A Pócs Éva által írt, a magyar világfa honfoglalás kori létét és néhány néprajzkutatónk megbízhatóságát megkérdőjelező cikk nyomán fellángolt egy vita. Ám az a "szakma" rovológiai és ősvallási ismerethiánya miatt érdemi válasz nélkül maradt. A világfa vita megoldását a jelszerű és elolvasható világfa ábrázolások felmutatása jelenti.
Ilyen elolvasható világfa ábrázolásokat szép számmal találunk Árpád kori pecsétgyűrűkön és más tárgyakon is. Ezen hieroglifikus (ősvallási kötődésű szójeleket alkalmazó) szövegek kutatását az akadémikus áltudomány ugyanúgy elhanyagolja, mint a fent említett rovológiai és ősvallási tudományterületet is. Ezért nem vették észre (nem hajlandók észrevenni ma sem), hogy a rovológia és az ősvallás szorosan összetartoznak. Ugyanis a székely írás elődje, a magyar hieroglif írás (amelynek írásmutatványai e világfát ábrázoló mondatjelek) az ősvallás jelképrendszereként működött hosszú évtízezredeken át.
A honfoglalás kori tulipánok tulipánságának tárgyalását a "szakma" azzal az álságos érveléssel utasította el, hogy azok botanikailag nem azonosíthatók. Ez valóban igaz, mert a honfoglalás kori tulipánok nem természethűek, hanem jelszerűek. A rovológiai szakterületen nem is létező "szakma" ugyanezzel a hamis érveléssel a világfák tárgyalását is megpróbálhatja kikerülni. Lényegében ugyanarról a kérdésről van szó, mert az archaikus ábrázolásokon a világfa gyakran tulipán alakú, ez az egyik ismertetőjele.
A szójelekből összerakott, világfát ábrázoló mondatjelek jellegzetességeit a Világfát ábrázoló egyedi hieroglifák és A világfát bemutató ábrázolási konvenciók típusai című írásokban adtam elő. Ezek segítségével a százszámra előforduló mondatjelek elolvashatók és az is eldönthető, hogy a képszerű mondatjel a világfát ábrázolja-e.
A jelen cikkben röviden bemutatom az Árpád kori nyelvemlékek képét és olvasatát, a részletekért rá kell kattintani az adott linkre, vagy az irodalomjegyzékben lévő cikkre.
A csempeszkopácsi Árpád kori templom hieroglifikus mondatai
A türjei templom ten hieroglifája
10. ábra. A türjei templom eget tartó világfát ábrázoló Nagy ten "Nagy isten" olvasatú ábrázolási konvenciója
Kadarkút és Mike között fellelt Árpád kori gyűrű
A koronázó palást képszerkezete
ábra. A koronázási palást képszerkezete a világfát ábrázolja és az Egy isten mondatot rögzíti
Ten hieroglifa Somogyvárról
A Bakay Kornél által közölt somogyvári gyűrű 6500 éves hieroglifikus mondatjelének olvasata
ábra. A Székesfehérvárott kiállított Árpád kori gyűrű pecsétlapján három jel látható: fent a zsen ten "zsendülő/feltámadó isten" ligatúra, alatta pedig egy ég hieroglifa, az olvasat lentről felfele égi zsen ten (mai magyarsággal: Égi, zsendülő/feltámadó isten)
Csordás Sándor Árpád kori gyűrűjének hieroglifái
Sajószögedi Árpád kori gyűrű a hieroglifikus "Ragyogó nagy Isten földje" mondattal
Ezüstjelvény a hieroglifikus "Úristen" mondatjellel Zalavár Várszigetről
ábra. A zalavári ásatásokon a IX. századba visszadatált un. Hadriánus-templomban (Bakay Kornél szíves szóbeli kormeghatározása szerint valójában egy XI. századi magyar templomban) szórványleletként előkerült ezüstjelvényen a Szár ős ten (mai magyarsággal: Úristen) szöveg olvasható
Balota, Árpád kori gyűrű Nimród tamgával
7/c. ábra. Ornamentális kőlap a pécsi székesegyházból a Szentkereszt-oltár környékéről, Egy ős úr olvasatú világfával
Hieroglifikus mondatjel a pécsi székesegyház altemplomában
Pócs Éva: A honfoglaló magyarok világfája a kutatói illúziók fényében. Rekonstrukció, konstrukció, dekonstrukció, in Bárdos Dániel – Tuboly Ádám Tamás (szerk.): Emberarcú tudomány. Áltudományok és összeesküvéselméletek szorításában, Budapest, 2023. Typotex Kiadó, 283–324. o
Pócs Éva: Vita Pócs Éva: A honfoglaló magyarok világfája a kutatói illúziók fényében. Rekonstrukció, konstrukció, dekonstrukció című tanulmányáról 2023. (academia.edu)
Állásfoglalás a nyílt tudományról (nkfih.gov.hu/)
Vízakna - templom (varak.hu)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése