Yeŋi Ögə osztotta meg az alábbi képet erről a gyönyörű és tanulságos antik anatóliai kelimről, amelyen egy fekete és egy vörös istenalakot láthatunk. Mindegyiken szerepel a "magas kő" ábrázolási konvenció, vagyis ezek az alakok azonosak az égbe vezető úttal, a fiúistennel.
A "magas kő" ábrázolási konvención túl mindegyik alak rendelkezik még egy további rovásjellel is. Az egyik a mellén visel egy székely "Ak" rovásjelhez hasonló hieroglifát. Ez az Ak szótag (egy szótagos szó) szerepel a patak "pater Ak" szóban és Heraklész (magyarul Óg úr, akiről oguroknak hívtak bennünket) nevében is. Arra utal ez, hogy Heraklész (azaz Óg ősünk) azonos a Tejúttal, vagy más néven az égig érő fával. Ez nem mond többet annál, mint amit fentebb említettünk, hogy ez az istenalak azonos az égi folyóval, a Tejúttal. Ugyanezt a Tejutat (esetleg az ég boltozatát) jelképezi végső soron a "magas kő" ábrázolási konvenció is, amit mindkét alak visel. Talán nem is két különböző, hanem egy és ugyanazon szereplő két alakja látható a kelimen?
A másik alak a feje mellé kapott egy székely "ty"-re emlékeztető és "atya" jelentésű hieroglifát. Ez szintén a Tejúttal azonos fiúisten jele. Ő az isteni triászon belül a fiúisten, ám népének ősatyja, azaz használhatja az atya jelzőt is.
Az istenalakok testtartása jellegzetes és ismerős. Igen sok vereten lehet ugyanis látni ebben a pózban álló alakokat (ilyen a kiszombori honfoglalás kori verettöredék is). Ezek azért veszik fel ezt a jellegzetes tettartást, mert így hasonlítanak a székely írás ten "élet, isten" szójelére.
Köszönjük ezt a szép képet!
1. ábra. Az antik anatóliai kelim
4/a. ábra. Magyar birtokjel a Néprajzi Lexikonból, a "magas kő" ábrázolási konvenció egyik előfordulása
6. ábra. A kiszombori tarsolyveret töredék
Jutalomzene az olvasónak:
Paul McCartney
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése