Oldalcsoportok

2025. október 13., hétfő

Hegyen álló eget tartó világfa az Árpád kori ÉH 193 dénáron

Tóth Csaba és Kiss József Géza álta írt Árpád kori magyar pénzek katalógusának III. kötetében több olyan szójelekkel írt jelmontázs található, amelyek a magyar hieroglif írás segítségével elolvashatók. E jelmontázsok a magyar ősvallás legfontosabb gondolatait illusztrálták, ezért nem sorokba rendezték a szójeleket, hanem elolvasható képekbe. Az ÉH 193 számú érem hátlapjának felső része az "eget tartó fa" ábrázolási konvenció egyik előfordulása (1/a. ábra). A jelen cikk az éremképnek ezt a részletét elemzi. 

A fa csúcsán lévő jel alakját nehéz azonosítani. A helyes grafikai forma rekonstruálása az éremkép elmosódottsága miatt kétesélyes (1/b. ábra). Isten, vagy Dana olvasatú is lehet (mindkettő a világfát ábrázolja és az Isten nevét rögzíti). Az általános megállapításokat ez a grafikai bizonytalanság nem befolyásolja, azok ettől függetlenül érvényesek (1). Az ábrázolásnak párhuzamai vannak az Árpád kori (2. ábra) és a honfoglalás kori (3. és 4. ábra) hieroglifikus írásemlékek között is. Hegyen álló világfát ábrázol a magyar államcímer hármas halmon álló kettős keresztje, valamint a kínai wang "uralkodó" és a sumér nun "herceg" szójel is. Ebből következően ez a jelkép legalább 5-6 ezer éves világfa hagyományt őriz (2). 




1/a. ábra. Az Árpád kori ÉH 193 dénár Isten országa olvasatú világfa ábrázolása (fotógrafika), az ábra jobb felső sarkában a székely írás "n" (nagy) és ten "élet, isten" jele, valamint a heraldika által megőrzött ország szójel



1/b. ábra. Az Árpád kori ÉH 193 dénár hátlapjának minden eleme azonosítható a magyar hieroglif írás szójeleivel


Ez az égig érő fa a természetben a Tejútnak felel meg. Erről Berze Nagy János népmesekutató állapította meg, hogy a magyar néphit szerint azonos az Istennel. Ezért - az ősvallási hagyomány továbbéléseként - szerepel a hegyen álló, esetenként eget tartó fa a különböző Árpád kori ábrázolásokon. Ilyen a csempeszkopácsi templom kapubélletének elolvasható jelmontázsa is (2. ábra). 


2. ábra. A csempeszkopácsi Árpád kori templom Isten országa olvasatú eget tartó fája 



Jegyzet

(1) Az eget tartó fa képszerkezetekben a fa olvasata lehet Dana (3. ábra),  Isten (4. ábra), Egy (5. ábra), vagy más olvasatú is. Azonban mindegyik ábrázolás a magyar hieroglif írás jeleit használja és az olvasat az Istennel azonosítja a világfát, mert az ősvallási képzetekben a Tejúttal (világfával) azonos Isten tartja felettünk az eget.


3. ábra. A karosi tarsolylemez hieroglifikus mondata Dana úr magas köve olvasatú, a jelmontázs egy "eget tartó" fa ábrázolási konvenció, amiből a központi Dana hieroglifa a világfa


4. ábra. A nagykörűi honfoglalás kori veret (középen) a hegyen álló, eget tartó, tulipánszerű, elolvasható világfa példája, mellette a székely írás "us" (ős) jele (balra) és "nt/tn" (Ten) jele (jobbra), ezek együttes olvasata: Sar ős ten (mai magyarsággal: Úristen)




5. ábra. Hettita/hatti(?) fémplakett (a Kr. e. 6100-5400 között virágzó Halaf kultúrából) hegyen álló, kettős kereszt alakú, Egy országa olvasatú világfával




6. ábra. Tiszavárkonyi avar veretek hármas halommal és eget tartó, kettős kereszt alakú világfával, az olvasat: Egy országa "Isten országa"


(2) Ez a világfa hagyomány évezredek óta folyamatos és elválaszthatatlan a magyarságtól. Minden előfordulása magyar szójelekből van összerakva és magyarul olvasható el. Ez cáfolja Pócs Éva hipotézisét, miszerint a honfoglalóknak nem volt világfa képzete s a magyar néprajzosok által kimutatott világfa képzet a honfoglalás után került a magyarsághoz, idegen népektől való átvételként. Pedig a múzeumaink tele vannak elolvasható, ezért jól értelmezhető világfa ábrázolásokkal a honfoglalás korából is, meg más korokból is. A Pócs Éva által kirobbantott világfa vita során a húsznál is több hozzászóló nem tudta érdemi tudományos érvekkel megvédeni a magyar identitás alapját képező kulturális jelképet. A "szakma" ugyanis nem ismeri a magyar jelkészletet, ezért elolvasni és megérteni sem képes az elolvasható világfát. Számukra - Püspöki Nagy Péter és Sándor Klára megállapítása szerint - minden alapvető kérdés tisztázatlan.


Irodalom

Tóth Csaba - Kiss József Géza: Az Árpád kori magyar pénzek katalógusa III., Martin Opitz Kiadó, Budapest, 2020.



Varga Géza (20127): Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest

Varga Géza: A csempeszkopácsi Árpád kori templom hieroglifikus mondatai 

Varga Géza (2024): A világfa vita





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése