Kolumbiai váza jó "Isten, jó, folyó" hieroglifával
Columbian
vase with "jó" (God, good, river" hieroglyph
1/a. ábra. Kolumbiai váza
lelógó jó “folyó" jelekkel (balra), egy jele helyes nézetben
(2.), egy gömöri tornácoszlop-kitámasztó jó jele (3.) és a székely írás
"j" betűje (jobbra)
1/a.
figure. Colombian vase with hanging “jó” = good “"folyó" =
river” marks (left), a mark in the correct view (2nd), a good mark
of a porch from Gömör (Hungary), support (3rd) and the letter
"j" of the Szekler script (right)
Az amerikai indiánok népi jelkészletében a székely írás (pontosabban
a magyar hieroglif írás) közel harminc
jelének találjuk meg a párhuzamát. A jelen cikkben egy olyan kolumbiai vázát
mutatunk be, amelyiken a székely írás "j" betűjének, a magyar hieroglif
írás jó "folyó" szójelének párhuzama szerepel.
In the folk sign set of the American Indians, we
find the parallels of nearly thirty signs of the Szekler script (more
precisely, the Hungarian hieroglyphic script). In this article, we present a Colombian
vase on which there is a parallel to the letter "j" of the Szekler
script and the word “jó” = good “"folyó"” = river of the
Hungarian hieroglyphic script.
Figure
1/b. The Colombian vase has "lelógó" = hanging, hieroglyphs because
they must be viewed from the mouth of the vase, from God's point of view
1/c. ábra. Szarmata üst
hasonlóképpen "lelógó" (az isteni nézőpontból olvasható)
"jó" hieroglifákkal
1/c.
figure. Sarmatian cauldron with similarly "lelógó” = hanging (readable
from the divine point of view) "jó" = good hieroglyphs
Figure 2. The hieroglyphic phrase “négy jó” = four good (four rivers) is repeated on the circumference of the mug from Szentgyörgyvölgy (Hungary, Zala county) (the number four is recorded by vertical lines, and the word “jó” = good “"folyó" = river” is the same squiggly sign that can be seen on the Colombian vessel)
Figure 3. The world model of the hohokam plate - in obedience to the
worldwide primitive religious representation convention - marks the central
spring and the sacred rivers running from it in four directions with a duck
ring.
Azonban nem csak formai párhuzamról van szó. A jelek és az edény szemantikája is lehetőséget ad az indián-magyar írástani kapcsolat megállapítására.
However,
it is not just a formal parallel. The semantics of the signs and the vessel
also provide an opportunity to establish the Indian-Hungarian writing
relationship.
Eurázsiai párhuzamok elemzése alapján tudjuk, hogy az archaikus edények a Teremtés helyszínét és a Teremtőt idézik. E követelmény szellemében készült ez az indián váza is. Az edény szája
az életet adó Istennek, az Éden központi forrásának felel meg. Tőle indulnak ki
a Föld távoli tájaira vizet vivő folyók s ezek jelzésére szolgálnak a váza
oldalán lévő jó "folyó" hieroglifák. (1)
Based
on the analysis of Eurasian parallels, we know that the archaic vessels
evoke the location of the Creation and the Creator. This Native American
vase was made in the spirit of this requirement. The mouth of the vessel
corresponds to the life-giving God, the central source of Eden. Rivers carrying
water to the distant regions of the Earth originate from it, and the “jó” =
good “"folyó" = river” hieroglyphs on the side of the vase
serve to indicate these. (1)
Nem csak a kolumbiai váza oldalán lévő jelformák hasonlítanak magyar
jelformákra, hanem a jelentések is azonosak, amennyiben nem csak az egyes
jelek, hanem az edény jelentését is figyelembe vesszük. A jó szavunk
ugyanis egykor "folyó" jelentést is hordozott.
Not
only are the symbols on the side of the Colombian vase similar to Hungarian
symbols, but the meanings are also the same, if we take into account not only
the meaning of the individual symbols, but also the meaning of the vessel. Our
word “jó” = good once carried the meaning of "folyó" = river.
4. ábra. A kolumbiai váza jó "folyó"
hieroglifája az Isten szemszögéből nézve
Figure
4. The “jó” = good “"folyó" = river” hieroglyph from the
Columbian vase is seen from God's point of view
3. ábra. A székely írás "j" betűjének alakja a rovástechnológia
hatására lett szögletes
Figure
3. The shape of the letter "j" of the Szekler script became angular
as a result of runic technology
4. ábra. Szkíta cipőre varrt jó hieroglifa (balra), a
gömöri tornácoszlop kitámasztójának jó "folyó"
hieroglifája az eredeti, kacskaringó alakot örizte meg (jobbra)
Figure
4. The “jó” = good hieroglyph sewn on a Scythian shoe (left), the good
"river" hieroglyph of the support of the porch in Gömör[1]
(Hungarian Kingdom) column has preserved its original, curving shape (right)
A jelformák megfelelése kétségtelen, ám az effajta összevetések láttán
az akadémikus "tudomány" emlőin nevelkedettek egy része mégis
meghökken. Nem mindenki képes elfogadni a korábban az írás
eredetéről elfogadott álláspontokat lomtárba száműző felfedezéseket.
Különösen, ha a kapcsolódó szakirodalmat még nem
ismeri. Azon olvasóink számára, akik az utóbbi évtizedekben végzett írástani
kutatások eredményéről még nem értesültek, elmondjuk hogy a Nemetz Tibor matematikus segítségével elvégzett
valószínűségszámítás a jelkészletek genetikus kapcsolatát
nyilvánvalóvá tette.
There is no doubt that the
sign forms correspond, but some of those scholars, brought up on academic
"science" are still amazed when they see such comparisons. Not
everyone is able to accept the discoveries that banish the previously accepted
positions on the origin of writing to the dustbin. Especially if you are not
yet familiar with the related literature. For those of our readers who have not
yet been informed of the results of the scribal research carried out in recent
decades, we would like to say that the probability calculation carried out with
the help of the mathematician Tibor Nemetz made the genetic relationship of the sign sets obvious.
Jegyzet
Notes
(1) Tulajdonképpen négy jó "folyó"
hieroglifának kellene lennie a kolumbiai vázán, mert az Édennek (az Eurázsia
belső területeit és Amerikát benépesítő Homo sapiens sapiens csoport
50 000 évvel ezelőtti őshazájának) négy nagy folyója volt (a Halüsz, az
Arakszész, a Tigris és az Eufrátesz). Az edényeken lévő jelek ennek megfelelően
rendszerint négy folyóra utalnak (2. és 3. ábra), ám - mint a kolumbiai váza is
- esetenként vannak kivételek. Csak találgatni tudjuk, hogy ezen a kolumbiai
edényen miért van több folyó. Lehetséges, hogy nem a konkrét földrajzi
területre (az őshazára), hanem csak az Isten életadó forrás voltára akart
utalni az edény készítője.
(1) In fact, there should be the four “jó” = good “"folyó"” =
“river” hieroglyphs on the Columbia vase, because Eden (the homeland of the
Homo sapiens sapiens group that populated the interior of Eurasia and America
50,000 years ago) had four great rivers (the Halys, the Araxes, the Tigris and
the Euphrates). Accordingly, the marks on the vessels usually refer to four
rivers (Figures 2 and 3), but - like the Colombian vase - there are occasional
exceptions. We can only guess why there are multiple rivers on this Columbian
vessel. It is possible that the vessel did not want to refer to the specific
geographical area (his native land), but only to the life-giving source of God.
Irodalom
Literature
Varga
Géza: Magyar
hieroglif írás
(Géza Varga: Hungarian hieroglyphic
script)
Varga Géza: Az
Éden szó rokona-e az edény szavunknak?
(Géza Varga: Is the word “Éden” = Eden related to our word “edény”
= vessel?)
Varga Géza: Írástörténeti, őstörténeti és nyelvészeti dolgozataim
jegyzéke
(Géza Varga: List of my writing history,
prehistory and linguistics papers)
Varga Géza: Nemetz Tibor matematikus rovológiai jelentőségű valószínűségszámítása
(Géza Varga: Mathematician Tibor Nemetz's probability calculation
of rovological significance)
Varga Géza: Indián tartalom (további cikkek,
amelyek az indián-magyar írástörténeti-nyelvi kapcsolatokkal foglalkoznak)
(Géza Varga: Indian content (further articles
dealing with Indian-Hungarian written history and linguistic relations))
Varga Géza: A szentgyörgyvölgyi "négy jó" mondatos csupor
Géza Varga: The "négy jó" = four good group of
sentences from Szentgyörgyvölgy
Géza
Varga
[1] Gömör was an administrative county of the
Kingdom of Hungary. In the 19th century, and in the beginning of the 20th
century, it was united with the Kis-Hont County to form Gömör-Kishont County.
Its territory is located in southern Slovakia and northern Hungary. Today names
Gömör/Gemer are only an informal designation of the corresponding territory
without administrative role. https://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6m%C3%B6r_County
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése