2023. április 29., szombat

Orosz oldal a tprus mondatjel változatával

Kiss István tette közzé a világháló Magyar hieroglif írás csoportjában az 1. ábrán látható veret fényképét a következő mondattal: "Egy orosz oldalon találtam ezt a képet minden magyarázat nélkül." Köszönöm a közreadását!

E cikkben ezt a mondatjelet próbálom meg elolvasni és leírni.



1. ábra. Az egyik orosz honlapon bemutatott vereten a tprus (tapar us "szabír ős") mondatjel eredetibb változata látható, amely még grafikailag is tartalmazza az us (ős) szójelet (fotógrafika)


Ez a veret (övveret?) honfoglalás kori magyar munkának látszik. Azok általában ezüstből, vagy bronzból vannak. A zöldes elszíneződés rézre utalhat. Réz van a bronzban, ám a bronztárgyak mégsem szoktak zöldes színt kapni - amennyire én ismerem. A mondatjel felső részén az Isten szó olvasható. Közvetlenül alatta csatlakozik hozzá egy Ten jel. Ez furcsa, mert így az olvasat Isten ten. Ez talán lehetséges, de szokatlan, mert minek egymás után kétszer leírni a ten szót? Ez az ellentmondás arra utal, hogy másfelé kell keresnünk a megoldást.

Ám ha a két ten jelet ez esetben már a tprus szűkített verziójának tekintjük (ami három elemi ten jelből áll), akkor izgalmassá és érthetőbbé kezd válni a dolog. Ugyanis a tprus jelnek van az avaroknál sok elemi ten jelből álló változata is. S ezek egyikén fel is sejlett egy us jel. Az a nagyszíjvég nagyon kopott volt, de mégis látni véltem a tetején egy us jelet. Ez a mostani lelet ezt a sejtésemet megerősíti. Ezzel együtt a tprus (tapar us "szabír ős") jel változata lehet. Feltételeztem az avar nagyszíjvég alapján és a tprus szó vége alapján, hogy a tprus mondatjel tetején régen volt egy us jel is. A nikolsburgi ábécében megmaradt tprus jelről azonban ez már lekopott. 

Az 1. ábrán látható lelet segít megérteni a nikolsburgi ábécében előforduló tprus mondatjel történetét. Ez a tprus jelnév (mondat) két elemből áll. Az egyik elem a tapar népnév, ami a szabírok Patkanov által említett névváltozata. A mondat másik eleme az ős szó, amelynek a jele szintén a nikolsburgi ábécéből ismert. Ugyanezek a két jel megtalálható a népi ábrázolásokon és a régészeti leleteken is. 

Az orosz honlapon felbukkant övveret azt a kérdést veti fel, hogy a tprus mondatjel milyen úton-módon alakult ki. A tprus jelnév végén világosan szerepel a nikolsburgi ábécéből ismert us (ős) szójel (5. ábra), miközben a tprus mondatjel grafikai alakjából (2. ábra) ez az ős szójel hiányzik. S hogy joggal tekintjük ezt hiányzó elemnek, azt több ábrázolás és megfontolás is alátámasztja. Egyrészt a fához hozzá tartozik az ős jel is, amely a Tejút hasadékában karácsonykor kelő Napot ábrázolja. Másrészt az ősvallási mondatjelek gyakran ilyen függőleges jelsorozatokat alkotnak (1). 



2. ábra. A nikolsburgi székely ábécében így jelenik meg a tprus (tapar us "szabír ős") mondatjel, amelynek a hangalakjában szerepel, ám a grafikai képéből hiányzik (feltehetően lekopott) az ős szójel



3. ábra. A népi jelkészletben is szerepel az égig érő fa tprus jelhez hasonló, legörbült ágakkal való, ám az ős jel nélküli ábrázolása (Sindümúzeum, Velemér)



4. ábra. Az égig érő fa tetején előfordul az ős szójel (Velemér, Sindümúzeum)




5. ábra. A korondi gyertyatartó égig érő fájának a közepén jelenik meg az ős szójele, a tulipán alakú Isten szóban 



A korondi gyertyatartó illusztrálja Berze Nagy János megállapítását, miszerint az égig érő fa azonos az Istennel. Az énlakai Egy isten mondatjel alapján hozzátehetjük, hogy az Isten az ős és a ten szavakból kialakult szóösszetétel. Ezért tartozik hozzá a népi faábrázolásokhoz az ős és az Isten szójel. A székely írás jelkészlete és a népi ábrázolások egyaránt az ősvallás elolvasható ábrázolásaiból maradtak ránk. Ennek köszönhetők a jelen cikkben bemutatott írástörténeti és néprajzi párhuzamok, amelyek szerves egységet alkotnak a mitológiai képzetekkel (2). 



