Željko Demo a Kalapált fémlemezből készült pajzs alakú gyűrű a zágrábi Régészeti Múzeumból c., 2023-as cikkében mutatja be az említett lelet képét. Ehhez most a gyűrű hieroglifákkal (ősvallási kötődésú szójelekkel) írt szövegeinek olvasatát csatolom.
1. ábra. A zágrábi Régészeti Múzeum kora középkori gyűrűjének fején egy hieroglifákból álló felülnézeti világmodell olvasható
Mint arról Željko Demo tájékoztat, a különféle szerzők sokat írtak már a kora középkori, bronz (vagy ezüst) lemezből készült, felső részükön pajzsszerűen kiszélesedő gyűrűkről, ezek eredetéről, változatairól, elterjedésükről. Érdekes ennek az ékszerformának a kapcsolatrendszere is. A szakirodalomban pajzs alakú gyűrűként emlegetett leletek elsősorban Morvaországra, valamint Kelet-Ausztriára és Szlovéniára jellemzőek, de megtalálhatók Magyarországon, Romániában és Bulgáriában is. Ezért tartják számon őket a dunai régióra jellemző ékszerformaként. A dalmáciai és albániai leletek a szerző szerint más megoldást sugallnak és az is biztos, hogy az ilyen típusú gyűrűkkel kapcsolatos problémák számosabbak és bonyolultabbak, mint azt korábban gondolták. Az egyik, eddig kiadatlan példány a zágrábi Régészeti Múzeum gyűjteményében található (1. ábra).
Hozzátehetem, hogy a gyűrű kapcsolatrendszerét megvilágítja a zágrábi világmodell magyar jelkészlete és magyar olvasata. A gyűrű párhuzamai eleve abból a földrajzi környezetből kerültek elő, amelyet egykor a magyarul beszélő szkíták, hunok, szarmaták és avarok a segédnépeikkel együtt belaktak. A hun és avar írásemlékek létét, valamint magyar olvasatát az utódállami és magyarországi régészek nem szokták hangsúlyozni. A fennmaradt hieroglifák azonban nem igazodnak a világosi fegyverletétel és a trianoni béke következményeként kialakult polkorrekt koncepciókhoz.
A zágrábi gyűrű világmodelljének jelei
A gyűrű fején egy felülnézeti világmodell látható (ezeket A magyarság jelképei c. kötetben írtam le). (1)
A világmodellek közepén szokás szerint az Isten helye van. E szabálynak a napisten egyik nevét rögzítő lyuk/Lyukó hieroglifa megfelel (2. ábra). A világmodellek sarkain jellemzően az égbe vezető út valamilyen elolvasható jelképe jelenik meg. Esetünkben e követelménynek a négy hegységre (a Kaukázusra, Zagroszra, Elburzra és Tauruszra) utaló sar "sarok, úr" hieroglifák felelnek meg (4. ábra).
Párhuzamok
Jelei alapján a zágrábi gyűrű - a Teremtő és a Teremtés színhelyének (az Édennek) a felidézésével - amulettként védte és segítette a tulajdonosát. Ez a feladatkör általánosan jellemző a hieroglifikus szövegeket hordozó tárgyakra. A zágrábi gyűrű jelkészlete és jelszerkezete azonos a magyar hieroglif írás jeleivel és jelszerkezeteivel. A velük rögzített szövegek a hunok, szarmaták, avarok és honfoglaló magyarok által használt magyar nyelven szólalnak meg. A szövegek ismétlődése az azonos szóhasználat fennmaradására utal.
A lyuk/Lyukó hieroglifa párhuzama
A Nagy Lyukó mondat párhuzama
Jegyzetek
(1) A felülnézeti világmodellek (mandalák) végső soron az Éden (a 100 000 - 50 000 évvel ezelőtt volt őshaza) szójelekből alkotott térképei. Ez egyúttal - több más érvvel összhangban - azt is jelenti, hogy a legkorábbi, ősvallási kötődésű szójelek is ilyen korúak. A világ ma ismert klasszikus írásrendszerei nem az állam és a könyvelés megjelenésével poligenezissel, hanem végső soron ebből a kőkori ősvallási jelrendszerből, monogenezissel alakultak ki.
Irodalom
Željko Demo: A SHIELD-SHAPED RING OF EMBOSSED SHEET METAL FROM THE ARCHAEOLOGICAL MUSEUM IN ZAGREB, Kalapált fémlemezből készült pajzs alakú gyűrű a zágrábi Régészeti Múzeumból, Institute of Archaeology, Belgrade, 2023.
Varga Géza: A magyarság jelképei, Írástörténeti kutatóintézet, Budapest, 1999.
Varga Géza: Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2017.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése