéktelen határmenti településének temploma azonban segít képet alkotni
arról, milyen lehetett az ország elpusztult központi városainak képe az Árpádok
korában.
6. ábra. A nagytótlaki körtemplom a falu mellett, a szelid pannon tájban áll
7. ábra. A nagytótlaki körteplom és a körülötte lévő liget, ahol egykor a temető volt
8. ábra. A rekonstruált szentélyt zsindely fedi
A nagytótlaki körtemplomhoz hasonló templomokat az egykori
Magyar Királyság területén találjuk, míg Nyugat-Európában a hasonló kis kerek
templomok száma elenyésző.
9. ábra. A hajó freskóinak maradéka
9. ábra. A hajó freskóinak maradéka
A most kápolnának minősített templomot 1365/66-ban említik
első ízben (»in valle Lak Sancti Nicolai«), majd a XVII. és XVIII. századi
püspöki vizitációkban jelentkezik ismét.
10. ábra. Freskórészletek
10. ábra. Freskórészletek
A műemlék a románkori építészeti elemeken túl a templombelső
falképei miatt is jelentős értéket képvisel. Úgy tűnik, hogy a templom a
felépítése után néhány évtizedig meszelten maradt. Csak a XIV. század közepén
festették ki és pedig a freskó technika érvényesülése előtt, közvetlenül a
nedves meszelésre, késő gótikus ábrázolási stílusban. Erre a határozott
kontúrokkal és festett belső mezőkkel rendelkező rajz a jellemző. A személyeket
síkszerű foltokkal, minden térbeli elhelyezés nélkül ábrázolják. A szerény
maradványok alapján az északi oldalon a Háromkirályok eljövetele és hódolata
volt ábrázolva. Bizonyára az oltárapszis is ki volt festve, amelyet azonban a
XIX. században lebontottak és csak 1978/79-ben építették újra (a freskókat
ekkor már nem lehetett helyreállítani). A kupola a templom első kifestésekor
meszelt maradt.
11. ábra. A hajó a bejárattal
11. ábra. A hajó a bejárattal
A képek rossz állapota, esetleg a megváltozott esztétikai
felfogás miatt a rotundát a XV. század elején újból kifestették. A XIV. század
vége felé Magyarországon is elterjedt a frissen vakolt falra való festés
szokása, a freskótechnika, amely sokkal maradandóbb az előzőnél, ezért az új
képek már ezzel a módszerrel készültek. Ezek több mint 550 év után is olyan
frissek, mintha a festő tegnap tette le volna az ecsetjét és bontotta volna le
az állványzatot. Az alsó réteg képeihez hasonlítva a technikán kívül
megváltozott a művészi stílus is, hiszen ezek az újabb freskók már a gótikus
plasztikus stílushoz tartoznak. Ezeknek a festőjét sem ismerjük név szerint, de
azon festők körébe tartozik, akik a munkájukat új megoldásokkal és
kezdeményezésekkel gazdagították.
12. ábra. Falfülke freskórészlettel
12. ábra. Falfülke freskórészlettel
Nagytótlakon legjobban a kupola festményei maradtak fenn. A
kupola csúcspontjában hatalmas mandorlát találunk, amelyben Krisztus egy
szivárványon áll. Rajta kívül a hold és a nap, valamint a négy evangélista
jelképe látható. A kupola ívének mezőin Krisztus szenvedése van lefestve,
kezdve a Jeruzsálembe való bevonulástól, a Passió-ciklus pedig a henger alakú
falon folytatódik. Itt a Háromkirályok hódolatából már csak néhány szerény
maradvány látszik, amelyet a gótikus festőművész (a régebbi rétegre ráfestve)
az északi oldalon helyezett el. A falfülkékben szentek sora látható.
13. ábra. Freskórészlet
13. ábra. Freskórészlet
A nagytótlaki körtemplom az egykori Magyar Királyság, a
Muravidék és a fiatal Szlovénia jelentős középkori művészeti emléke. Építészeti
architektúrája és freskói egyedülálló értéket képviselnek még ezen a középkori
téglatemplomokban gazdag, csodálatos pannon tájon is. Szemmel láthatóan
tanúskodik arról, hogyan élték meg az itteni emberek a szépet sok-sok
évszázaddal ezelőtt. A feledhetetlen szépséget, amely a zivataros évszázadok
ellenére megmaradt és ma is él; s amelyet nem csak a szemünkkel és az
értelmünkkel, hanem a szívünkkel is érzékelhetünk.
14. ábra. Freskórészlet
14. ábra. Freskórészlet
Irodalom
Valter Ilona: Árpád-kori téglatemplomok Nyugat-Dunántúlon,
Budapest, 2005.
A nagytótlaki Szent Miklós körtemplom (Dévay Attila videója)
Tudja ez az egyetlen írása ami valóban tényszerű, szép, kerek és jó.
VálaszTörlésNem tudtam, hogy az egyetlen lenne ebből a fajtából. Ám, ha a környék nevezetességeinél tartunk, akkor egy ugyanilyen tényszerűnek szánt cikkben írom le a 7500 éves szentgyörgyvölgyi tehénszobrot is. Persze annak megértéséhez több szakterületi ismeret szükséges. https://vargagezairastortenesz.blogspot.com/2019/12/a-7500-eves-szentgyorgyvolgyi.html Köszönöm a figyelmet!
TörlésTisztelt Uram!
VálaszTörlésKomolyan állítja, hogy a keresztény művészetben a romanika korában is már sok évszázados, római eredetű majd bizánci hagyományban megőrzött "mandorla" egy székely rovásjel?
Tóth Sándor, Érd
Meg kell néznem a cikkemet, mert nem hiszem, hogy ilyen komolytalanul fogalmaztam volna.
VálaszTörlésA cikkben nem pontosan ezt adom elő, de csak a szóhasználata sarkos, a dolog végeredményben igaz. A székely írás egy kb. 50 000 éves jelkészlet örököse. Ha ezt tudja, akkor a kérdés éle kisimul. Ha nem tudja, akkor javaslom a Magyar hieroglif írás c. kötetem elolvasását és megértését. Segíthet "A Tejút hasadékában kelő napistent ábrázolja-e a székely írás „us ” (ős) jele?" c. cikkem elolvasása is. Itt érheti el: https://mek.oszk.hu/16500/16503/16503.pdf Köszönöm a megtisztelő figyelmét!
VálaszTörlés