Oldalcsoportok

2025. március 8., szombat

Egy Árpád kori érem hieroglifikus jeleinek olvasata

Az Árpád-kori rejtélyek ezüstbe verve fb-csoport meghirdetett egy jelmagyarázatot célzó pályázatot 2025 márciusában. Közzétette egy Árpád kori ezüstpénz fényképét (1. ábra), megjelölve azokat a siglákat, amelyekre a szervezők kifejezetten kíváncsiak (2. ábra). 



1. ábra. Az Árpád kori ezüstpénz, amelynek jeleire magyarázatot kért a pályázati kiírás


2. ábra. Az Árpád kori ezüstpénz megjelölt jelei, amelyekre kifejezetten kíváncsi a pályázati kiírás


Lényegében az ezüstpénz teljes jelkészlete értelmezhető, vagy elolvasható a magyar hieroglif írás segítségével. 

Ez a magyar hieroglif írás a székely írás ősvallási kötődésű szójeleket használó előzménye, amelynek leírását 2017-ben adtam ki a Magyar hieroglif írás c. kötetben. Ez az írásrendszer eredetileg a kőkori ősvallás jelképrendszere volt, amely elterjedt Eurázsiában, Afrikában és Amerikában is. A 90-es években elvégzett akrofónia-rekonstrukciók alapján a szójelek a magyar nyelv ősvallási vonatkozású szavait rögzítik. 

Többszáz, vagy inkább többezer rövid hieroglifikus nyelvemlék hever a múzeumok polcain elolvasatlanul, mert a hazai akadémikus tudomány képviselői - tisztelet a kivételnek! - nem hajlandóak a magyar írástörténet és az ősvallás kutatására. Mivel ez az írásrendszer nem olyan, mint a latinbetűs írásunk, a többség nem is képes sokkal többre néhány jelző kiosztásán kívül. Példaképük a nemrég ismételten lebukott Zsirai Miklós.

Amikor némi noszogatásra mégis tesznek valamit (például kiadnak egy tendenciózusan hiányos rováskorpuszt, miközben egy effajta leltár I. J. Gelb szerint eleve nem számít tudományos tevékenységnek), azt is csak azért teszik, hogy valamilyen Merjünk kicsik lenni! típusú állítással félrevezessék a közvéleményt. Ezt a magatartást Simo Parpola (az asszír életfák és a sumér nyelv kutatója) finoman úgy jellemezte, hogy az asszíriológusok 110 évig nem voltak kíváncsiak a sumér nyelv uráli kapcsolataira. Hozzátehetjük: a prekoncepcióikat cáfoló tényekre nem voltak kíváncsiak.

Ennek az elzárkózásnak a következménye, hogy a "szakma" csúfosan leszerepelt, amikor Pócs Éva 2023-ban közreadta a világfa vitát kiváltó dolgozatát. Ugyanis nem tudtak érdemi választ adni rá. Ebben a dolgozatában Pócs Éva azt állította, hogy a magyar honfoglalóknak nem is volt világfa képzetük, vagy amit annak gondoltak egyesek, arról a világfa volta nem bizonyítható. Azok csupán más népektől való átvételek. 

Pócs Éva természetesen téved, mert a honfoglalás kori leleteken százával vannak világfa ábrázolások s ezek az elolvashatóságuk miatt jól értelmezhetőek is. Megdöbbentő viszont, hogy a vitában felszólalók ezeket a honfoglalás kori világfákat nem mutatták fel. Ugyanis ezek nem természethűek, hanem jelszerűek. A jeleinkkel azonban a "szakma" a 110 éves érdektelensége miatt nem tud mit kezdeni, mert nem ért hozzá. Minden tájba simuló szakember tudja, hogy a székely rovásírással való foglalkozás ebben a környezetben a szakmából való kikopást eredményezi. Úgy tűnik, mintha engedélyt csak azok kapnának a téma elővételére, akik hajlandók valótlanságokat állítani az írásunkról.

Az alábbiakban sorra bemutatom a fenti érem jeleit és jelcsoportjait, középen kezdve (3. ábra), majd a körirat tetőpontjától az óramutató járásának megfelelően haladva (4-8. ábra).


3. ábra. Az Árpád kori ezüstérem közepén egy napos-holdas világfa ábrázolás látható, az olvasata: Ragyogó szár (mai magyarsággal: Ragyogó úr)


A 3. ábrán lévő oszlop a székely írás "sz" betűje, ami a szár "növényi szár, úr" hieroglifából alakult ki egykor (talán 4-5 ezer évvel ezelőtt). A közepénél látható ferde vonal a székely írás "r" betűjének felel meg, ami a Ragyogó hieroglifával azonos alakú. Eredetileg a szár szó az Istennel azonos égig érő fára vonatkozott. Ezzel függ össze a szó későbbi változása is. Időközben ugyanis a szár szó kettéhasadt és kialakult belőle egyrészt az úr szavunk, másrészt változatlanul fennmaradt a szár szavunk is. Az eredeti hangzása Rá szár (esetleg Rá tár) lehetett, amit mai magyarsággal Ragyogó Úr alakban adhatunk vissza. A mellette lévő Nap és Hold azt jelzi, hogy egy égi szereplőről, a Tejúttal azonos világfáról van szó. 



4. ábra. Lyukó sar ten (mai magyarsággal: Lyukó Úr ten, vagy Lyukó Úristen) ligatúra


A 4. ábrán lévő jelmontázs háromféle jelet tartalmaz. Alul a sar "sarok, úr", felette a ten "isten, élet", annak végeiben pedig a gömb alakú lyuk, Lyukó hieroglifák látszanak. Ezek segítségével a Lyukó sar ten (mai magyarsággal Lyukó Úristen) olvasatot kapjuk. Az Árpád kori ligatúrában két kör alakú Lyukó hieroglifa is szerepel. A régiek ugyanis - a mondanivaló megváltoztathatatlanságának, örökérvényűségének hangsúlyozása végett - törekedtek a szimmetrikus íráskép kialakítására.



5. ábra. Nagy ország jelmontázs


Az 5. ábrán látható ligatúra esetében a fenti ívről azonnal sejthető volt, hogy az az égbolt ívét ábrázolja és a székely írás "n" betűjével, a magyar hieroglif írás nagy szójelével azonos. Az volt csak kérdéses, hogy a két végénél lévő háromszög alakú "megvastagodás" jelentés nélküli díszítés-e csupán, vagy inkább másról lehet szó? Mivel a 7. ábrán látható nagy hieroglifa ilyen végződések nélkül szerepel, nyilvánvalóvá vált, hogy ezek a "végződések" nem tartoznak a nagy jelhez. A nagy hieroglifa alatti három hegyábrázolás a magyar címer hármas halmának megfelelője, azaz ország jelentésű. Így az 5. ábrán látható jelmontázs olvasata: Nagy ország.



6. ábra. Dana a ragyogó szár (mai magyarsággal: Dana a ragyogó úr) jelmontázs





7. ábra. Az égbolt ívét ábrázoló nagy hieroglifa





8. ábra. Antropomorf ten "isten, élet" hieroglifa




Irodalom

I. J. Gelb: A study of WritingChicago, University of Chicago Press, 1952., 1963. (második kiadás).

Pócs Éva:  A honfoglaló magyarok világfája a kutatói illúziók fényében. rekonstrukció, konstrukció, dekonstrukció. In Bárdos Dániel–Tuboly Ádám Tamás (szerk.): Emberarcú tudomány. Áltudományok és összeesküvés-elméletek szorításában, 283–324. Budapest: Typotex Kiadó. 2023. 

2025. március 1., szombat

A csákberényi avar orsógomb hieroglifikus szövege

SZIKM Régészeti Örökségvédelmi és Tudományos Osztálya tette közzé a közösségi portálon a csákberényi korai avar leletek gyöngyszemét, egy jelekkel borított orsógombot (1. és 2. ábra). A fonás eszközéül szolgáló, használat közben folyamatosan forgatott tárgy 2024. nyarán a Szücsi Frigyes által vezetett ásatáson került napvilágra. 



1. ábra. A csákberényi avar orsógomb jelei a jelen cikk szerzője, Varga Géza szerint


A kőbe karcolt jeleket egy fehér agyagos bevonat takarta el, ezért azok csak a restaurátorműhelyben történt tisztítás után váltak észrevehetővé. Sajnos, a jelek azonosítása a tisztítás után sem lett könnyű, amit a két azonosítási kísérlet eredményeinek eltérése jól dokumentál. A saját jel-meghatározásomat a közreadott jó fénykép és a székely "rovás"jelekkel rokon avar és honfoglaló magyar jelhasználat ismerete alapján készítettem el (1. ábra). E szerint (a kettőspont alakú elválasztójellel együtt) összesen 11 jel van az orsókarikán s mindegyiknek van elfogadhatóan azonosítható párja a székely írásban (3. ábra). Azzal az eltéréssel, hogy míg ezek a jelek a székely írásban egyetlen hangot jelölő betűk, addig az orsókarikán hieroglifák (ősvallási kötődésű szójelek) láthatók. 

A jelek azonosítása jónak tűnik, persze - a fentebb mondott okok miatt - vannak bizonytalanságok is. 

Egyetlen esetben (az orsógomb lyuka fölötti, kétcsúcsú hegyet ábrázoló jel esetében) van csupán olyan fokú bizonytalanság, ami az olvasatra is kihat. Ezt a jelet ugyanis mindenképpen el kell forgatni, ha a székely írás valamelyik jelével azonosítani akarjuk, ám ez a forgatás többesélyes. (Hasonlóképpen különböző állású hegyábrázolásokkal találkoztunk már az 531 táján a mervi oázisban készített Szent Korona zománcain is, Varga/2016, 9. ábra)

- Ha 180 fokkal forgatjuk el a kétcsúcsú hegyet (a feje tetejéről a talpára állítjuk), akkor a vas szójelévé változik. 

- Ha csak 90 fokos fordulatot teszünk a jellel balra, akkor azzal a magas szójelét állítjuk elő.

- Egy jobbra irányuló 90 fokos fordulattal a szójelét kapjuk. Az ennek megfelelő jelforma az ótürk írásokban az "ök, ük, kö, kü" szótagcsoportot jelöli. 

Ebben az esetben az elforgatásnak azt a mértékét kell választanunk, amelyik értelmesebb olvasatot eredményez. 

A feliratot a fentiekkel együtt is sikerült megnyugtató módon elolvasni. Ez azt jelenti, hogy az olvasat megközelítheti az avar mondat értelmét és hangalakját. 

A kettőspont alakú elhatárolójeltől az óramutató járásával ellentétes irányban haladva a következő szójeleket látjuk: Ragyog sar ég ragyog anya él ég magas nagy szár tengely. Mivel a szójelek nem jelölik a ragozást, ez bizonyos szabadsági fokot ad az olvasáskor. Mai magyarsággal a legvalószínűbb, lehetséges olvasat: Ragyogj ura az égnek, ragyogó anya, élsz az égben, magasságos nagyúri tengely). 

A hasonló hieroglifikus szövegek általában a Tejúttal (égig érő fával, világfával) azonos Istenről szólnak, aki a forgó világegyetem tengelye. Joggal említik ennek ragyogó voltát, mert karácsonykor a fa hasadékában születik újjá a Nap. E mozzanatok ismétlődése az olvasatot hitelesíti. 

Az anya szójel előfordulása az avar szövegekben újdonság. Ez a szó, ez a szereplő - egy szkíta korú mondatot leszámítva - nem szokott előfordulni a hieroglifikus írásemlékekben. Grafikailag a szeméremháromszögből és a Tejútat ábrázoló függőleges vonalból alkotott ligatúra. Berze Nagy János népmesekutató az Égigérő fa c. kötetében megemlíti, hogy amikor a kiskanász felmászik az égig érő fára s az azon talált ajtón benyit, akkor mindig egy öregasszonyt talál a fa belsejében. Ebből arra következtet, hogy az égig érő fa az anyaistennővel lehet azonos. Ezt erősíti a kínai írás "anya" jele is, amelynek régi változatai a székely írás "a" betűjére emlékeztetnek, azaz szintén a Tejutat ábrázolják. Tehát egy széles körben elterjedt, régi ősvallási képzet maradékáról van szó. 

Az alábbi egyezések arra utalnak, hogy a magyar nyelv- és jelhasználat azonos a hun- és avarkori nyelv- és jelhasználattal.

A csákberényi élő hieroglifának a székely "l" változatai között csak egyetlen megfelelője van. Ez az archaikus jelforma ismételten előfordul az antik írásokban, például a csömöri hun fibulán (5. ábra). A csákberényi avar anya él az égben szövegrészlet közeli megfelelője a csömöri hun Lyukó él az égben szövegrészletnek. Ez az egyezés a világnézet, a vallás, a nyelv, az írás és a szófordulat közösségére utal. 

Eddig még (az eredetileg Friedrich Klára által bemutatott, általam magas tengely olvasatot nyert viszokói feliratot kivéve, l. Varga/2017/578!) a tengely szójelével nem találkoztam hieroglifikus szövegekben. Ott azonban a magas jelzővel együtt s ezt a két jelet ebben az avar szövegben is egymás társaságában találjuk. 

A csákberényi mondatban olvasható nagy szár "nagyúr" kifejezés szintén ismételten megtalálható a hieroglifikus feliratok között. S a megfejtéseket az ismétlődő és egybehangzó szövegek sora hitelesíti a leginkább.

További avar hieroglifikus szövegek elolvasása erősítheti meg, vagy módosíthatja a csákberényi mondat fenti értelmezését. Az előkerülő újabb szövegek egyúttal gyarapíthatják a tapasztalatot a 90-es években végzett akrofónia-rekonstrukciók eredményét illetően is, amelyet a Magyar hieroglif írás c. kötetben adtam közre. 

2. ábra. A csákberényi avar orsógomb jeleinek rajza a leletet eredetileg közzétevő SZIKM munkatársak szerint




3. ábra. A csákberényi korai avar orsókarika és a székely írás jeleinek összehasonlító táblázata (a mindkét jelkészletben megtalálható "kettőspont" alakú elválasztójel itt nem szerepel)



A csákberényi felirat két jele, az "n" (nagy) és az "sz" (szár "növényi szár, úr") előfordul többek között a honfoglalás kori anarcsi korongon is (4. ábra). A pozsgás levelek tövében ugyanis megtalálható a nagy égbolt ívét ábrázoló félkör, rajta a háromszög alakú hegyen álló világoszlopot ábrázoló szár ligatúrával (3. ábra). A honfoglalás kori ötvöstárgyakon gyakori ez az utóbbi összetétel. A szár hieroglifa ezen összetett alakja azonban nem került bele a székely írásba. A grafikailag összetett avar és honfoglalás kori jel ugyanis kettéhasadt. A hegyet ábrázoló háromszögből lett a székely "s" (sar "sarok, úr"), a rajta álló világoszlopból pedig az "sz" (szár "növényi szár, úr") rovásjel. 
 


4. ábra. Az anarcsi honfoglalás kori hajfonatkorong a hegyen álló, kettőskereszt alakú világfát (a Tejutat) jelképezi, az olvasata Egy sar ős ten (mai magyarsággal Egy úristen), az ábra jobb szélén lentről felfele a székely írás "s" (sar "sarok, úr"), "gy" (Egy), ten és ős jelei sorakoznak



5. ábra. A csömöri hun cikádafibula (középen), az ábra jobb szélén a hun jelek székely megfelelői lentről felfele: "ly" (lyuk, Lyukó), "l" (élő), "g" (ég), az olvasat: Lyukó él az égben



Irodalom

Berze Nagy János: Égigérő fa, Pécs, 1958.

Varga Géza: Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2017.

Varga Géza: Az anarcsi honfoglalás kori hajfonatkorong hieroglifáinak olvasata










Az egyik legszebb és legjobban felszerelt őrségi szállás, a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóház portáján tekinthető meg a