6. ábra. Czibor Imre erdélyi bokályról másolt fazekasmintája ábrázolja a Tejút hasadékában karácsonykor kelő Napot, amely pillanat megörökítésére az ős szójel valamikor a kőkorban megszületett




7. ábra. A magyargyerőmonostori kályhacsempe égig érő fájának ágai között olvasható a Jó ős, a fa tövében pedig a Magas kő mondat (balra), az ős, a jó, a magas és a kő hieroglifája (jobbra fent), valamint a hieroglifáknak megfelelő székely "us" (ős), "j" (jó), magas és kő jelek (jobbra lent)


8. ábra. Avar nagyszíjvég Zamárdiból, az égig érő fa tetején a székely "us" (ős) szójel avar kori megfelelőjével



A 8. ábra avar szíjvégén látható égig érő fa középső és alsó része ten jelek sorozatából áll, a fa tetején pedig ott olvasható az ős jel. Az eddigi ismereteink alapján ez a ligatúra vagy Isten (ős + ten), vagy tprus (tapar us "szabír ős") alakban lenne elolvasható. Mivel ez a fa több ágpárral is rendelkezik, a második lehetőség valószínűbb. 




9. ábra. Itáliai longobárd korongmagyar hieroglifákkal írt Lyukó a szabírok őse mondat jeleivel (balra) és a nekik megfelelő székely "ly" (lyuk/Lyukó), "tprus" (tapar us "szabír ős"), valamint "us" (ős) jelek (jobbra)


Jegyzetek

(1) Ilyen függőleges mondatjelek vannak a közelmúltban egy avar kori sírból előkerült bojnai idolokon is (9. ábra). 




9. ábra. Magyar hieroglifákkal díszített VII-IX. századi idolok, Bojna (Szlavónia, Horvátország)


(2) Ezek az összefüggések cáfolják az akadémikus "tudomány" képviselőinek minden alapot nélkülöző kijelentéseit.

Vásáry István például azt állítja a 2021-ben az MTA kiadásában megjelent, a méreteit és a hibáit tekintve is grandiózus rováskorpuszban, hogy nekünk magyaroknak nincsenek a kínaihoz hasonló képjeleink.  

Fehér Bence pedig futóbolondnak nevezi azt, aki szakmányban olvas el díszítéseket. Holott a kezdeti írások szükségképpen képszerűek és díszesek. 

Nyilvánvaló, hogy ilyesmiket csak az állíthat, aki sohasem vette a fáradságot a vonatkozó mitológiai, ábrázolási és írástörténeti összefüggések feltárására.

A jelek kialakulását a maguk történetiségében, a képszerűségből a lineárisság felé vezető folyamatként kell szemlélni. Ez a folyamat kezdetben azt jelenthette, hogy a jeleknek több grafikai változata és jelentése is volt. Például a 8. ábrán lévő avar mondatjel jelenthette az Isten szót, a Tapar ős kifejezést, vagy az Isten, a taparok őse mondatot is. A tapar népnév nyilván csak akkor kötődhetett a jelhez, amikor a tapar (szabír) nép és népnév már létezett. Idővel az egyes jelentések a megkülönböztethető grafikai változatokhoz kötődtek. Így az Isten jelentés az egyetlen ágpárral rendelkező faábrázoláshoz ragadt, a többi meg a tapar ős jelentést rögzítette. E gondolatmenetből az orosz honlapon olvasható mondatjel a tapar ős mondatot rögzíti és a szabír nép hagyatékához tartozik.


Irodalom

Varga Géza: Longobárd korong a hieroglifikus "Lyukó a szabírok őse" mondattal

Varga Géza: A temporius téveszme diadalútja


Varga Géza











Ha Ön a leírások alapján még nem tudta eldönteni, hogy Veleméren van-e az a hely, amelyről egész életében álmodott, akkor ezen a hídon kell átjönnie s a domb tövében jobbra kell kanyarodnia ...






A veleméri műemléktemplom, amelynek két tanulságos rovológiai nevezetessége is megtekinthető

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése